И у Србији се лупа о насиљу, силеџијству и преступништву

Век и по развоја музике у Србији из угла лексикографије...

МУЗИКА. Вук Караџић у свом Српском рјечнику није помињао музику.

А иначе, музиком је називао музичке инструменте.

Тако у једном писму каже: „Зна врло добро ударати у клавир и друге којекакве музике.“

Данас се музиком ретко именује музички инструмент, само као локализам у говорима Баније и Кордуна, и тада се обично односи на хармонику.

БУБАЊ. Још од XII века од музичких инструмената у нашој средини издвајају се гусле, бубањ, пиштаљка, свирала.

Етнолог Андријана Гојковић наводи како на бубањ „наилазимо не само на средњовековним фрескама већ и у неким писаним изворима из XIII–XV века“.

Тако су се, на основу података из Српског рјечника, инструменти могли поделити на ударачке, дувачке и жичане.

А где је сврставан клавир?

КЛАВИР. Разни европски народи не користе глагол свирати када је у питању клавир, већ глагол у чијој је основи игра.

Тако ће на француском бити jouer du piano, на руском играть на рояле, на енглеском to play the piano, а на немачком das Klavier spielen.

Клавир је у Србији, у Вуково време, сврставан у ударачке инструменте.

Речник САНУ доноси пример из 19. века: „Чита новине и романе, зна нешто и француски, пјева и лупа по штогод на клавиру.“

Као што видимо, по клавиру се прво лупало. А онда?

„А гле, клавир? А зар ти знаш клавирати?“, пита Јаков Игњатовић и лупати замењује глаголом клавирати.

А како је данас?

СВИРАТИ. Уз овај глагол падеж допуне зависи од инструмента.

Каже се свира у фрулу, али свира на хармоници, на клавиру...

Значи некада смо лупали на клавиру, а сада свирамо на клавиру, али не можемо „свирати клавир“.

У Речнику Матице српске каже се да можемо свирати гитару, али боље је свирати на гитари. А шта? Рокенрол.

РОКЕНРОЛ. На енглеском је гock-and-гoll. Значи више не лупамо, сада се „љуљамо и ваљамо“.

Прво смо писали рок-ен-рол, а онда избацили цртице, све спојили.

Тај назив нас ипак асоцира на „популарну музику раних 50-их година ХХ века у САД, насталу укрштањем разних музичких праваца“.

Данас кажемо само рок, то је и врста модерне плесне игре, а Речник Матице српске доноси Политикин пример из 1958: „Играли смо... слободније. Нешто као рок, није био прави рок.“

ЏАЗ. Речник МС доноси и пример историчара уметности Милана Кашанина: „Џаз онеми, жене се збију, а људи се сврстају у два глатка реда.“

Па „џаз-банд је трештао.“

У Транскрипционом речнику може се наћи за енглеска имена Chazz, Gazzara и Hazzard транскрипције Чаз, Газара и Хазард, па је језички оправдано да jazz буде џаз...

... а да band буде банд.

Али, пошто Срби свако енглеско „а“ читају као „е“, уместо банда добили смо бенд, а уместо џаза...

ЏЕЗ. То је музички стил настао под утицајем црначких мелодија и песама, у коме преовлађују дувачки инструменти и удараљке и који се обичио заснива на импровизацији.

Може да означава и оркестар који изводи такву музику.

Матичин речник наводи и пример из Политике 1972: „Џез је трештао, њен муж је весело причао.“

ЏЕЗИСТ(А). Шта то значи?

„Још није познато зашто... би се сликали сви познати и мање познати џезисти“, пише загребачки ВУС 1973.

То је свирач џеза или члан џез оркестра, тај облик доносе и стари и нови Речник Матице српске, али данас нико не би тако рекао.

Тек Речник страних речи и израза Клајн–Шипка доноси облик џезер.

РИТАМ И БЛУЗ. Према Речнику страних речи и израза Клајн–Шипка, то је врста музике пореклом из џеза.

Настала је 50-их година XX века међу афроамеричким становништвом; има наглашене ритмичке елементе, претходи соулу, фанку.

Може се писати и ритам енд блуз (енглески rhуthm and blues).

ГАНГСТА-РЕП. Речник новијих англицизама Вере Васић, Твртка Прћића и Гордане Нејгебауер забележио је овај правац у реп музици.

Реп је стил у популарној музици који су крајем 70-их година ХХ века развили диск-џокеји и урбано црно становништво у САД.

А гангста-реп је реп музика с текстовима о насиљу, силеџијству, преступништву.

Аутори Речника су примером: „Познат је по томе што се од почетка изјаснио против гангста-репа“, показали да баш и нису љубитељи те врсте музике.

БИТ. У Речнику стоји да је то „снажан и доминантан ритам у популарној музици“.

Забележен је и пример: „У првом плану је конкретни бит бубња.“

Еволуција музике? Пре века и по било је лупање, а сада је „конкретни бит бубња“.

Нисмо далеко одмакли. Тако су бар забележили речници.

број коментара 0 Пошаљи коментар