Возачи очекују дужи боравак у ЕУ, ПКС се обратила Бриселу

Професионални возачи камиона и аутобуса из Србије могли би, уколико се усвоји иницијатива Привредне коморе Србије упућена Бриселу, да добију специјалну визу за дужи боравак у шенгенском простору ЕУ, где по садашњим правилима могу да раде само три месеца у календарских пола године.

Превозници кажу да би "идеална ситуација" била да немају ограничење боравка у ЕУ уопште, али да би за њих било прихватљиво да могу Шенген зоном да возе и око 130 дана током пола године, што сада није случај.

Како су рекли Танјугу у ПКС, иницијатива је покренута у Бриселу и на томе раде са Еврокомором, Међународном унијом за друмски саобраћај (ИРУ) и европским институцијама.

"Разговараћемо са колегама из других економија Западног Балкана, како бисмо ову иницијативу истакли као регионалну.Транспортна привреда, посебно превозници који обављају друмски превоз робе и путника у међународном транспорту, суочавају се са проблемом ограниченог периода боравка професионалних возача на територији ЕУ", каже секретар Удружења за саобраћај ПКС Милица Дубљевић.

На недавном састанку одржаном у Врњачкој Бањи, превозници у друмском путничком саобраћају подржали су иницијативу, коју су покренули превозници из области теретног саобраћаја, да се за професионалне возаче уведе посебна, специјална виза, која ће им омогућити дужи боравак од тренутно дозвољеног.

Директор транспортног предузећа "Унитраг Пижониз Београда Душан Николић, члан Групације за превоз робе у друмском саобраћају ПКС, рекао је Танјугу да српски возачи сада могу да бораве у земаља Шенгена, када се прерачуна, само 15 дана месечно, што је за професионалне возаче недовољно.

"Тебало би да им се омогући да раде као и сви други радници, 22 дана месечено, што би на полугодишњем нивоу износило око 130 дана", наглашава Николић.

Николић наводи да превозници иначе имају велики проблем са недостатком искусних возача што је проблем и у Европи.

Власници компанија за превоз сматрају да ће, уколико се у скорије време нешто не предузме, Србија остати без возача камиона јер се млади слабо одлучују на школовање у овој области.

Они возачи који поседују лиценце и прошли су обуку, а која је према њиховој оцени веома скупа, одлазе у иностранство да раде где месечно могу да зараде више од 2.500 евра.

"Нема их довољно не само код нас већ у целој Европи. Недовољно искусни возачи праве штету, небезбедни су у саобраћају, па због таквог прописа штету има и ЕУ и Србија", и објашњава и да оне "шофере" који не могу да возе по шенгенском простору, ангажују за превоз у другим земљама попут Русије, Македоније и Хрватске.

Руководилац центра за стручно оспособљавање у транспорту у Удружењу за саобраћај ПКС Небојша Јевтић каже да постоји проблем недостатка возача у поређењу са потребама транаспортне привреде.

Oпасност да останемо без возача камиона

Овај проблем, оцењује, угрожава пословање и неповољно утиче и на трговину и инвестиције земље.

"Решење тог проблема би за возаче значило дужи боравак на територији ЕУ, па би наши превозници могли да рачунају на своје искусне возаче дуже него што је сада случај те да их упосле у пуном капацитету".

Јевтић истиче да би свако повећање дужине рада у ЕУ смањило трошкове пословања превозника али и повећало безбедност саобраћаја.

На питање када би та иницијатива могла да 'заживи', Јевтић је рекао да све зависи од Европске комисије, али и од политичке воље.

Стручњаци објашњавају да је недостатак возача проблем и у Европи, а процене говоре да нашој земљи годишње недостаје око 5.000 професионалних возача, од чега 2.000 у међународном саобраћају.

Директор представништва ПКС у Бриселу Здравко Илић каже да ће се проблем боравка наших возача у ЕУ представити у документу који се израђује са Еврокоморама, а тај документ је повезан са Стратегијом Европске комисије за Западни Балкан и питање решавања царинских баријера међу земљама региона.

број коментара 0 пошаљи коментар