Стартује нови платни систем, исплата зарада и нерадним данима

Послодавци у Србији моћи ће убудуће својим запосленима да исплаћују зараде и нерадним данима, чак и ноћу, а грађани ће истог тренутка на својим рачунима имати уплаћени новац. Ово омогућава нови "инстант" платни систем, који са радом почиње од сутра, 22. октобра.

До сада, пракса је била да уколико послодавац одлучи да у петак послеподне исплати зараду радницима, новац је могао да "легне на рачун" тек у понедељак, или, у случају да је празник - тек након њега.

Грађани ће новац моћи одмах да подигну на шалтеру или на банкомату, а банке су дужне да им омогуће приступ њиховом новцу 24 сата током целе године.

Инстант плаћање ће бити могуће и путем телефона за све грађане који, на пример, желе да своје рачуне у продавници плате на овај начин.

Трошкови ће бити нижи у односу на плаћање картицама, јер банке приликом сваког провлачења картице кроз терминал узимају провизију.

Како истичу у НБС, инстант плаћања представљају праву револуцију у свету плаћања, имајући у виду да ће омогућити пренос новчаних средстава са рачуна на рачун у режиму 24 сата недељно током целе године, са тренутном доступношћу средстава кориснику.

То значи да ће за свега неколико секунди онај коме је плаћање намењено добити средства на свом рачуну, а онај ко плаћа потврду да је плаћање извршено и средства одобрена.

Банке које буду пружале услуге инстант плаћања биће у обавези да омогуће инстант плаћања на шалтерима у оквиру својих експозитура, као и коришћењем електронских канала попут интернет и мобилног банкарства (опционо могу једно или друго, али најкасније до 1. априла 2019. године након чега морају омогућити инстант плаћања клијентима на свим каналима на којима омогућавају плаћања).

Платни систем Народне банке Србије такође омогућити и да се пренесе новац примаоцу, а да се не мора знати његов број текућег рачуна.

Биће довољно да се зна број мобилног телефона, будући да систем за инстант плаћања даје могућност да клијенти повежу број свог мобилног телефона са текућим рачуном, тако да уколико неко жели да им уплати новац није потребно да зна број текућег рачуна већ је довољно да има број телефона меморисан у именику на свом мобилном уређају.

Достављање података о рачуну и у апликацијама

Новина коју доноси систем за инстант плаћања је и услуга презентовања података о рачуну или тзв. "Electronic Bill Presentment and Payment".

То значи да ће велики издаваоци месечних рачуна за услуге попут мобилних оператора, оператора кабловске телевизије, предузећа која се баве снабдевањем електричном енергијом и водом, пружаоци осталих комуналних услуга, имати могућност да податке о тим рачунима у електронској форми (коришћењем одговарајућих порука) достављају у е-банкинг или м-банкинг апликације на захтев корисника тих апликација - грађана и привреде.

Банке које буду пружале овај сервис клијенту ће омогућити да у својој е-банкинг или м-банкинг апликацији пошаље захтев за достављање података о рачуну.

Тај захтев банка ће преко платног система НБС проследити ка издаваоцу рачуна који на основу тог захтева доставља податке о рачуну.

Подаци о рачуну се приказују у апликацији корисника и уколико корисник жели да изврши плаћање кликне на опцију "плати", након чега се приказује попуњен платни налог (подацима из рачуна) који клијент потврђује.

Инстант плаћања на продајном месту

Посебна пажња је посвећена и стварању услова за инстант плаћања на продајном месту.

Тако је прописано да ће све банке које тренутно пружају услугу издавања или прихватања платних инструмената, на пример платних картица, бити у обавези да од 1. априла идуће године омогуће инстант плаћања на продајном месту (физичким и интернет продајним местима) и то најмање коришћењем дводимензионалног бар кода тзв. QR (Quick Response) кода.

Практично од тада ће банке бити у обавези да потрошачима и трговцима понуде апликативна решења која ће омогућити презентовање и скенирање QR кода било од стране потрошача или трговца.

Банке ће моћи да понуде и друга платна решења која нису базирана на QR коду (на пример на НФЦ технологији) али је QR код изабран због чињенице да НФЦ технологију немају сви модели паметних телефона.

У склопу припрема за почетак рада платног система за инстант плаћања Народна банка Србије донела је сет аката којима се уређује рад овог система али и одлуке којима се уређује начин пружања овог иновативног сервиса корисницима платних услуга, наводе у НБС.

број коментара 4 пошаљи коментар
(понедељак, 22. окт 2018, 07:49)
anonymous [нерегистровани]

O kakvom vi bankomatu pricate

Pa u Srbiji 80% penzionera stoji u redovima kako bi podiglo penziju. Proverite kod banaka koji procenat penzionera koristi internet za placanje ili podize nesto na bankomatu !

(недеља, 21. окт 2018, 23:33)
Miki [нерегистровани]

Konacno

Jedan normalan i ovom veku dostojan nacin funkcionisanja platnog prometa. Mozda bi bilo dobro da se ljudima koji nemaju pametne telefone omoguci da kod sebe imaju odstampan kOd i da prodavac moze da ga skenira i na taj nacin se izvrsi placanje sto bi trebalo dodatno da se osigura nekim pinom. ali generalno platni promet treba da radi nonstop i u realnom vremenu. Ovo praktcno znaci da se zaobilaze platne kartice sto je dobro za prodavce jer se njima ne odobija provizija.

(недеља, 21. окт 2018, 17:52)
anonymous [нерегистровани]

Re:А да ли ће то важити....

Darko, to što iznosiš jednostavno nije tačno.
Ukoliko je 10 ili 25. u mesecu petak, moglis te na bankomatima istoga dana podići penziju. Ukoliko to pada u subotu, penzije se isplaćiju dan ranije, dakle u petak. Jedno se nedelja premešta na ponedeljak.
Druga stvar je odnos banaka prema svojim klijentima jer nije zdravorazumski da penziju istog dana možete podići na bankomatu, ali tek sutradan na šalteru. A petak na utorak? E ajde mi recite kada je to bilo.

(недеља, 21. окт 2018, 17:40)
Дарко [нерегистровани]

А да ли ће то важити....

Питам се питам, да ли ће то важити и за пензије, јер су и оне ако падне дан исплате у петак премештане за исплату у следећи понедељак, некад у уторак :(