Зашто се школа напушта

Сиромаштво, породични проблеми и проблеми у понашању најчешћи су разлози за осипање ученика у основној школи. Они који не стекну ни основно образовање, често улазе у зачарани круг, који их држи у сиромаштву због немогућности приступа тржишту рада, а често доноси и веће проблеме.

Старија браћа и сестра четрнаестогодишњег Данијела Илића нису завршили основну школу. На часове не иду ни он, ни најмлађи Драган. Кажу, стиде се сиромаштва, а морају и да раде са мајком и оцем.Волео бих да идем, кад би ми се угодила кућа, да ми дођу другари код мене. Овако нико не долази, кажу прљаво код тебе. Мени боље овако, радим са старо гвођже. Тако имам, кад радим, каже Данијел Илић из Пожаревца.

Данијелова мајка Цица Илић каже: „Не могу да их терам на силу. Сила нема нигде. И ја волим да иду у школу, да заврше, да буду људи, али неће. И шта да радим. И ја сам волела да идем у школу, моја мајка није ме дала.

Статистика потврђује да је стопа завршавања обавезног образовања код породица које живе у сиромаштву 72%, а код деце чије су мајке завршиле само основну школу 75. Мирјана Ивковић, завршила је и средњу, па то планира и за своје четворо деце.

Другачији пример из Пожаревца. Мирјана Ивковић, мајка је четворо деце: "И ми смо у лошим условима, али ипак деца иду у школу. Надам се да ће боље живети."

Годишње се у Србији склопи 2000 малолетничких бракова, док у пожаревачкој основној школи Свети Сава бар 20 ученика годишње оде на привремени рад у иностранство са породицом.

Маргарета Секуловић, директорка ОШ „Свети Сава" у Пожаревцу каже" Тамо се задржавају неколико месеци и након тог времена, враћају се у школу. Када се врате у школу, ако је у току исте школске године, што се дешава, ми као школоа имамо посебан план подршке за њих и наставници интензивније раде са тим ученицима.

"Последице које могу проистећи из осипања ученика из образовног система, јесте недоступност тржишту рада, што у следећој фази може да изазове сиромаштво. Тако да се често прави круг из кога је јако тешко изаћи", појашњава Татјана Рајић, директорка Центра за социјални рад.

У Министарству просвете очекују да ће увођење обавезног средњег образовања донекле помоћи у решавању овог проблема, као и тимски рад, јер сада школе имају обавезу да неоправдане изостанке пријаве Центру за социјални рад.

 "Морају центри за социјални рад и школе и сви други на локалу који постоје, сви морају заједно. Пројекти и протоколи показују да се за 50% смањи напушање ако се ради тимски", каже Гордана Цветковић, руководилац групе за социјалну инклузију у Министарству просвете.

Треба обратити пажњу и да на селу основну школу завршава само 88 одсто деце.

 

 

 

број коментара 0 пошаљи коментар