Колективна заштита потрошача од пенала мобилних оператера

Оператери мобилне и фиксне телефоније, кабловски и интернет провајдери више неће моћи да наплаћују пенале за превремени раскид уговора са корисницима, што им је наложило Министарство трговине, туризма и телекомуникација после уочених неправилности на тржишту.

Дешавало се да корисник потпише уговор на две године, а да после два месеца жели да га раскине због боље понуде. То и може, али уз услов да се прво плате 22 преостале месечне претплате.

Тако су корисници кажњавани, а компаније невешто покушавале да их вежу за себе. Пратећи тржиште, ресорно министарство покренуло је колективну заштиту потрошача. Уочене су неправичне уговорне одредбе, јер обавезују потрошача да плати накнаду која знатно премашује штету коју трговац трпи. Повређена су и начела једнакости давања између уговорених страна, као и начело савесности и поштења.

"Трговци, односно оператори су дужни да те неправичне уговорне обавезе избаце из претплатничких уговора, да моделе уговора промене што практично значи да ће сви потрошачи који убудуће буду закључивали те уговоре бити ослобођени обавезе да плаћају штету која је очигледно неправична. Такође, оно што је добро када општи услови буду измењени, то је што се онда такве измене односе и на потрошаче који су и даље у уговорном односу, односно који су уговоре закључили пре дана доношења овог решења", објашњава Стефан Цветковић из Министарства трговине, туризма и телекомуникација.

Питање је, међутим, шта да раде потрошачи утужени пре доношења новог закона?

"Потрошачи који су евентуално утужени по овом уговорном основу могу да се позову на неправичне уговорне одредбе и да стану на становиште да то значајно премашује износ претрпљене штете и да се на тај начин обештете. У овом тренутку могуће су једино индивидуално покренуте тужбе потрошача, а ми се залажемо за враћање колективне тужбе где би на ефикаснији начин велики број потрошача, без да индивидуално улазе у судски поступак, могао да буде обештећен", каже Никица Јовановић из Националне организације потрошача Србије.

Ова промена неће ићи ни брзо ни лако кажу надлежни. Потрошачи јесу економски слабија страна, али трговци улажу у услугу, рачунају на приходе и сносе штету након раскида уговора.

У будућем закону о електронским комуникацијама тражиће се најбоље решење које отклања несразмеру права и обавеза. Европска пракса потрошачима оставља избор - или да врате износ попуста који су остварили због закључења уговора на одређено време, или да плате износ свих преосталих рата до истека уговора, од дана раскида уговора.

број коментара 9 пошаљи коментар
(уторак, 10. јул 2018, 14:09)
anonymous sasa [нерегистровани]

Gde je tu drzava

Zato i pitam zašto država dozvoljava takve ugovore i ovo društvo za zaštitu "potrošaća"!

(уторак, 10. јул 2018, 13:17)
anonymous [нерегистровани]

Re: Penali

Vidi se da nisi čitao ugovore. Nikad ti oni ne naplaćuju nikakvu uslugu, nego nešto bezveze. Recimo, kod kablovskih operatera ne plaćaš ti za gledanje nekog programa. Pa da možeš da ih tužiš kad ukidaju programe ili menjaju pozicije. Ne, ti plaćaš samo "održavanje mreže". Naravno, to ne znači ama baš ništa. Tačnije, dok mreža postoji, u vidu razvučenih kablova, oni su svoju ugovornu obavezu ispunili. Ako nikad nikakav signal ne prođe kroz tu mrežu ti i dalje nemaš osnova da ih tužiš, jer oni niti su obećali neki program niti su ugovorom preuzeli na sebe IKAKVU obavezu. 

(уторак, 10. јул 2018, 11:20)
anonymous [нерегистровани]

Nije baš tako

To bi bilo u redu kad bi potrošač učestvovao u pisanju ugovora.Toga naravno nema,dobiješ napisan ugovor i po principu uzmi ili ostavi,naravno potpišeš jer ti usluga treba.Konkurencija je slaba,ili se dogovaraju i imaju slične uslove,tako da odlazak kod drugog operatera mnogo ne menja u tvoju korist.

(уторак, 10. јул 2018, 11:13)
anonymous [нерегистровани]

Toga nema

Nema te stavke u ugovoru.Sve što može nakačili su korisniku,a oni ni za šta ne odgovaraju.Piše šta daju,ali nema nikakvih mera,ako to ne ispunjavaju.Uostalom kao i struja,internet,kablovska,fiksni telefon.Kada je davalac usluga obeštetio potrošaša ako par dana nije imao kablovsku ili telefon.Ni izvinjenje ne daju,a kad ih zovneš onda kažu podnesite prijavu.

(уторак, 10. јул 2018, 10:32)
Miodrag [нерегистровани]

Jeftino do telefona

Uz ugovor osim manje pretplate dobiju i telefon za 1 dinar a onda se predomisle!!!!!
Trebalo bi onda da plate deo cene za telefon

(уторак, 10. јул 2018, 10:18)
anonymous [нерегистровани]

datum

Od kad to važi i da li vazi i za nas koji smo potpisali ugovore pre godinu dana.

(уторак, 10. јул 2018, 10:14)
anonymous sasa [нерегистровани]

Penali

Kada ce trgovci poceti da placaju penale zbog neispunjavanja kvaliteta usluga koje su po ugovoru zakljucene!

(уторак, 10. јул 2018, 10:11)
Слободан [нерегистровани]

Снага уговора

Али чекајте, нико вас не приморава да потписујете двогодишњи уговор. Увек постоји опција без уговорне обавезе, са тим што оператери дају погодност (нижу претплату) ако се обавежете. Потпишеш двогодишњи уговор, да би добио погодност, а онда се три месеца касније предомислиш. Па ниси морао да потписујеш онда. Није ситуација баш црно-бела.

(уторак, 10. јул 2018, 09:39)
anonymous [нерегистровани]

Konačno

Da država zaštiti građane