Немци не желе Теслу

Када је аутомобилски концерн "Тесла" најавио изградњу погона недалеко Берлина, слављу локалног становништва и политичара није било краја, али сада су се појавили и први гласови против.

Објава шефа управе компаније "Тесла" Елона Маска да ће своју европску "гигафабрику" за производњу престижних електричних аутомобила саградити у Гринхајдеу, месту југоисточно од Берлина, изненадила је многе.

Гринхајде је место са око 8.000 становника, типично за савезну покрајину Бранденбург, која окружује немачку метрополу Берлин: језера, реке, шуме, ливаде.

Тамо живе они којима је доста трке и вреве оближње метрополе која последњих година због масовног досељавања пуца по свим шавовима.

Дух провинције бивше Источне Немачке у Гринхајдеу видљив је на сваком кораку.

Гигафабрика као еколошко решење

Противника индустријализације приградске идиле било је и на самом почетку, али чини се да су они сада преузели иницијативу.

Уосталом, много је лакше мобилисати људе против градње фабрике, него за градњу.

Изградња би требало да почне већ ове године. Али пре тога би требало нешто и уклонити. А то "нешто" је 300 хектара шуме.

Временски план је амбициозан, али не и неостварив - бар тако мисле заговорници изградње.

"Морамо да мислимо на дугорочни значај изградње 'гигафабрике', да не мислимо само регионално већ шире. А за посечена стабла ће се сигурно пронаћи неко решење", каже за Дојче веле један од локалних заговорника изградње "Теслине" фабрике.

Култура "недобродошлице"

И остали заговорници подржавају изградњу, али имају шире еколошко објашњење. "Било би лоше када би Гринхајде послао поруку 'Нисте добродошли'. Истина је да ће се посећи неколико стабала, али колико би стабала било уништено кад се не би производили карбон-неутрални аутомобили попут ‘Теслиних’", каже један од њих.

Противницима изградње ти аргументи су сувише танки. Њима посебно смета то што локалне власти које славе због доласка "Тесле", настоје да умање вредност шуме која би требало да буде жртвована.

"Проблем је то што власти покушавају да нам продају да је шума која би требало да буде посечена 'безвредна црногорица'. Али само црногорична стабла са својим дубоким корењем и могу да преживе у овом песковитом тлу током сушних периода", каже један од противника изградње фабрике.

Другом смета немачко лицемерје када је у питању заштита животне средине. "То је типично: ми указујемо на уништавање шума у Бразилу, а истовремено жртвујемо нетакнуту шуму због индустријализације", каже он и пита се зашто није била предложена изградња негде јужније у Бранденбургу, тамо где има много напуштених рудника и где људи ионако вапе за послом.

Осетљиво питање воде

Али духове највише узбуђује чињеница да би 'гигафабрика' требало да се гради у водозаштитном подручју.

Према неким информацијама, у "Тесли" планирају да на подручју фабрике избуше сопствени бунар како би покрили огромне потребе производње.

Према другим информацијама, они су одустали од те намере и планирају да доводе воду из других извора што би, кажу критичари, онда проузроковало проблеме с подземним водама.

Вода остаје шкакљива тема. "Ако заиста буду изградили свој бунар, онда ће ниво наших језера драстично опасти", каже један забринути противник и додаје да је то доказ колико локалне власти не брину за питку воду.

Друге пак брину отпадне воде. "Ту се планирају талионица и лакирница, а можда и производња акумулатора. То је много опасних отпадних материја и тешко је замислити шта би било с подземним водама у случају неке несреће", напомињу противници.

Недостатак инфраструктуре

Трећи аргумент противника градње је наводни недостатак инфраструктуре у малом Гринхајдеу.

"Да будемо искрени, Гринхајде није спреман за 'гигафабрику'. Улице су уске, а за изградњу неког новог стамбеног простора нема места", каже један од противника.

Његова супруга не прихвата ни аргумент да ће нова фабрика донети и нова радна места.

"Људи који овде живе, раде у Берлину. Ми овде немамо проблема с радним местима", каже она.

Тесла ће ионако да запошљава стручњаке који ће долазити из других делова Немачке, јер их овде нема. "Дакле, никакве користи за Гринхајде", закључује.

Страсти су се смириле након што је шеф "Тесле" Елон Маск преко Твитера поручио да његовој фабрици неће бити потребно ни приближно онолико воде колико то противници тврде.

