Шта је будућност – биогориво или електрични аутомобили

Србија би већ идуће године из обновљивих извора требало да покрије 10 одсто потрошње горива у транспорту, а од те количине удео биогорива мора да буде седам одсто. Европска унија тражи и веће коришћење биогорива, иако планиране квоте сада испуњавју само Шведска и Финска. Истовремено, поставља се питање – каква је судбина биогорива ако свет стреми електричним аутомобилима?

Биогориво се углавном производи из пољопривредних култура – уљане репице, пшенице, кукуруза, палминог уља и остатака јестивог уља. У Србији је употреба зелених горива у саобраћају веома мала.

"Што се тиче Србије, ми се крећемо, у зависности од потрошње финалне енергије, сваке године различито, у распону 1,2 до два процента. Наглашавам да је тај проценат заснован првенствено на коришћењу електричне енергије у шинском саобраћају, а не на употреби биогорива", каже помоћник министра рударства и енергетике Милош Бањац.

До јесени, биће донета три подзаконска акта која ће у потпуности регулисати примену биогорива у траспорту.

Оно се не користе само, већ се меша са дизелом. Нафтне компаније се спремају за његову примену, али и подсећају на ограничења, јер се биогорива кваре. 

"Ако неко напуни аутомобил биогоривом и држи га пет месеци на паркингу, то биогориво ће се покварити. И нама у НИС-у је циљ да буде што краћи рок од тренутка када намешамо гориво до тренутка када га испоручимо крајњем потрошачу на станици", истиче Душан Станар из компаније "НИС Гаспромњефт".

Иако чланице доста касне у примени биогорива, Европска унија је већ пооштрила директиве у тој области – удео биогорива до 2030. мора бити чак 14 одсто.

"Нема лаког решења. Биогорива захтевају јаку финансијску подршку, неопходна су истраживања о утицају на моторе, возни парк, а цео процес захтева сталну, транспарентну комуникацију власти са снабдевачима", наводи Мадалина Григореску, стручњак компаније "ОМВ Петром" из Румуније.

"Струја је већ озбиљна конкуренција биогориву"

Прича о биогоривима почела је још седамдесетих година прошлог века, у време нафтне кризе.

Разлози његовог коришћења од тада су доста промењени и главни циљ је сада смањење емисије гасова стаклене баште.

Струја је већ озбиљна конкуренција биогориву, а многи произвођачи аутомобила стављају на своје моторе ознаке да у њих не сме да се точи биогориво.

"Хибридни електро-аутомобили су нова генерација која је звучала као научна фантастика у време када су на Западу планирали коришћење биогорива. Испоставило се да су електро-аутомобили нешто што много брже напредује", каже Јелица Путниковић из Балкан магазина.

Статистика показује и да, упркос свим мерама, биогориву, хибридним и електричним возилима, потрошња нафте у саобраћају у свету за сада, ипак, расте.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
14° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво