Да ли је журба "Боинга" да престигне конкуренцију главни кривац за пад авиона

"Боинг 737 макс", модел авиона који је у две несреће однео више од 300 живота, произведен је у оквиру журбе компаније "Боинг" да престигне конкуренцију. Сада се води истрага о томе да ли су притом занемарени неки кључни безбедносни проблеми, као и додатна обука пилота.

Како пише Њујорк тајмс, 2011. године шефови "Боинга", сучени са могућношћу да "Америкен ерлајнз" купи стотине авиона од "Ербаса", одустају од идеје развоја новог модела летелице, за шта би им отишла читава деценија и одлучују се да осавремене постојећи "боинг 737", у року од шест година. 

Међутим, сада та журба да се направи "боинг 737 макс" прети да угрози репутацију и профит компаније. 

У почетку у "Боингу" нису били много забринути због најављеног новог "Ербасовог" модела "ербас А320нео". 

У седишу "Боинговог" сектора путничких авиона у Рентону, у држави Вашингтон, проценили су да ће тај авион бити скуп и неконкурентан. Сматрали да не треба одмах реаговати, већ да треба сачекати крај деценије и на тржиште избацити потпуно нови модел авиона. 

"Боинг", иначе, дуго није ни имао разлога да брине због европске конкуренције. Али од краја деведесетих све више нискобуџетних компанија куповало је "ербас А320", да би "Ербас" од 2005. године преузео примат у продаји. 

У до тада арогантном "Боингу" аларм се упалио тек када се појавила могућност да један велики амерички авио-превозник своју флоту попуни искључиво "Ербасовим" авионима. 

Тада је кренула жетока трка да се заосатак надокнади. Инжењери су притискани да у кратким роковима ураде техничка решења и нови дизајн, радници су премештани са других сектора, а притом је и буџет био ограничен.

Садашњи и бивши запослени у "Боингу" кажу да, упркос тој ужурбаности, нису имали никакве сумње у квалитет пројекта када је посао био завршен. Да би сустигао "Ербас", "Боинг" је морао да на "боинг 737 макс" постави нови јачи и већи мотор, што је за собом повукло низ измена.

Већи мотор мења аеродинамику авиона и чини да у неким околностима он лакше губи узгон на крилима. Како би се то спречило, "Боинг" је додао и нови софтвер, под називом MCAS, који би аутоматски спустио нос авиона ако би се он нагнуо под опасним углом.

Пошто је нови систем радио из другог плана, у "Боингу" нису сматрали да је за то потребна обука пилота, а регулаторне власти су се сагласиле. 

Испоставило се, међутим, да се управо тај нови систем нашао у фокусу истаге последњих авионских несрећа. "Боинг" сада ради на поправљању MCAS-а. 

Компанија је под све већим притиском пошто авио-превозници размишљају да одустану од наруџбина или да траже одштету. 

Производња у фабрици у Рентону се, међутим, наставља. "Боинг" тренутно производи 52 модела "боинга 737" месечно, већином "737 макс", а у априлу намерава да тај број повећа на 57, закључује Њујорк тајмс.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 08. мај 2024.
15° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара