Срушио се војни авион, погинули пилот и војник

Министарство одбране потврдило да се у уторак, 7. јула, десет минута после 9 сати, код Батајнице срушио ваздухоплов Војске Србије. Погинули су пилот Раде Ранђеловић и војник Милан Улемек. Војник Драгољевић лакше повређен. Реч је о авиону типа МИГ 29. Авион је пао на војни полигон. Председник Тадић наредио истрагу и упутио телеграм саучешћа породицама настрадалих припадника Војске Србије.

Приликом извршавања редовног летачког задатка јутрос око 9.10 часова, у рејону аеродрома Батајница, дошло је до удеса авиона МИГ-29 Ваздухопловства и ПВО Војске Србије, саопштено је из Министарства одбране Србије.

Пилот авиона Раде Ранђеловић се катапултирао, али је преминуо од задобијених повреда. У несрећи је погинуо и војник Милан Улемек, док је лакше повређен и војник Војислав Драгољевић.

Заменик командата Ваздухопловства и ПВО генерал Небојша Ђукановић, на конференцији за новинаре представника Ваздухопловства и ПВО Војске Србије, потврдио је да је пилот Ранђеловић погинуо приликом пада, а војник Улемек приликом удара авиона у земљу.

Ђукановић је навео је да је пилот Ранђеловић увежбавао маневарске способности авиона које је требало да прикаже на предстојећем аеромитингу, а да се несрећа десила при крају маневра.

"Ранђеловић се катапултирао на изузетно малој висини", објаснио је Ђукановић истакавши да узрок несреће још није познат и да очекује да ће резултати истраге бити познати до краја месеца.

"Раде Ранђеловић је 1985. године завршио Ваздухопловну академију и био је један од наших најскупљих пилота", рекао је Ђукановић.

Према речима генерала Миленка Вранића, војник Улемек био је на пожарству у парку техничких средстава када је авион пао на то место, а двадесетједногодишњи Драгољевић повређен је док је гасио пожар узрокован падом авиона.

Двадесетчетворогодишњи Улемек служио је војни рок на аеродрому Батајница у лаком артиљеријском дивизону.

Одмах по сазнању о удесу, предузете су све прописане мере за обезбеђење места удеса и провођење истражних радњи од стране надлежних органа.

Комисија за испитивање узрока и околности удеса одмах је почела рад, о чему ће јавност бити благовремено обавештена.

Председник Владе Мирко Цветковић и председник Србије Борис Тадић упутили су телеграме саучешћа породицама настрадалог пилота Радета Ранђеловића и војника Милана Улемека који су изгубили живот у трагичном удесу авиона Војске Србије.

МИГ-ови ВС за сада приземљени

Према речима генерала Ђукановића, преостала четири авиона типа МИГ 29 ВС бити приземљена док се не утврде узроци ове несреће.

Војска Србије до данас је имала пет МИГ-ова 29, док су остали изгубљени на земљи или у ваздушним борбама са НАТО 1999. године. Ремонт прве летелице завршен је у Русији 2008. године.

Авиони су били приземљени, због истека ресурса, и 2004. године, када је заштита ваздушног простора поверена авионима нешто старије генерације МИГ 21.

Како су пренеле агенције, на авионе у Русији уграђени су ремонтовани системи, агрегати и склопови, и нова опрема којом је авион модернизован, у складу је са Међународним стандардима за ваздушну пловидбу.

Авион који се срушио био је ремонтован 25. маја прошле године у Војном заводу "Мома Станојловић". Од ремонта је имао 145 летова, а после несреће је потпуно уништен.

Коментаришући евентуално смањење броја аеромитинга, генерал Ђукановић је навео да су овакви догађаји саставни део пилотског позива и да избегавање таквих активности нема логике и не би било сврсисходно.

"Ми пилоти смо свесни посла којим се бавимо и морамо да живимо са том чињеницом", објаснио је Ђукановић додајући да је на пилотима и техничком саставу да несрећа буде што мање.

Представници Ваздухопловства Војске Србије потврдили су да ће по плану наставити да се припремају за аеромитинг у Београду, који би требало да буде одржан 11. јула.

Авион МИГ-29 Војске Србије, који се јутрос срушио у околини аеродрома Батајница код Београда, једанаести је удес војних летелица од 1999. године.

Удеси војних ваздухоплова

У претходним удесима укупно су изгубљена три авиона Утва 75 (В-53), три хеликоптера Газела (Х-42), два Супергалеба (Н-62), један Орао (Ј-22) и један транспортни авион Ан-26 (Т-70).

Први удес након НАТО бомбардовања догодио се 14. августа 1999. године када је авион Ан-26 принудно слетео на цивилни аеродром у Сурчину без извученог стајног трапа. Посада авиона је остала неповређена али је авион због оштећења расходован и коришћен за резервне делове.

Највећа катастрофа у претходних девет година догодила се 20. марта 2000. године када су на аеродрому Ковин, у удесу школског авиона Утва-75, погинули капетан прве класе Стевица Жарков и поручник Дејан Радовановић.

Исте године, крајем октобра, у околини аеродрома у Голубовцима код Подгорице, изгубљен је један авион Супергалеб Г-4, али су се двојица пилота спасила искакањем.

Током 2001. године није било удеса војних летелица, али је црна серија настављена већ 2002. године, када је у околини Ниша изгубљен хеликоптер Газела, чија су два члана посаде успели да преживе.

