Фијат у Србији

Уговор о стратешкој сарадњи и заједничким улагањима Републике Србије и италијанског произвођача аутомобила, потписан у присуству највиших српских и италијанских званичника. Заједничка инвестиција од 950 милиона евра у крагујевачку "Заставу" отвориће и 4.750 радних места. Ново предузеће зваће се "Фијат Србија".

Председник Србије Борис Тадић оценио је да уговор са Фијатом има и посебан политички значај јер је блискост Србије са Италијом и њена спремност да помогне европске интеграције наше земље сада утемељена и у економској сфери.

"После 50 година ово је нови почетак и зато делим понос грађана Србије што је једна од највећих светских компанија поново у Србији", рекао је Тадић.

У Палати "Србија" уговор су потписали потпредседник Владе Србије и министар економије и регионалног развоја Млађан Динкић и председник Фијат групе Серђо Маркионе.

Уговором је прецизирано да у новој заједничкој компанији Фијат има 67 одсто власништва, а Влада Србије 33 одсто, као и да та компанија преузима имовину фабрике "Застава" у Крагујевцу. Почетна инвестиција Фијат-а износиће око 700 милиона евра.

Потписан је и Меморандум о разумевању "Ивека", "Мањети Марелија" и Владе Србије у области производње аутобуса, специјалних возила и аутомобилских компоненти, чиме се предвиђа  формирање још две нове заједничке компаније, које би 70 одсто биле у власништву Италијана, а 30 одсто у власништву Србије.  Почетна инвестиција тих компанија износиће око 240 милиона евра.

Потписивању уговора присуствовали су, у име Владе Италије министар спољних послова Франко Фратини, председник Србије Борис Тадић, премијер Мирко Цветковић и остали званичници.

Тадић: Велики дан 

"Данас је велики дан и за наше билатералне односе и за пријатељство међу два народа, али велики дан који означава развој наше еконономске сарадње са којом смо заостали у 90-тим годинама и коју обнављамо на један начин који има и симболични значај", рекао је председник Србије Борис Тадић после потписивања уговора испред Палате Србија, са које су пуштени балони у бојама италијанске и српске заставе.

Тадић је истакао да се поред отварања нових 5.000 радних места, очекује повећање запослености и у другим секторима српске привреде, што за Шумадију и Србију представља нови економски почетак.

Маркионе: Возила из "Заставе" широм Европе

Председник Фијат групе Серђо Маркионе рекао је да је потписани уговор значајан пример сарадње приватног предузећа и државних институција, као и да се возила из Крагујевца неће продавати само на српском тржишту, већ и на тржиштима околних земаља и западне Европе.

Маркионе је истакао да ће ова инвестиција, с једне стране, омогућити Фијату да добије фабрику на стратешком прострору и нове клијенте, а, с друге стране, ново улагање допринеће економском и технолошком развоју Србије.

Цветковић: Низ додатних ефеката 

Премијер Србије Мирко Цветковић оценио је да ће уговор Владе Србије са Фијатом, у наредној години Србији донети око 800 милиона евра и нагласио да ће укупна улагања премашити милијарду евра.

Цветковић је истакао да ће уз релизацију додатних уговора, потписаних данас,  Меморандум о разумевању са Ивеком и "Мањети Марелијем", укупна улагања прећи милијарду евра.

Премијер је рекао да ефекти инвестиције Фијата у Србију нису само непосредни, већ имају читав низ додатних позитивних ефеката као што је привлачење других инвеститора из иностранства, утицај на побољшање биланса спољне трговине, смањење дефицита текућег плаћања.

Динкић: Највећа инвестиција у Србији

Министар економије и регионалног развоја Млађан Динкић оценио је да уговор са италијанским Фијатом, вредан 950 милиона евра, представља до сада највећу инвестицију у Србији која ће обезбедити 4.750 радних места и да ће се до 2011. годиине остваривати једна милијарда евра извоза.

Према његовим речима тај уговор омогућиће крагујевачкој Застави да од "губиташа постане профитабилна компанија и највећи извозник у Србији". Динкић је рекао да је предвиђено да укупан улог Фијата у новој компанији буде 200 миона евра у новцу, док ће улог Србије изностити 50 милиона евра у новцу и исто толико у стварима и правима.

Пут Од "фиће" до Фијата 

Први аутомобил, "застава 750", популарни "фића", произведен је 1955. године у Крагујевцу. Производња је престала је 30 година касније.

Поред "фиће" Застава је од 1961. године почела да производи и "заставу 1300" (популарног "тристаћа").

Серијска производња "заставе 128", популарне "осмице" почела је 16. маја 1971. године.

Производња  "заставе 101", познате и по надимку "кец",  почела је 15. октобра 1971. године.

Први аутомобил развијен потпуно самостално у "Застави" био је "југо 45". Овај аутомобил се, између осталог, извозио и у САД.

Модел "флорида" производи се од 2. октобра 1988. године.

Од 1989. до 1994. године у Застави се производио и "уно" базиран на истоименом Фијатовом моделу.

Уговор са Фијатом  о склапању и освајању производње модела "пунто" под називом "застава 10" потисан  је 2005. године.

Као рекордна, у историји Заставе, уписана је 1989. година са 220.000 произведених возила. Застава је тада имала 53.337 запослених, а у њену производњу било је укључено 280 предузећа из 130 градова тадашње Југославије.