Домаћи брендови у рукама странаца – корист обострана

Продаја Бамбија изазива велику пажњу. Најава да ће и Књаз Милош променити власника показује да је и Србија постала део светског тренда. Национални брендови постају глобални и земљу порекла на најбољи начин представљају у свету.

У Србији тренутно има мање брендова него пре тридесетак година. Књаз Милош, Плазма, Јафа кекс, Смоки, Роса били су национални, па регионални – а сада су глобални брендови.

И Дачија одавно није румунска, британски Мини аутомобили су део БМВ-а, а чувени фудбалски клубови Манчестер сити и Пари Сен Жермен су у власништву арапских богаташа.

Иако имају највећу цену, увек нађу купца који инвестира, унапређује и шири производњу и тржиште, образује запослене.

"Добро је да су инвеститори као што је Кока-Кола дошли у Србију и да желе да улажу и да остану у Србији. То значи да препознају вредне производе и имена брендова који имају потенцијал да се развију и на глобалним тржиштима. То је велика могућност и за нас да се развијамо. Ти брендови су на неки начин и наши представници у свету, чуће се много више на један бољи начин о томе шта све Србија може да произведе", каже Наташа Павловић Бујас из "Блумен групе".

Напомиње да домаћа радна снага остаје, како у производњи тако и у менаџменту, стиче нова знања, па се на тај повећава снага Србије да се бори на другим тржиштима.

Оно што странци купују нису фабрике и запослени, него име које је познато, рецептуру бренда, тржишно учешће, који гарантују профит.

Када производња и продаја једне домаће фирме покрију све циљне групе у земљи, нормално је да се тежи светском тржишту. Кока-Кола, која је купила Бамби, јесте најпродаванији светски бренд чије је тржиште цео свет, па ће тако и Плазма постати планетарни производ.

Шта је мана?

Међутим, поред многих бенефита, ове трансакције имају и једну ману. Сав профит припада страном партнеру и они га могу изнети из земље.

"Када говоримо о нашим компанијама и куповини страних брендова, морам да кажем да се то негде већ дешава, познат је пример Фруктала. И имамо домаће компаније које имају велико учешће на другим тржиштима, и боре се тамо са својим брендовима. Оне нису присутне у јавности јер то није препознато као потенцијал наше привреде, али познато је да у ИТ сектору наша предузећа имају велико учешће. Имамо сјајних примера у текстилној индустрији такође – поизвођаче који негују не само квалитет и портфолио својих производа, већ граде и бренд који је интернационално препознатљив. Они имају прилику, и то ће се сигурно дешавати, да такође учествују у тржишним утакмицама и да откупљују и инвестирају и у неке друге друге интернационалне брендове", истиче Павловић Бујас.

Неке велике светске фирме, као на пример руски Гаспром, сматрају да треба задржати нешто што представља национални идентитет земље, што развија национални дух.

Држава може да остане или постане власник ако јој је нешто битно, као што су неке одлучиле да задрже националне авио-компаније, иако су непрофитабилне.

Најбоље брендове купују и многи светски инвестициони фондови чији је превасходни циљ увећање капитала. Инвестирају и унапређују новокупљену фирму и када јој увећају цену – обично следи продаја.

Пошто капитал не трпи никакве ризике и да не би побегао, све државе се труде да што више унапреде политичку стабилност и економски амбијент.

Број коментара 12

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 19. март 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво