Свечано отворен Жежељев мост – "симбол европске будућности Србије"

Председник Србије Александар Вучић и комесар за проширење ЕУ Јоханес Хан свечано су отворили Жежељев мост у Новом Саду. Од данас ће овим мостом моћи да иду и четвороточкаши, док од марта саобраћају возови. Пуна цена моста је 54 милиона евра, а више од половине новца дала је Европска унија.

Након 19 година Новосађани су у пуном капацитету поново добили Жежељев мост. Налази се на пет стубова, дугачак је 474 метра, а широк је 31,45 метара. Њиме, поред возова, саобраћају и аутомобили и бициклисти, а има и стазе за пешаке.

Мост је део железничког Коридора 10 и биће део брзе пруге Београд–Будимпешта.

Председник Александар Вучић и комесар Јоханес Хан су се руковали поред инфо-табле, након чега су на почетку моста уклонили пластичне баријере и тиме симболично отворили друмску саобраћајницу и прошетали до половине моста.

Хан је рекао да не може да замисли бољи симбол од моста да опише процес евроинтеграција.

"Евроинтеграција значи изградњу мостова између грађана, народа, прошлости и будућности. Овај лепи, исконски мост повезује ваш град с другом обалом реке, али и вашу земљу са ЕУ, са европском породицом", рекао је Хан истичући да је овај мост симбол европске будућности Србије.

Хан је рекао да је са Вучићем дошао у Нови Сад не само због отварања инфраструктурног објекта, већ зато што је овај мост део пута Србије у Европу. 

"Данас стојимо раме уз раме као партнери, Србија напредује ка ЕУ са нашом пуном подршком. Градимо мостове са вама а не за вас", поручио је Хан.

Указао је да ће мост донети практичне предности Новом Саду, и да ће имати велики утицај на квалитет живота грађана, саобраћај који ће бити бржи и лакши, смањити време путовања и загађење.

Мост, како је подсетио, је кључна веза трансевропске железничке мреже и омогућиће пловидбу дуж новосадског дела Дунава, а истовремено вратити пун капацитет друмског и железничког саобраћаја.

Европски комесар је истакао да евроинтеграције нису апстрактно академско питање већ је реч о бољем животу за све.

Интеграција, како је поновио, је друга реч за изградњу мостова, и додао да ће Унија радо наставити да гради мостове са Србијом и читавим регионом.

"Мостови спајају људе. Шта год да радимо у Србији и за цео регион то доприноси миру и стабилности, а овај мост би требало да буде најбољи пример", нагласио је Хан поручивши грађанима Новог Сада и Србије да уживају у коришћењу новог моста.

Вучић: Потребни су нам мостови 

Председник Вучић је захвалио Хану на помоћи коју је ЕУ дала за изградњу моста, називајући га искреним пријатељем Србије. Рекао је да није ни сањао каква се "лепотица" гради у Новом Саду.

"Када станем овде и погледам овај предивни мост, нисам срећан и поносан само због завршетка посла, већ ми је јасно да се заједнички посао на то и своди и да је зато важан – на грађење мостова. Мостови су увек тамо где се укрштају људске потребе. Ка будућности, ка циљевима, успешним и вредним људима", рекао је Вучић.

Они су нам данас и те како потребни, преко свих наших разлика, а Србија их је пуна, каже председник.

Вучић је цитирајући нобеловца Иву Андрића рекао да нам ништа није толико неопходно као мостови. "Преко овог моста стижемо у Србију брзих возова, без провалија које је немогуће прећи", рекао је председник.

Поручио је да без мостова не можемо нигде ни да одемо, ни да се вратимо, а да без њих нема ни нашег пута ка ЕУ, ка просперитету, стандарду, сигурности и бољитку који и Нови Сад и наша земља заслужују.

Председник је приметио и да се неретко чини да не поштујемо довољно новац и помоћ европских партнера, зог чега је он данас имао потребу да посебно захвали тим партнерима, али и комесару Хану, али и европским престоницама које су, како је навео, 2014. стотинама милиона евра помогле да Србију учинимо сигурнијом у будућности.

"Хвала за новац без којег не бисмо могли да опоравимо земљу и на инвестицијама које дају наду нашем народу", рекао је Вучић.

Показујући на воз који се налази на мосту, рекао је да он достиже брзину од 160 километара, али да ми треба да још више пожуримо да стигнемо Европу.

