Авионске несреће – исти тип авиона и сценарио, доминантан људски фактор

Пад авиона "Етиопијан ерлајнса" значи да би та компанија требало да приземљи целу флоту и направи озбиљну анализу несрећног догађаја, каже професор Саобраћајног факултета у Београду Петар Миросављевић. Гостујући у Београдској хроници, рекао је да је код саобраћајних несрећа доминантан људски фактор.

Професор Петар Миросављевић објашњава да се из искуства акцидената и догађаја опасних по безбедност ваздушног саобраћаја показује да, кад се појаве два или три слична догађаја, као што је овај догађај и пад авиона "Лајонера", који се десио у октобру прошле године, а то је исти тип авиона, исти је и сценарио дешавања.

"На претходном лету су имали инциденте. 'Етиопијан ерлајнс' је пријавио да је претходног дана на истом том авиону био изузетно турбулентан, нестабилан лет. Тај авион је сутрадан пао", навео је Миросављевић.

Путници су, како је рекао, пријавили да је било као на тобогану, да је дошло до неконтролисаног губитка висине и да су једва успели да се приземље. 

"То није уобичајено. Авион мора да се врло детаљно прегледа и да се направе озбиљне анализе. Ако се већ знало за инцидент са авионом 'Лајон ера', онда се приземљи цела флота, да би се видело шта се дешава", тврди Миросављевић. 

Према његовим речима, после пада једног авиона педесетих година, уведена је контрола замора материјала.

"Тада је уведена и контрола замора материјала на структури авиона. То је један од система увођења контроле авиона", истиче Миросављевић.

Професор Миросављевић објашњава да црна кутија доноси доста података, али не и све податке.

"Црна кутија бележи неколико параметара лета – понирање, брзину, а не све виталне функције авиона. Имате неких тридесетак параметара које добијате. На основу тога и на основу снимача и тонова у пилотској кабини морате да склопите сценарио шта се ту дешавало. Немамо, нажалост, видео-запис. Из тонова и звукова који су карактеристични за авијацију сазнајемо шта се дешава. Да ли су се пилот и копилот припремили, да ли су уморни, шта се дешавало, то сазнајемо из црне кутије", навео је Миросављевић.

Како тече вештачење? 

Авионе као што је "боинг 737" имате свуда у свету и њима су транспортоване милијарде путника, каже Миросављевић. 

"Дешавају се кварови. Требало би приземљити флоту, проучити шта се дешава, посветити се томе, па и пробати на симулатору", истакао је Миросављевић.

Једно од вештачења на којима је радио трајало је, наглашава, читавих 14 година. 

"На крају сам ја после шест вештака дао мишљење које је прихваћено на суду. Радило се о авиону који је прављен ручно. Морали сте да направите авион на симулатору, па да научите да летите на том авиону, па да докажете шта се десило. Немамо ниједно досад нерешено вештачење. Сва средства смо искористили на факултету и дошли смо до решења", појашњава Миросављевић.

Према његовим речима, у саобраћајним несрећама доминантан је људски фактор.

"Квалитет материјала је велики, системи су велики и квалитетни. Али људска природа је невероватна", додаје Миросављевић.

Када лети, о лету уопште не размишља, рекао је Миросављевић.

"Знам да нема проблема, знам да су пилоти квалитетни. Знам велики број посада и контрола лета. Знам целу ситуацију и да смо изузетно безбедна земља када је у питању безбедност саобраћаја и мислим да ће тако остати и у наредним деценијама", закључио је Миросављевић.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво