НБС: Неприхватљива обавештења банака о промени тарифа са "микроскопским" фонтом

Клијентима једне банке која послује у Србији ових дана стижу писма са обавештењем о новим тарифама платних услуга и увођењу неких нових намета, попут накнаде за упит стања на банкомату, при чему је табеларни приказ нових цена одштампан у "микроскопском" фонту. Из Народне банке Србије упозоравају да то није прихватљиво.

Из Народне банке Србије, такође, најављују да ће у наредном периоду прописати величину и фонт слова које ће банке у нашој земљи морати да користе приликом штампања обавештења о услугама које нуде клијентима.

"Банке, као и платне институције и даваоци лизинга, дужне су да информације и обавештења пруже на јасан и лако разумљив начин, а претпоставка да обавештења буду јасна и лако разумљива је да она буду, пре свега, читљива", кажу за Танјуг у НБС.

Важећи прописи не уређују фонт и/или величину слова у обавештењима које банке шаљу клијентима, наводе у НБС и додају да ће, на основу недавно усвојених измена и допуна Закона о платним услугама, стандардизовати садржину и форму листе репрезенативних услуга и прегледа накнада које банке нуде грађанима.

"Банке треба да приликом достављања писаних обавештења корисницима користе ону величину слова која омогућава просечном кориснику да лако прочита достављено обавештење, односно да документ буде читљив просечном кориснику, што даље олакшава кориснику да садржину тог документа и разуме", истичу у НБС. 

Подсећају, такође, да је Законом о заштити корисника финансијских услуга предвиђено да се при оглашавању услуга банака и давалаца лизинга, ефективна каматна стопа приказује тако да буде уочљивија од осталих елемената. 

Дакле, напомињу у НБС за Танјуг, банке су дужне да у писменој форми, на јасан и лако разумљив начин пруже информације о свим условима под којима пружају платне услуге корисницима платних услуга. 

Измене и допуне овог Закона почеће да се примењују у марту 2019. године, па ће НБС до децембра ове године утврдити листу репрезентативних услуга и прописати садржину и форму прегледа накнада повезаних с платним рачуном. 

"Народна банка Србије ће на јасан, недвосмислен и разумљив начин утврдити дефиниције репрезентативних услуга и предвидети форму прегледа о услугама и накнадама који ће омогућити корисницима да са лакоћом и на релативно брз и једноставан начин дођу до свих потребних информација", наводи НБС. 

У обавештењима о повећању накнада за коришћење платних услуга, која су стигла клијентима једне банке на кућне адресе, наводи се да ће од 5. октобра ступити на снагу нова Тарифа накнада коју је банка усвојила ради "усклађивања ценовне политике са тржишним кретањима". 

Није објашњено о каквим је тржишним кретањима реч. 

Курс динара је стабилан већ дуже време, пошто НБС интервенцијама на међубанкарском девизном тржишту спречава његово претерано јачање или слабљење, а уз то у последњих пет година континуирано ублажава монетарну политику јер су ниски инфлаторни притисци и успешно спровођење фискалне консолидације и економских реформи "отворили" простор за то. 

Референтна каматна стопа НБС је снижена у том периоду за 4,75 процената, са нивоа од 7,75 одсто из маја 2013. године на три одсто у априлу ове године, колико износи и сада. 

Што се тиче обавештења о повећању накнада, занимљиво је да негодовање међу клијентима није изазвала чињеница да ће им плаћање телефона, инфостана, струје и других личних потреба преко те банке од октобра бити скупље, већ то што су износи нових цена услуга одштампани ситним, нечитљивим фонтом у згуснутим, осенченим табелама.

Из НБС поручују да грађани могу да јој се обрате уколико клијенти банака имају сазнања о томе да банке информације и обавештења не пружају на јасан и лако разумљив начин, а у складу са Законом о платним услугама.

број коментара 2 пошаљи коментар
(петак, 03. авг 2018, 15:42)
anonymous [нерегистровани]

imate izbor

Ja sam korisnik usluga te banke i dobio sam obaveštenje i mogućnost da raskinem ugovor.Ali neću zato što je većina drugih banaka odavno naplaćivala ove usluge skuplje a mnoge usluge su kod ove banke bile besplatne.I pored poskupljenja i dalje su usluge najjeftinije.

(петак, 03. авг 2018, 15:39)
anonymous [нерегистровани]

Prevaranti

Na sve strane samo prevaranti a država mudro ćuti i ne meša se. Svaki ugovor znači pokušaj da se korisnik ugovora prevari. Pa ne bi ni bilo ugovora da nije tako. Država pod hitno mora da stavi pod lupu sve ugovore u svim oblastima: banke, razni Tv provajderi, korisnici interneta i slično, jer ako to ne uradi država, narod će početi sam da sprovodi pravdu.