Зашто цене нису исте у излогу и у радњи?

У излозима продавница понекад нису истакнуте цене, а дешава се да их нема ни на роби у самим радњама. Тржишној инспекцији је због тога ове године стигло око 260 пријава. Прошле године су, кажу, за 29 трговаца донете пресуде, којима су правна лица кажњавана са око 105.000 динара, а предузетници између 10.000 и 15.000 динара. Неки су прошли само с опоменом. Где и како цена мора да буде истакнута?

Док проценти попуста готово да "искачу" из излога, од цена, неретко, ни трага. Да би се сазнале, у објекат мора да се уђе. Непријатно је, жале се потрошачи, и када пише једна цена, а на каси их сачека друга – обично виша.

"Дешавало се у аутлету да погледам да буде једна цена, а заправо је нека друга, јер је промењена кутија, или тако нешто", каже један потрошач.

Други објашњава да постоји и "трик са ПДВ-ом": "Напише се цена без ПДВ-а, а онда на крају укупан збир са ПДВ-ом."

Није реткост ни да ситно буде написана основна цена, а крупно истакнута она повољнија, која важи само ако имате картицу трговца за погодности, потврђују и представници трговаца.

Упркос томе, тврде, значајнијих проблема у информисању о цени – нема.

"Често може да се деси да није еквивалентно по свим производима изражена цена по јединици мере, и да негде, иако то није супротно закону, мада јесте збуњујуће за потрошаче, имате истакнуту цену, на пример, за сто грама или за килограм. Оно што јесте важно, то је да се кроз нови Закон о трговини ово питање појасни", каже Жарко Малиновић из Удружења за трговину Привредне коморе Србије.

Трговац је по Закону дужан да на недвосмислен, читак и лако уочљив начин истакне продајну цену робе или услуге.

И док су по Закону из 2010. трговци били у обавези да цену истичу и у излогу, према садашњем, објашњавају надлежни, сами могу да одлуче да ли ће је, осим у пословној просторији, ставити и у излог.

У тржишној инспекцији кажу да им је од почетка године стигло око 260 жалби потрошача у вези са истицањем цене.

"Отприлике су у око 28 контрола констатоване повреде одредби Закона о заштити потрошача и поднети су захтеви за покретање прекршајних поступака", каже Александар Бојичић из Тржишне инспекције града Београда.

На питање да ли је могуће да је преосталих око 230 жалби било неосновано, Бојичић је одговорио да су контроле тако показале.

Заштитници потрошача истичу да за нарушавање права купаца, па и оног који се тиче истицања цене, одговара мали број трговаца, док се већина "провлачи" између недовољног броја инспектора и судија затрпаних предметима који на крају често застаре.

"Зато Национална организација већ три, четири године инсистира на увођењу прекршајних налога за видљиве прекршаје. Сви ти прекршаји, злоупотребе, морају да буду кажњени на лицу места. Тржишна инспекција је постала само трошак државе, јер нема приходовања, укинуте су мандатне казне и трговци то јако добро знају", каже Горан Паповић из Националне организације потрошача Србије.

Додаје да ће се залагати и за то да се цене врате у излоге као обавеза. 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво