Љајић: Регион стао у економским интеграцијама, ЦЕФТА у кризи

Министар трговине, туризма и телекомуникација Расим Љајић истакао је у Сарајеву да је регион стао у правцу даљих економских интеграција, јер се ЦЕФТА данас налази у озбиљној унутрашњој кризи.

Љајић је рекао да је резултат свих напора који су улагани у прошлости, посебно од стране Европске уније, јесте ЦЕФТА споразум који је. како је оценио, заиста омогућио слободно тржиште међу шест економија Западног Балкана.

 

"Чини ми се да се листа успеха ту завршава, јер осим тог слободној тржишта, ми смо стали у правцу даљих економских интеграција које би требало да воде нечему што имамо у балтичким и нордијским земљама", оценио је Љајић на Деветој регионалној инвестиционој конференцији у Сарајеву.

Према његовим речима, разлози за овакав исход су пре свега политичке природе, јер се регион још бави последицама ратовања и нерешених питања из 90-их година, као и других отворених питања која објективно отежавају успостављање пуне политичке стабилности у региону.

Наводећи да је други разлог чисто економске природе, Лајић је додао да данас у оквиру ЦЕФТА имамо више ванцаринских баријера него са било којом трећом земљом.

"Иза тога се крије намера да се бране властите економије, иако је илузорно да овако мала тржишта, са малом популацијом, могу да обезбеде већу конкурентност, већу продуктивност и на крају крајева опоравак властитих економија", оценио је министар.

Логистички трошкови двоструко већи у односу на ЕУ

Љајић је навео да су земље региона "крајње креативне да измисле нове препреке", поготово када је у питању задржавање камиона на граничним прелазима, па стога није ни чудно што се на светским листама конкурентности по овим критеријумима лоше котирамо.

Истакао је да је просечно време за извоз на граничним прелазима у земљама региона износи 20 сати и кошта 158 долара.

Управо због честих застоја на граничним прелазима, логистички трошкови у региону износе, како је нагласио, 16 одсто БДП-а, што је дупло више у односу на просечних осам одсто у ЕУ.

Указао је и да само један дан застоја, смањује извозну вредност робе за један одсто, а да је тај проценат, када су у питању пољопривредни производи, чак седам.

Као један од главних разлога за наставак економских интеграција, Љајић је навео и то што су земље чланице ЦЕФТА једне другима, после ЕУ, највећи спољнотрговински партнери.

Министар је истакао да све земље морају повећавати удео извоза у БДП-у, као и да промене структуру извоза кроз повећање удела производа више фазе прераде.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 22. септембар 2024.
26° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи