Глобус: Ако Кинези граде Пељешачки мост, очекује се драстичан надзор Брисела

Загребачки "Глобус" пише да се још чека одлука о томе да ли ће Кинези градити Пељешaчки мост и напомиње да из Брисела стиже упозорење да ће "надзор бити драстичан" ако Кинези "добију посао".

Иако је раније објављено да ће Пељешачки мост са приступним саобраћајницама градити кинеска компанија "China Road and Bridge Corporation", лист Глобус пише да се "пред финале једног од највећих пројеката у историји модерне Хрватске, чека одлука ко ће градити мост – Кинези, који су дали најповољнију понуду, или ће се процедура избора поновити".

"Избор кинеског конзорцијума изненадио је многе у Бриселу, јер би то било први пут да кинески грађевински конзорцијум користи новац Европске уније, што би значило и улазак Кинеза на велика врата, не само као инвеститора у Европу, него и као извођача радова за пројекте за које је осигурао средства Брисел", наводи Глобус.

Осим кинеске компаније, понуде су дали аустријски "Страбаг". те заједница понуђача коју чине италијански "Асталди" и турски "IC Ictas Аnsaat", писао је раније загребачки Јутарњи лист.

"Страбаг", чија је понуда, као и она италијанско-турског конзорцијума, била скупља за око 500 милиона куна, тврди да су Кинези дали дампиншку цену по којој није могуће изградити мост.

Један од "Страбагових" директора Драган Павелић, који води фирму у Југоисточној Европи, тврди да се иза кинеске понуде крију многе замке, међу којима је и она да Кинези у једном тренутку одустану од посла ако Хрватска одбије да плати "додатне трошкове" којих ће неминовно бити.

"Драстичан надзор Брисела" 

Глобус наводи да се у Бриселу "помно прати све што се догађа око припрема за изградњу моста".

"Постоје и они који су били сумњичави према таквом продору Кинеза у Европу, поготово што је за промоцију послужила Хрватска као новопримљена држава", наводи Глобус.

Како пише лист, позивајући се на неименоване дипломате, ако "Кинези добију посао, надзор ће бити драстичан, а није искључено да би у случају неких неправилности могао бити ускраћен и део новца".

У тексту се подећа и да је понуда кинеског конзорцијума "China Road and Bridge Corporation", тешка 2,08 милијарди куна уз рок изградње од три године.

"Кинеска државна фирма озбиљно се припремала за победу за улазак на тржиште ЕУ", наводи Глобус и додаје да њихов саветнички тим предводи бивши српски пермијер из времена Слободана Милошевића, Радоман Божовић, њихов саветник за овај регион.

С друге стране, додаје, у хрватском саветничком тиму су Стјепко Бобан, некадашњи председник Управе Хрватских путева и Хрватских ауто-путева, те Јадранка Јурешко Керо, бивша саветница председнице Републике.

"Драма током евалуације понуда"

Одлука о извођачу донета је у последњем тренутку, а у 120 дана предвиђених за евалуацију понуда догађала се права драма, наводи "Глобус".

"Пре свега, чекао се барем незванични став Европске комисије о могућности да посао градње моста који се суфинансира европским новцем добије кинеска компанија. Иако нико није службено Хрватској приговарао давање посла кинеској компанији, неслужбено је Загребу сугерисано да причека с одлуком", тврди Глобус.

Како додаје, према доступ­ним информацијама, неколико је великих европских грађевинских фирми лобирало у Бриселу да се Кинезима онемогући улазак на хрватско тржиште.

Такође, додаје се у анализи Глобуса, одувек је постојала претња Бакира Изетбеговића и Странке демократске акције да ће преко Парламента БиХ, те у Бриселу излобирати одлагање градње моста због нерешеног граничног питања.

"У БиХ је Хрватима главни савезник Милорад Додик, који је Загребу поручио да има право на градњу Пељешачког моста и да ће његови заступници бити на страни ХДЗ-а у Дому народа, горњем дому Парламента Босне и Херцеговине, чиме би се блокирало доношење одлуке о противљењу градњи Пељешачког моста као заједничког становишта Парламентарне скупштине БиХ, коју чине два дома", тврди Глобус.

Ипак, како наводи, услов за подршку је што бржа реализација градње моста преко Саве код Нове Градишке.

На крају, закључује лист, код премијера на столу остале су само две опције – "или ће се градња моста дати кинеској компанији или ће се такмичење поништити уз образложење да све понуде далеко премашују процењену вредност набавке".

Глобус закључује да се почетак радова, по новом плану, очекује на пролеће и да је најновије обећање да ће мост бити изграђен 2021. године.

број коментара 5 пошаљи коментар
(субота, 10. феб 2018, 07:23)
anonymousPero iz Svedske [нерегистровани]

Za Srbiju i za srpskom narodu

Evo sta to znaci biti clan EU savezu nema
mrdanja..Glavni gazda ti je Brisel.....Pero

(петак, 09. феб 2018, 16:30)
anonymous [нерегистровани]

Sva sreca po Hrvate...

... da EU ima politicku moc nad Hrvatskom i sprecice mirnim sredstvima da Kinezi dobiju tender. Inace za ovakve izbore se snose teske posledice, evo vidite sta se desilo Gadafiju i Libiji kada su pokusali da Kini daju ugovore za eksploataciju nafte a ne Francuskoj i USA.

(петак, 09. феб 2018, 11:44)
Alex [нерегистровани]

Laganica

Ma najbolje da most rade hrvatske firme uz drastičnu kontrolu Evropske unije.

(петак, 09. феб 2018, 11:14)
anonymous [нерегистровани]

@istina

EU nikada nije ni skrivala protekcionistički stav prema svojim parama.
Ovaj tender kao i mnogi drugi u ovom delu EU bio je namenjen Strabagu.

Istom onom koji 50% para uzme sebi, a 50% da našim izvodjačima da završe posao dok mi otplaćujemo skup kredit jer drugačije ne možemo da uradimo ni put, ni most, ni tunel.

Kinezi imaju drugu taktiku da se probijaju na tenderima. Oni daju dosta povoljniju ponudu, nekada čak i nerealnu, ali unesu devize u državu. Razliku do pune cene im nadoknadi država. I na taj način se probijaju na ino tržišta koja su im interesantna.

(петак, 09. феб 2018, 09:40)
глас разума [нерегистровани]

Време да се види истина...

...има ли у ЕУ заиста економске слободе или је све диктат Брисела... чуј они сматрају да Кинези не могу изградити мост по те паре које су навели у понуди. Чист протекционизам је то, против којег се управо ЕУ тако свесрдно борила на овим балканским просторима, када су нам објашњавали како своја тржишта морамо отворити и за стране компаније. Изгледа да то не важи кад ти странци нису из ЕУ... врло сумњиво је то такво понашање, најблаже речено.