Крагујевац, од "фиће" до новог "фијата 500Л"

У фабрици аутомобила у Крагујевцу данас ће бити промовисан нови, рестилизовани модел "фијат 500Л" који ће се од ове године производити у тој фабрици.

А како је све почело? Прва и некада највећа фабрика аутомобила у источној Европи настала је у Крагујевцу пре 64 године. О њеном настанку одлучивали су грађани Крагујевца на референдуму. У годинама које су уследиле, фабрика је произвела неколико милиона возила. Најпопуларнији "фића" у историју је отишао 1985. 

На референдуму, 26. августа 1953. године, 96 одсто запослених у тадашњим "Заводима Црвена Застава" одлучило је да у крагујевачкој фабрици почне производња аутомобила. Већ наредне године, откупом Фијатове лиценце покренута је производња легендарног "фиће". До 1985. из крагујевачке фабрике изашло је близу милион ових возила.

"У 'фићи' је, возити се, у то време, био луксуз. Тај аутомобил је постао после и званично возило у државним службама: било га је у Ауто-мото савезу, Хитној помоћи и Пошти", сећа се Слободан Батавељић, председник Удружења љубитеља "фиће".

У домаћој штампи "фићу" су чак називали "модним хитом", говорило се о његовом шарму и о револуцији коју је донео. Ставио је целу југословенску нацију на точкове. Данас га је тешко видети на улицама – чак и у Крагујевцу.

"'Фића' ми је остао у лепом сећању. Никада ме није оставио на путу. Возио сам га двадесет година. Сећам се да је био зелене боје". Мој први годишњи одмор памтим из 1971. године када сам са сином и супругом, први пут путовао 'фићом' у Макарску", кажу грађани.

Иако се стари крагујевачки "фијат 750" не производи већ 32 године, још има возача који брину о својим возилима. Набавка резервних делова постала је права авантура.

"И данас постоји велика потражња за деловима, али их је мало теже пронаћи. Можда постоје још два возила која власници возе свакодневно, за своје потребе, а све остало је хоби", каже Катарина Драгомировић, трговац.

"Тада смо правили Југо Америку заставу 1010, то су били феноменални аутомобили за то време и за наше тржиште. Чињеница је да су тада све породице могле да приуште себи куповину неког Заставиног аута", каже Зоран Марковић, председник Самосталног синдиката ФЦА Србија.

Наследник "фијата 500Л" још је практичнији и технолошки савршенији. Модернизовани су предњи део и ентеријер, а редизајном је обухваћен и продужени 500Л са седам седишта и продаваће се под називом "500Л вагон".

Нови "фијат" доступан је у десет пастелних или металик боја са три врсте крова. Унутрашњост је такође потпуно нова, почев од инструмент табле, а возачи ће имати на располагању дигитални дисплеј са пакетом корисних информација.

Продаја нових модела почиње у јулу, а у Фијату кажу да ће цена зависити од опреме и мотора. Верују да ће "фијат 500Л" бити доступан и домаћим купцима.

Остали аутори: Дане Илић
број коментара 4 Пошаљи коментар
(четвртак, 25. мај 2017, 11:41) - anonymous [нерегистровани]

i dalje neamo nacionalni automobil

Na žalost i dalje nemamo nacionalni automobil. Fiat Punto odnosno "Zastava 10" bio je pravo rešenje za džep prosečnog građanina Srbije ali je Fiat odlučio da prekine njegovu proizvdnju. Fiat 500 L nije auto za naš standard. Ako smo već sklopili "dil" sa Fiatom, trebao je naš menadžment da utiče na to da se proizvodi i neki manji fiatov automobil pogodan balkanskom standardu. Ovako mrka kapa. Ovde se spominje legendarni "fića". Prava zamena za "fiću" i "juga" nisu 500 L, 500, 500 C već Fiat Seicento (pravio se u Poljskoj) čija je proizvodnja prekinuta 2010. Bilo bi dobro ponovo pokrenuti proizvodnju istog ali ovaj put u Srbiji. Možda neki redizajn da se uradi. Takođe Fiatu bi bilo vrlo korisno da počne da pravi i neki elektromobil u serijskoj proizvodnji kod nas. Možda upravo taj Seicento kao elektro verzija. Bilo je nekih interesantnih pokušaja prototipa pod nazivom "Seicento elletra" ali sve je ostalo na pojedinačnim primercima. U svakom slučaju mali auto, jeftin za održavanje, mali potrošač, lak za parking u većim gradovima, sa motorima 900 i 1100 i još "naoružan" sa vazdušnim jastucima idealan za prosečan džep. O tome svedoči i njegova velika popularnost i dalje kao polovnjaka. Na žalost, Fiat u Srbiji ne pravi auto za srpskog kupca već za svet pri čemu mislim da nije nešto preterano konkurentan sa 500L modelom. Redizajn neće puno pomoći.

(четвртак, 25. мај 2017, 10:50) - anonymous [нерегистровани]

Velika Greska

Trebala je zastava da proizvidi Fiata. A ne da se unisti zastava i stvori Fiat Srbija. Firma koja sutra ako joj nije rentabilno samo zatvori i preseli sve na jeftiniju lokaciju. Mi smo u velikom skripcu. Skoda je primer kako je trebalo raditi. A pogotovo Dacija sa Renault (Renoom) koja je nasla stab ilno trziste sa svojom markom i prosecnim kvalitetom. Zastava je trebala da se razvije u bolji, modeniji dizajn i kvalitet na Fiatovoj bazi. Ali...

(четвртак, 25. мај 2017, 10:21) - anonymous [нерегистровани]

Fica

Fica je zakon!

(четвртак, 25. мај 2017, 09:26) - anonymous [нерегистровани]

Фино редизајнирано возило

Застава је било гигантско предузеће, са проблемима, али и сада у КГ постоје огромни неискоришћени ресурси!?
Рецимо Застава камиони, застава компоненташи, застава спец. возила Сомбор(пропали) ... ред је да више компоненти поризведу Србска предузећа за тај Фиат 500л, и да се уведе бар још један приступачтйи модел , па био и старије верзйе, бар да се склапа и да додамо неки део.

Чудно је било врме , кад се некако чудно урушила производња комбија у Сомбору, па Застава Флорида, Застава камиони(ривал , зета)....
Да ли су морале до краја да се зауставе све траке...
Треба обновити, ако је могуће на новим основама , кооперацйа, производња компоненти, пољопривредне механизацйе, спец. возила...ако је рентабилно, а нешто сигурно јесте...