И, како је навео, као што многи нису веровали у то раније, данас могу да виде да се рад, труд и марљивост ислате.

Вучић је томе додао да велику захвалност Србија дугује и својим руским и кинеским пријатељима с којима градимо пруге ка Европи, те поновио да ми сасвим сигурно идемо ка Европи, али да се не одричемо наших пријатеља и "свима у лице говоримо шта је српска политика". С том ћемо политиком наставити, поручио је.

"А овим мостом премостили смо велику историјску неправду, а свима који су градили остаје жеља да наставимо с градњом мостова. Бићемо тако ближи другима и биће јасније где путујемо".

Председник је рекао и да је још много проблема пред Србијом, те да их решавамо након деценија нерада, али и да истовремено у томе имамо подршку пријатеља из света и Европе.

"Али морамо на себе да се ослонимо, да раскрстимо с лошим из прошлости и окренемо се будућности. Ми смо емотиван народ, неко би рекао можда и ирационалан, али то је добро, јер страст одликује добре људе. Али више него раније морамо одлуке да доносимо главом, разумом, рационалним делом нас и да размишљамо о будућности", поручио је.

Пројекат Бранка Жежеља 

Стари мост срушен у НАТО бомбардовању је изграђен 1961. године по пројекту архитекте Бранка Жежеља, по коме је и добио име, иако је његов званични назив био Мост братства и јединства.

"Бранко Жежељ је веровао у овај мост и приликом пробе, када су многи Срби сумњали и говорили да неће издржати возну композицију, он је био испод њега, у чамцу, убеђен да мост који је градио никоме не може да нанесе зло", испричао је Вучић.

О чврстини моста сведочи и то да је у НАТО бомбардовању 1999. године стари мост гађан 12 пута и 23. априла је срушен.

"Није тада само Жежељев мост порушен, већ још два, болнице, пруге широм Србије", подсетио је Вучић истакавши да му је посебно драго што су изградњи новог моста учествовали сви, Србија, али понајвише Европа ка којој се пружа и повезује нас", рекао је председник.

Иначе, како је навео Вучић, из приче о Жежељевом мосту видимо да и најчвршћи бетон може бити срушен кад се удруже најгоре политике – и њихова и наша.

"Али исто тако видимо и како се гради добрим политикама – и нашом и њиховом", поручио је.

Грађанима је захвалио на подршци за оно што ради и поновио речи Борислава Пекића – да треба да љубимо земљу наше деце, а не дедова.

Отварању моста присуствовали су и потпредседница владе и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић, градоначелник Новог Сада Милош Вучевић и председник Покрајинске владе Игор Мировић, као и директори јавних предузећа, укључујући Зорана Бабића, директора "Коридора Србије".

Градоначелник Новог Сада Милош Вучевић је раније данас за РТС рекао да се прича ту не завршава, већ да ће кандидовати тему изградње нових мостова у том граду.

Председник Покрајинске владе Игор Мировић изјавио је да је отварање моста од огромног значаја за, пре свега, национални железнички транспорт, јер је у питању један од најзначајнијих саобраћајних коридора.

"Први утисци су заиста изузетни, мост је заиста велелепан и у архитектонском, али и у техничком смислу. Он има три пута већу носивост од Жежељевог", рекао је за Танјуг председник покрајинске Владе.

Челично-лучни мост

Нови Жежељев мост је челично-лучни за железнички и друмски саобраћај.

Дугачак је 474 метара, а 31,45 метара широк. Размак између лука и затеге је око 42 метра.

Садржи два железничка колосека, који омогућавају брзину од 160 километара на сат за путничке и 120 километара на сат за теретне возове.

Две друмске траке су рађене тако да обе имају ширину од 3,5 метра и одговарају стандардима брзине возила од 80 до 100 километара на сат.

Такође, ту су и две пешачке стазе ширине 2,5 метра.

Мост је челичне конструкције и налази се на пет стубова, од којих је један преузет са старог моста.

У класи је железничих лучних мостова са затегом и укрштеним вешаљкама и светски је рекордер у распону са 219 метара распона.

Мост је рађен према европским стандардима и техничким условима немачких железница.

Пројектован век трајања је 100 година, с тим што такви мостови трају много дуже.

Број коментара 16

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
12° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво