Док машине ћуте, о одласку "Фијата" све се гласније говори

Не назире се почетак преговора између пословодства "Фијата" и радника у Крагујевцу, који штрајкују и траже веће плате и боље услове рада. С друге стране, све чешће се помиње могући одлазак "Фијата" из Србије. Стручњаци упозоравају да би то био најгори сценарио. Радници поручују да су држави послали своју верзију Протокола о преговорима.

Иако су рампе на уласку у фабрику отворене, радници кроз њих пролазе само да би протестовали. Пре двадесетак дана, подигли су ручну и обуставили производњу. Да би поново дали гас, траже договор са пословодством. Спекулације о одласку "Фијата", различито коментаришу.

Један од радника у штрајку каже да нису забринути јер послодавци неће нигде наћи радну снагу јефтинију од њих.

"Или ће бити боље, или ће они да оду. Трећег нема", каже други радник, а његов колега додаје да би одлазак "Фијата" био тежак за цео град.

Само у Крагујевцу, од фабрике аутомобила, живи око 4.000 породица. Долазак Италијана и отварање фабрике, у коју је уложено више од 1,3 милијарде евра, дочекан је порукама: "Добро дошли кући ".

Од "бенвенути", до, наводног "ариведерчи", само једна реч – преговори.

Градоначелник Крагујевца Радомир Николић упозорава да ако "Фијат" напусти Крагујевац, "ми ћемо бити поново долина глади".

Предраг Лучић из РПК "Крагујевац" истиче значај "Фијата" за привреду Шумадије.

"Да поменем 2016. годину, када је учешће извоза 'Фијата' када је у питању привреда Шумадије и Поморавља, било преко 50 процената, а када је у питању град Крагујевац, чак је ишло и до 80 процената", каже Лучић.

Са више од милијарду евра, "Фијат" је највећи српски извозник. Сада би могао да успори планирани привредни раст од три одсто.

Стручњаци подсећају – идеја водиља сваком капиталу је профит, а инвеститорима, стабилни услови пословања.

Економиста Петар Веселиновић сматра да, уколико је Пољска профитабилније подручје и ако као чланица Европске уније пружа шире могућности, није искључена ни та опција.

"Јер, просто, капитал је тај који тражи своју оплодњу", објашњава професор Веселиновић.

Миша Бркић, економски новинар, напомиње да је капитал "плашљива зверка".

"Њему не одговарају никакви нестабилни услови у једној држави. Ако тој нестабилности донесу социјалне тензије, дакле, тај сукоб радника и послодаваца, на том нивоу, да неко оде из Србије, онда то није срећна порука коју би Србија послала", истиче Бркић.

Овогодишњи план "Фијата" од 85.000 возила, иако је због штрајка произведено 6.000 мање, још је достижан, кажу стручњаци.

Решење је постизање договора и прекид штрајка. Пред државом је и борба за продужетак уговора, који истиче крајем наредне године.

Број коментара 51

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 23. септембар 2024.
16° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи