Употреба дронова у Србији, шта је дозвољено а шта забрањено

Недавно је у САД више од 130 војних објеката добило одобрење да може да обори сваку приватну или комерцијалну беспилотну летелицу коју сматрају претњом. Објекти од великог значаја као што је Пентагон, проглашени су зонама без дронова. РТС је проверавао каква је ситуација у Србији.

У Србији је регистровано 200 беспилотних летелица или дронова. Углавном је реч о мањим типовима тежине до пет килограма. У Националном кластеру беспилотних летелица кажу да је употреба дронова привредна грана која се тек развија.

"Како за пољопривреду, за шумарство, за електропривреду рецимо надгледање водова, надгледање далековода рецимо у геодезији – oно што су геометри некада радили и снимали терен месецима сада то може да се уради за четири, пет пута краће време", каже Сима Марковић из Националнoг кластера беспилотних летелица.

За малу летелицу не треба дозвола. Има малу брзину и тешка је мање од пола килограма. Међутим, све преко те масе мора да се региструје у Директорату цивилног ваздухопловства. Прописи забрањују, поред осталог, да се дроновима транспортују људи, животиње и опасне материје. Летелицом се не сме управљати из возила у покрету, а забрањена је и употреба оних којима потпуно управља рачунар.

"Беспилотни ваздухоплов мора бити константно у визуелном контакту са оператером. Простор који може да се изузме за те потребе је цилиндар радијуса 500 метара максималне висине 100 метара изнад терена, а у изузетним случајевима уколико та операција која се спроводи налаже Директорат може одобрити висине веће од 100 метара", каже инспектор за управљање ваздушним саобраћајем Бојан Цветичанин.

За свако видео-снимање и фотографисање из ваздуха обавезно је одобрење Министарства одбране. О лету се обавештава и Контрола летења. Због безбедности посебно је регулисана употреба беспилотних летелица у близини аеродрома.

"Простор је подељен тако да се до пет километара од референтне тачке аеродрома великих аеродрома као што су Београд, Батајница и слично тражи одобрење Директората цивилног ваздухопловства за било коју операцију", додаје Цветичанин.

Употреба беспилотних летелица ноћу је забрањена. Они који управљају тим летелицама морају да воде рачуна о безбедности. Дрон мора бити удаљен најмање 30 метара од људи који се налазе у близини.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво