Читај ми!

Марже расту, монополи прете

Већина главних трговинских ланаца у Србији повећавала малопродајне марже у последње три године. Српском тржишту прети опасност јачања монополизације ако се нешто не промени у наредне две године, упозоравају аутори анализе рађена за потребе Комисије за заштиту конкуренције.

У последње три године већина главних трговинских ланаца у Србији константно је повећавала своје малопродајне марже.

Тако је, према подацима из анализе рађене за потребе Комисије за заштиту конкуренције, просечна малопродајна маржа "Делта Максија" 2008. године износила 20,82 одсто, 2009. године - 22,82 одсто, а прошле године 23,38 одсто.

У компанији "Идеа" такође је забележен раст. У 2008. године имала је маржу од 10,94 посто, у 2009. години 12,46, а лане 18,84 посто. Иначе, анализа је обухватила пословање тридесетак трговинских компанија.

На питање да ли би економско оправдање за повећање маржи требало тражити у поскупљењу енергената и инфлацији, аутори анализе оцењују да су и ти фактори имали утицаја, али да је пресудно било то што су у позицији да одређују услове.

Драгован Милићевић, аутор анализе каже да у Београду постоји неколико ланаца који држе комплетно тржиште, а у мањим местима има један до два.

"Ти велики ланцу су у позицији да диктирају набавке и да могу да одређују правила игре. Са укрупњавањем ће се та могућност повећавати уколико не дођу већи репрезентативнији ланци из Европе могуће је да ћемо ми улазити у зоне смањивања конкуренције и штета је највећа за потрошаче", каже Милићевић.

Губитке покривају потрошачи

У ситуацији када куповна моћ пада, трговци се обично одлучују за једну од две опције. Она, чини се, ређа, јесте да снизе цене, покушају да привуку што више муштерија и тако повећају промет.

Према подацима из поменуте анализе, међу онима који су се одлучили да смање марже је и "Меркатор".

"Да су предузете мере дале ефекте, говори и чињеница да је у прошлој години Меркатор С у Србији остварио приход од продаје у износу од 472 милиона евра, што представља раст од 12,2 одсто у динарском износу у односу на исти период прошле године, односно раст од 2,4 процента у еврима", каже Вељко Секулић.

Трговци се, међутим, чешће одлучују да повећају цене. Стручњаци понављају да им недовољна конкуренција то омогућава.

"Зато и јесте пожељна конкуренција јер она тера фирме да постану ефикасније, да уштеде на сопственим трошковима, да би имали нижу цену на тржишту, и на тај начин освојиле већи профит. Ако нема довољне конкуренције, ништа вас не тера да смањујете своје трошкове, већ их сваљујете на потрошаче", каже Дијана Марковић Бајаловић, експерт за право конкуренције.

Анализа показује да и овако повећан ниво марже не може да покрије трошкове пословања компанија.

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво