Лет "Ауроре" до светских висина – нови успех студената Машинског факултета

Студенти Машинског факултета у Београду који раде на пројекту "Аурора" освојили су прво место у првој рунди међународног студентског такмичења Ербас слошинг рокит 2019, за идејно решење летелице са резервоаром којим се минимизира тзв. слошинг ефекат (бућкање).

Решење Душана Бабића, Лазара Поповића, Радована Ђуровића, Ђорђа Трампe и Николе Поповића проглашено је најбољим у конкуренцији 50 тимова из целог света, саопштио је Машински факултет. 

То им је отворило пут у Патрас, у Грчкој, где се у јулу одржава друга рунда тог такмичења на којем ће се оцењивати техничко решење, односно конструкција, долет и време лета, као и цена и начин израде летелице.

Организатори такмичења су "Ербас" и Евроавија – Европско удружење студентских тимова које се баве пројектовањем и израдом летелица.

"Аурора" је један од пројеката који се реализује у оквиру Беоавије – тима који окупља студенте Машинског и још три факултета Универзитета у Београду.

Погон на воду 

Реч је о аутономној летелици са погоном на воду која је састављена од тела ракете и крила, што омогућава велики долет уз минималну снагу пропулзије (погонске силе).

Дужина летелице је 1,5 метара, ширина односно размак крила 2,25 метара и ограничена је тежином на пет килограма.

На њој се налазе два одвојена резеровара – један за пропулзију, а други за терет, односно слошинг.

Према техничким захтевима такмичења, у резервоару за слошинг, однос воде и ваздуха мора да буде пола-пола и он не сме да буде под притиском.

С друге стране, максимална количина воде у резервоару за пропулзију мора бити иста или мања од количине воде у резервоару за терет.

Летелица је високо "погођена" слошингом, јер је однос масе летелице и слободне течности 3:1, односно летелица је два-три пута тежа од масе слободне течности.

У осталим случајевима, где се ефекат слошинга јавља, тај проценат је мањи.

Резервоар – понос тима

Главни задатак нашег тима био је да летелицу, после вертикалног лансирања и њеног прелаза у беспогонски хоризонтални лет, што више стабилизују, како би имала што већи долет и безбедно слетела.

Применили су три начина за контролу слошинга. На првом месту то је резервоар који су сами дизајнирали и на који су веома поносни.

Он је у централном делу цилиндричног, а на крајевима елипсоидног облика. Израђен је од фибергласа и прилагођен трајекторији летелице.

Унутар резервоара применили су гумене преграде, што такође доприноси смањењу утицаја бућкања на стабилност летелице.

И на крају, увели су активну контролу слошинга, односно аутопилот у који су унете вредности у оквиру којих ће се тај ефекат испољавати.

Три дана за склапање летелице

Летелица се израђује на самом такмичењу. Учесници имају три дана да је склопе и ставе у функцију. Лансира се три пута узастопце у размаку од пет минута. "Аурора" је пројектована да буде модуларна, односно лако склопива и расклопива, чиме је тим одговорио на још један од захтева организатора.

Чланови тима су студенти мастер и основних академских студија на Машинском факултету. 

Душан Бабић, Радован Ђуровић и Никола Поповић су будући мастер инжењери система наоружања, Лазар Поповић је одабрао ваздухопловно инжењерство, а Ђорђе Трампа је њихов млађи колега са основних студија.

број коментара 2 Пошаљи коментар
(четвртак, 16. мај 2019, 15:42) - Nikola J Volarevic [нерегистровани]

Cestitka

Postovane Kolege sa MF ,

zaista Vam cestitam od sveg srca , samo napred , i zelim Vam kako Timski uspeh tako i pojedinacni , gde god bili , gde god radili !

S ponosom na Vas ,
Puno pozdrava sa zeljom da budete uvek u vrhu

Vazduhoplovac

MF 37/70

(четвртак, 16. мај 2019, 15:37) - Filippo [нерегистровани]

Svaka cast masinci!

Bravo za nase inzenjere! Masinski Fakultet je oduvek bio ponos nase zemlje! Svaka cast kolege - srecno na velikom finalu!