У околини аеродрома Лађевци код Краљева 11. октобра 2003. године оштећена је још једна Утва-75 приликом принудног слетања а два члана посаде су повређена.

Претпоследњег дана децембра исте године у центру Крагујевца пала је Газела која је требало да учествује у програму обележавању Нове године за око 500 деце из вртића и школа у том граду.

Само великом срећом избегнута је трагедија а два члана посаде, сниматељ, човек костимиран у Деда мраза и једно дете који су се налазили у хеликоптеру прошли су са лакшим и тежим повредама.

У 2004. и 2005. години изгубљен је један авион Утва-75 и хеликоптер Газела, чије су посаде преживеле, док у 2006. и 2007. години није било губитака.

Прошле године Војска Србије изгубила је два авиона и једног пилота.

Прво је 21. маја, у околини војвођанског села Баранда, мајор Томас Јаник искочио из авиона Орао за време тренажног лета, а 24. септембра на аеродрому Батајница погинуо је потпуковник Иштван Канас приликом припреме за учешће на аеромитингу у авиону Г-4.

број коментара 77 пошаљи коментар
(субота, 11. јул 2009, 12:51)
anonymous [нерегистровани]

komentar

Poznavati Radeta bilo je za mene lično jedno posebno osećanje ispunjeno iskrenošću, predanošću profesiji i topline čoveka koji je ispoljavao veliku ljubav prema svojoj porodici.Nikada do sada nisam ispoljavao ovako javno reči prema nekome i dok ovo pišem ne mogu suzdržati tugu koja izbija iz mene.Za mene uvek će biti najhrabriji i najbolji pilot i čovek kojeg sam poznavao.Život daje i uzima.Neka mu je večna slava.Njegovim sinovima i supruzi ako može biti uteha je spoznaja da je njihov Rade u srcu onih koji vole vazduhoplovstvo.
Tvoj prijatelj Ž.

(петак, 10. јул 2009, 20:49)
anonymous [нерегистровани]

nebo nad Srbijom...

Mnoge smo zaboravili,one koji su nas branili i spasavali ono malo sto se spasiti moze!Pilotski poziv je jedan od najodgovornijih,rizicnijih i postovanijih poziva!
Deda mi je bio probni pilot i tragicno je nastradao!
Molim pekare,mlekare i apotekare,sluzbenike radnike akademike i sve ostale koji nemaju nikakve veze sa ovim slucajem,da se ne uplicu u ovu problematiku!
Celicna su to srca,celicni ljudi,natprosecni,spremni da u svakom trenutku stave glavu u torbu!
Setimo ih se!Neka pocivaju u miru!Slava im!

(среда, 08. јул 2009, 12:30)
anonymousˇ13 [нерегистровани]

ˇˇˇˇ

stvarno steta, moja sucut obitelji :(
ovi avioni su jos dobri naspram nasim (HR) 21-cama, vjerojatno ce i nasi letit dog se neka tragedija ne dogodi i ne bude kasno...

(среда, 08. јул 2009, 12:24)
Radan [нерегистровани]

Neka im je vjecna slava

Iskreno saucesce poridcama poginulog pilota Randjelovica i vojnika Ulemeka,stvarno mi ih je zao obojice,steta sto je jedan tako iskusan pilot i neciji otac i suprug poginuo u vrijeme mira tako reci uvjezbavajuci svoje znanje izgubio zivot naravno bilo bi steta da je poginuo i u ratu ali opet rat je rat,takodje je steta i za mladog vojnika koji je poginuo na osluzenju vojnog roka ni kriv ni duzan kako se hoce da bas tog trenutka bude tom mjestu kada je avion pao,Jako mi je zao pilota Randjelovica jer znam koliko treba muke da se postane pilot,jer je moj san da budem pilot i da upisem Vojno Vazduhoplovstvo,i ponovo Moje Najiskrenije Saucesce Porodicama Poginulih.

(среда, 08. јул 2009, 08:17)
Vaskez NS [нерегистровани]

Čenej 2009.

..nisam mogao znati da poslednji put gledam tvoje umeće da ukrotiš superiornu mašinu i sa njom na nebeskom platnu načiniš slike od kojih nam je srce bilo puno. Neka su ti laka krila junače..

(среда, 08. јул 2009, 07:12)
anonymous [нерегистровани]

Slava im

Porodicama poginulih iskreno saučešće.
Nikola

(среда, 08. јул 2009, 07:04)
draza [нерегистровани]

mig29

Neka pocivaju u miru. Moje saucesce porodicam poginulih.

(среда, 08. јул 2009, 05:15)
Jovan Mirkovic, Amerika [нерегистровани]

komentar

U pravu ste Ana, Piloti su heroji. U civilstvu sam pilot od 1978 godine. Obucavao sam na sesna 150, polozio ispite na sesna 150. Nije lako biti pilot, treba dosta hrabrosti, bolje receno piloti su heroji. povremeno iznajmljujem Beach craft , u potpunosti se slazem sa Aninim komentarom. Herojstvo je veliko kod svih p[ilota. Iskreno saucesce, porodicama poginulog pilota i vojnika. Neka im je laka crna zemlja.
Vjecnaja pamjat poginulim.

(среда, 08. јул 2009, 02:51)
anonymous [нерегистровани]

...

strasno! jadni ljudi ni krivi ni duzni!

(среда, 08. јул 2009, 02:42)
anonymous [нерегистровани]

To je skoro remontovan avion

Velika steta je sto smo izgubili pilota,oca troje dece.To je nenadoknadiv gubitak. :(