А што се тиче шуме, она ће бити само једним делом посечена. Притом се, указује Маск, не ради о квалитетној историјској шуми, већ о црногорици која је посађена за потребе папирне индустрије у бившој Источној Немачкој.

Од викенда се у Гринхајдеу више не протестује - али вероватно само до доласка првих багера.

Демонстрације противника покушала је да инструментализује популистичка Алтернатива за Немачку (АфД), али њихов представник је, како преносе агенције, отеран.

број коментара 18 Пошаљи коментар
(среда, 29. јан 2020, 15:38) - Mилош [нерегистровани]

milos991@gmail.com

Због чега људи упоређују загађење настало производњом електричних батерија са загађењем насталог због сагоревања фосилних горива. Да ли људи знају да електрични ауто има 2500+ мање делова за пренос снаге од мотора до точка у односу на оне са нпр дизел мотором. Колико се загађење створи да би се они произвели, па силни филтери, уља и којешта?

(среда, 29. јан 2020, 15:33) - Владо [нерегистровани]

Лицемјерје...

Екологија-супер. Не навијам ја ни за Илона, него, да је њемачка фабрика, би ли било ових текстова и протеста? Довољно сам стар да памтим кад су Јапанци почетком 90-их година покушавали да извозе своје аутомобиле на европско тржиште, опет је било забринутих за екологију. А овамо прича, слободан проток робе, људи и капитала, демократија, људска права и сл. А кад неко хоће на њихово тржиште-онда иду квоте, ако се не може другачије. Колико ти мени продајеш-толико и ја теби. Нисам ја ни против заштите свога тржишта, чак шта више али, ...

(среда, 29. јан 2020, 15:25) - Mika [нерегистровани]

suma

nikakva suma nije u pitanju Nemci stite svoje trziste a po Americi prave fabrike automobila
e tu je razlika izmedju Evrope i Amerike. za one sto neznaju sta je otvorena ekonomija.

(среда, 29. јан 2020, 15:10) - anonymous [нерегистровани]

unistenje 300 hektara sume???

Hvala lepo,dovidjenja...

(среда, 29. јан 2020, 13:36) - anonymous [нерегистровани]

bravo

tako se razmislja. eto primera srbijo!

(среда, 29. јан 2020, 12:13) - Neša [нерегистровани]

Ah

Amerika može da naštampa dolare bez pokrića da zadovolji ceo svet. Tako dolazimo do besmislene teorije o tržištu, tržišnoj utakmici, profitu, ekonomičnosti... Potezi koji su kontraproduktivni po prirodu i čoveka imaju svoju pozadinu. Zanimljivo je da po svetu Vlasnici sveta grade isključivo na zdravim mestima nanoseći im štetu.

(среда, 29. јан 2020, 12:12) - anonymous [нерегистровани]

Ako im dozvole Teslu u Nemackoj onda ce nemacka auto industrija propasti. Jer ovi dolaze zbog toga.

Ne treba pustiti Amerikance u Nemacku inace kajace se gorko jer ovi sto dotaknu to i upropaste.
Nemacka ima svoju auto industriju koja je prva u svetu po svemu. Sta im to treba da puste Americku auto industruju. Jedino ako hoce da ih Amerikanci upropaste.

(среда, 29. јан 2020, 12:04) - anonymous [нерегистровани]

Neka dodju u Srbiju

Pa ako ih nece Nemci, mi cemo ih docekati rasirenih ruku. Tim pre sto je i Tesla Srbin.

(среда, 29. јан 2020, 11:01) - anonymous [нерегистровани]

el. automobili

Nemci ne treba da ih puste. Em im stvara konkurenciju em uništava ekosistem.... CO2 neuralan ali malo sutra!
50% el. energije u Nemackoj dolazi iz fosilnih goriva, tako da ta priča ne pije vodu. A i ako hoće el. automobile, prave ih sve nemačke kompanije!

(среда, 29. јан 2020, 10:57) - anonymous [нерегистровани]

CO2 neutralna fabrika?

Neki zagovornik rece da je proizvodnja ovih automobila C02 neutralna. Proizvodnja jedne baterije (od rudnika to gotovog proizvoda) za ovakav automobil proizvede toliko C02 koliko jedan dizel automobil proizvede za 3-4 godine, tako da nije bas C02 neutralna ova proizvodnja. S' druge strane, vecina ugljen dioksida se ispusti u vadjenju ruda, a to je uglavnom u Africi, tako da i nije cudo da ih nije briga za to.