Двеста највећих бродова произведе сумпор-диоксид колико и сви аутомобили света

Бродски превоз има кључну улогу у светској привреди, а тешко загађује животну средину. Почетком 2020. године ступају на снагу одредбе које ће бродске компаније коштати много новца – можда и билион долара.

Ако је новац гориво економије, онда су бродови најважније транспортно средство светске трговине. Према наводима Међународне организације за поморску пловидбу (ИМО), тела УН које је задужено за регулисање пловидбе, више од 90 одсто светске трговине се одвија поморским путем.

То је најјефтинији, али и еколошки најразорнији начин транспорта робе и сировина по свету.

Према студији ИМО о штетним гасовима из 2014. године, сектор поморског транспорта годишње у атмосферу издува око 940 милиона тона угљен-диоксида (CO2), што је око 2,5 одсто глобалне емисије штетних гасова у свету.

Али, постоји још један велики еколошки проблем који ствара индустрија, а то је количина опасног сумпор-диоксида (SO2) који садрже издувни гасови бродова. Због употребе јефтиног лож-уља које садржи сумпор, на бродове отпада 13 одсто целокупне светске емисије сумпор-диоксида.

Зато би нови прописи о ограничењу емисије штетних гасова у поморском саобраћају, који ступају на снагу 2020, могли да се драстично одразе на ову посебно "прљаву" браншу.

Ефекат неће бити само еколошки – због пратећих трошкова и размера зависности предузећа од поморског транспорта, последице би могла да осети целокупна светска привреда.

Врли нови свет

Од 1. јануара бродови би, према новим правилима ИМО, морали да редукују емисију сумпор-диоксида за више од 80 одсто. За то постоји читав низ могућности – од инсталације технологије којој није потребан сумпор, па до комплетног одустајања од горива добијаног од сирове нафте.

Но, којим год се путем буде кренуло, на крају ће поморска бранша бити суочена са великим трошковима.

Још у мају, један менаџер америчке бродске компаније "Стар булк керијерс" рекао је за Фајненшел тајмс да га је инсталација апарата за пречишћавање издувних гасова на 100 бродова коштала 170 милиона долара.

Према новој студији Покрајинске банке Баден-Виртемберга (LBBW), поморски прописи ће финансијски оптеретити комплетну светску привреду. Пер-Ола Хелгрен, један од аутора студије, страхује да би глобални раст светске привреде 2020. могао да буде "осетно мањи", јер су техничке интервенције на моторима старијих бродова скупе и многе бродске компаније су недовољно припремљене за нове одредбе.

Хелгренова преноси да ће комбинација већих трошкова транспорта при смањењу капацитета створити неповољно глобално привредно окружење, а оно већ сада трпи штету због трговинског спора САД и Кине и других трговинских конфликата.

Предузеће за енергетски консалтинг "S&P global plats" спровело је студију у којој се трошкови које ће донети промена правила за поморски саобраћај процењују на билион долара у периоду од првих пет година.

Велики трошкови техничке интервенције

Ново ограничење емисије сумпор-диоксида (SO2) од 2020. је део велике иницијативе ИМО са циљем да се у бродском саобраћају емисија штетних гасова смањи за најмање 50 одсто до 2050. године – у односу на бројке из 2008.

Но, предстојећа мера се односи само на емисију сумпор-диоксида. Још нема делотворних мера за смањење емисије угљеника – њих је теже спровести. Тиме треба додати и да многе бродске компаније нису спремне на промене иако се оне најављују годинама.

Бродови користе најпрљавију нафту, ону која остаје након што се из сирове нафте у рафинеријама издвоје квалитетнији производи попут бензина.

Концерни попут највећег светског превозника контејнера "Маерск" су успешни управо због уштеде употребом горива у којем је велика количина сумпора. Данска фирма процењује да ће је прелазак на чистија горива коштати две милијарде долара годишње.

Сада се поставља и питање – колики део трошкова ће компаније пребацити на своје клијенте?

Нерешен проблем

Процењује се да сумпор-диоксид садржи концентрацију сумпора која је више него 3.500 пута већа од оног у дизел-гориву због које је дошло до дизел-скандала са "Фолксвагеном". Емисије сумпор-диоксида, азот-диоксида и угљен-диоксида и фине прашине се стално повећавају. Оне важе као посебно опасне за људско здравље, посебно за становнике великих лучких градова.

Студија која је 2018. објављена у часопису Нејчер показује да загађење ваздуха које проузрокују бродови доводи до 400.000 смртних случајева годишње, од тумора до болести срца и крвних судова.

Истраживања су показала да би повећање употребе горива са малом количином сумпора могло да смањи број смртних случајева за трећину. Студија преноси и да 200 највећих бродова на свету производи исту количину сумпора као и сви аутомобили света.

Свима је јасно да се нешто мора учинити, а времена за то је све мање.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 07. мај 2024.
25° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара