Читај ми!

Вињете по километру

Систем наплате путарина у Европи продајом вињета је у кризи. Концесионари траже наплату по километру. Пољска размишља да путеве понуди приватницима. На нашим путевима прошле године било је 30 одсто мање камионџија у односу на 2010. годину.

Саобраћај на ауто-путевима у Европи је у константном паду, а тај пад у последње четири године достигао је чак 30 одсто, каже статистика удружења концесионара и власника ауто-путних мрежа Европе. На конгресу одржаном у Торину могло се чути да је прошле године саобраћај у просеку био мањи за чак 10 одсто, а узроци су економска криза и смањивање броја шлепера и камиона због мањих привредних активности.

Досадашњи систем наплате путарина у Европи продајом вињета је у кризи, јер државе ЕУ више не могу из буџета да дотирају изградњу и одржавање путне мреже. Чак и најбогатији попут Немачке, где се не наплаћује путарина, за три године суочиће се са проблемом одржавања путева.

Калистратос Дионелис, секретар Удружења концесионара ауто-путева Европе, каже да се путарина до 2015. мора стандардизовати у целој Европи.

"Наплата треба да буде искључиво по километру, и то тако да цена буде иста за све. Услуга се мора, такође, стандардизовати и мора се знати шта се наплаћује. Новост је да ће се целој Европи укинути вињете до 2015. године и да ће сви прећи на наплату по километру", каже Дионелис.

Пољска већ ражмишља да путеве понуди приватницима. Јездимир Солијевич из "Пољских ауто-путева" каже да су у тој земљи имали систем наплате путем вињете, али да то је више немогуће.

"Једноставно, пара за донацију нема и држава је почела да продаје делове ауто-пута приватницима, а једини услов је да они, 20 или 40 година по истеку закупа путеве врате држави у употребљивом стању, а до тада да их одржавају и наплаћују путарину", наводи Солијевич.

У Француској имају прорачун да би због кризе цена путарине морала да се мења као на берзи скоро свакодневно, али такође кажу да је висока цена бензина и дизела склонила камионџије са путева Европе и вратила транспорт робе на железницу.

"Губимо битку, железница је тренутно ефикасна и има мање празног хода. Јефтинија је за превоз за око 40 одсто, а по брзини приближила се камионском превозу. Уколико овако остане, можемо очекивати још пада у саобраћају", каже Жан Мескјуи из "Ауто-путева Француске".

Пад транзитног саобраћаја у Европи, види се и у Србији. Прошле године на нашим путевима било је 30 одсто мање камионџија у односу на 2010. годину. Чак је и на најфрекфетнијем правцу у Европи–Истанбул–Минхен, на којем се налази и Србија, промет опао за 15 одсто, кажу статистике Европских путара.

Број коментара 19

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 20. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво