Колективна заштита потрошача од пенала мобилних оператера

Оператери мобилне и фиксне телефоније, кабловски и интернет провајдери више неће моћи да наплаћују пенале за превремени раскид уговора са корисницима, што им је наложило Министарство трговине, туризма и телекомуникација после уочених неправилности на тржишту.

Дешавало се да корисник потпише уговор на две године, а да после два месеца жели да га раскине због боље понуде. То и може, али уз услов да се прво плате 22 преостале месечне претплате.

Тако су корисници кажњавани, а компаније невешто покушавале да их вежу за себе. Пратећи тржиште, ресорно министарство покренуло је колективну заштиту потрошача. Уочене су неправичне уговорне одредбе, јер обавезују потрошача да плати накнаду која знатно премашује штету коју трговац трпи. Повређена су и начела једнакости давања између уговорених страна, као и начело савесности и поштења.

"Трговци, односно оператори су дужни да те неправичне уговорне обавезе избаце из претплатничких уговора, да моделе уговора промене што практично значи да ће сви потрошачи који убудуће буду закључивали те уговоре бити ослобођени обавезе да плаћају штету која је очигледно неправична. Такође, оно што је добро када општи услови буду измењени, то је што се онда такве измене односе и на потрошаче који су и даље у уговорном односу, односно који су уговоре закључили пре дана доношења овог решења", објашњава Стефан Цветковић из Министарства трговине, туризма и телекомуникација.

Питање је, међутим, шта да раде потрошачи утужени пре доношења новог закона?

"Потрошачи који су евентуално утужени по овом уговорном основу могу да се позову на неправичне уговорне одредбе и да стану на становиште да то значајно премашује износ претрпљене штете и да се на тај начин обештете. У овом тренутку могуће су једино индивидуално покренуте тужбе потрошача, а ми се залажемо за враћање колективне тужбе где би на ефикаснији начин велики број потрошача, без да индивидуално улазе у судски поступак, могао да буде обештећен", каже Никица Јовановић из Националне организације потрошача Србије.

Ова промена неће ићи ни брзо ни лако кажу надлежни. Потрошачи јесу економски слабија страна, али трговци улажу у услугу, рачунају на приходе и сносе штету након раскида уговора.

У будућем закону о електронским комуникацијама тражиће се најбоље решење које отклања несразмеру права и обавеза. Европска пракса потрошачима оставља избор - или да врате износ попуста који су остварили због закључења уговора на одређено време, или да плате износ свих преосталих рата до истека уговора, од дана раскида уговора.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво