Нова фабрика електромобила код Крупња, расплет у Давосу

Да ли Србија има довољно знања и сировина да се укључи у трку производње електровозила, питање је на које се тражи одговор и на самиту у Давосу. Најава председника Србије да ће се о електровозилима разговарати са "Рио Тинтом" и кинеском делегацијом, открива планове за нову фабрику електровозила која треба да се гради на месту између Прибоја и Крупња.

Многима одмах у очи пада локација ове фабрике, она је на територији општина Крупањ и Лозница где се налази руда јадарит која садржи велику количну литијума потребног за прављење батерија за електровозила.

Претпоставља се да је реч о десет одсто светских резерви литијума. Рудник код Лознице контролише канадска фирма "Рио Тинто" за истраживање рудних богатстава. "Тинто", кажу стручњаци, жели да европске произвођаче батерија снабдева рудом, а колико је то озбиљно говори и податак да је "Мерцедес" фабрику електричних возила и батерија сместио на нашој граници са Мађарском и рачуна на близину сировина.

Саветник министра за науку и технологију Милош Петровић каже да је једини ограничавајући фактор за производњу електричних аутомобила сировина која се користи за производњу батерија.

"Значи електрични аутомобил је веома једноставан, покреће га електромотор а напаја се из батерија. Уколико можемо да решимо тај проблем, имамо велику шансу да то и урадимо", рекао је Петровић.

Стручњаци кажу да производња електричних возила није тако комликована као производња и развој дизел или бензин возила.

Кинези су то први увидели у свету и тренутно чак 200 фабрика склапа неки вид електричних возила. За Кинезе нема тајни у технологији јер ће се њихов саобраћај убудуће заснивати само на возилима са нултом емисијом издувних гасова.

"Ако студенти машинског факултета могу да направе једну формулу за друмску стрелу, мислим да наши инжењери електротехнике могу да направе електрични аутомобил. Електрични аутомобил има три компоненте батерије: мотор и софтвер или централну јединицу за напајање. Према томе, све је то лако направити само да нађемо доброг партнера", рекао је Петровић.

Код нас велики кинески произвођач батерија, аутобуса и камиона на електрични погон – "Лијонг" – долази почетком лета у "Икарбус". Кинеске стартап компаније које производе електрична возила заинтересоване су за долазак у индустријски парк у Борчи.

У неколико фабрика у Србији већ производимо каблове и модуле за веома софистицирана електрична возила великих европских произвођача. Све то, кажу на машинском факултету, даје основу да се уз трансфер технологије из Кине и ми појавимо као произвођач електромобила.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво