Да ли возачи јавног превоза имају довољно "дебеле живце"

На окретници у Шумицама данас је нападнут возач аутобуса на линији 308. Задобио је лакше повреде, а околности под којима се то догодило још нису званично потврђене. Јуче је аутобус на линији 46 на пешачком прелазу лакше повредио жену и дете. Улични продавци потом су каменовали аутобус. Вожња београдским улицама захтева дебеле живце, а с друге стране, све више возача аутобуса одлази у иностранство. Негде између је одговор на питање зашто се све то догађа.

Док екипа РТС-а снима инцидент испред аутобуса, нови фића се испречио у кружном току Ауто-команде. Гужва, застој, стрес за возаче – кад га исеку у саобраћају, паркирају насред пута или у станици, кад искрсне пешак. Може ли возач јавног превоза да вози и докле, ако је стално под стресом, најбоље знају у медицини рада. Време реаговања открива "омега тест".

Зоран Брђовић, начелник Медицине рада Дома здравља Палилула, објашњава како се возачи тестирају уз помоћ путање у облику слова "омега".

Брђовић додаје да када возач иде право све је у реду, али када додирне ивицу, апарат се огласи и броји му грешке.

"Ако пребаци број грешака, можете да га елиминишете", каже Брђовић.

Драго Тошић, директор Конзорцијума приватника у јавном превозу, истиче да би значајан број возача остао када би се побољшали услови рада, "да се на свим окретницама налазе тоалети, да су поправљени шахтови и рупе на коловозу, да су обележене коловозне траке".

Одлазе стално и примају нове, младе и старе. Свеж лекарски преглед је обавезан, али признаје да радије примају старије возаче, јер су искусни, раније одлазе у пензију и знају шта је улица, гужва и путник.

Исто мисле и лекари, јер старост и године не одузимају професионалну дозволу од које се живи.

Када полиција одузима дозволу

Ако посумњају на неку озбиљнију болест, обавезна је пријава МУП-у у року од 15 дана, каже Брђовић.

Пријава МУП-у, како објашњава, значи да возач не испуњава законске услове за безбедно управљање моторним возилом одређене категорије и групе, и то се шаље његовој матичној фирми.

Полиција тада одузима дозволу, трајно или привремено, тачније докле не кажу лекари.

Појава епилепсије је одмах одузима возачу, трајно. Губитак ока, дијабетес, ако се лечи инсулином исто тако. Операција на срцу најмање шест месеци.

Изузетно висок притисак је привремено одузима, као и стентови, али је за повраћај пресудан извештај кардиолога и добар ЕКГ.

Неко се, каже саговорник, сам одриче дозволе, јер му је доста рада и тешкоћа, а неко је принуђен да продужи радни век.

"Он прође у нашим ауто-базама и одређене провере пре ступања у радни однос, тако да тек тада буде примљен. Стручно особље обавља разговор са њим", наводи Тошић.

Од стотину незгода, за пет је одговаран возач

Код приватника, уз стотину саобраћајних незгода, за пет је одговаран возач. И код ГСП-а је слично.

До краја септембра имали су 900 незгода, у свакој четвртој је делимично или потпуно крив шофер.

Срећом, лакше су повреде у незгодама и мање материјалне штете.

Уосталом, возачи не пију, често одлазе лекару, страхују да не изгубе дозволу и неко обољење раније се открије и лечи.

И зато су способни да возе, плус искуство. Али питање је да ли су заиста свесни или могу да сами признају када то не могу. Или их материјална ситуација одвраћа од тога.

број коментара 2 Пошаљи коментар
(уторак, 05. нов 2019, 23:34) - Zika [нерегистровани]

dovesti u red

Da vozači koji voze gradsku i prigradsku rade ukupno 6 sati, dva dana obavezno spojeno i bez glupih šihti ! da izlaze vozačima u susret za smene,dane i linije koje im odgovaraju i koje poznaju a ne da imaju još veću nervozu.

(уторак, 05. нов 2019, 22:18) - anonymous [нерегистровани]

svi

svi smo krivi i pesaci i oni sto auto voze i normalno i javni prevoz ne moze bolje da funkcionise
prosto receno nekultura u svakom pogledu nepostovanje drugihoko sebe