Да ли је одзвонило јавашлуку у зградама?

Канађанин Карл Џорџ Ланд, који од 2007. године живи у Србији, један је од кандидата за професионалне управнике зграда, који су прошли обуку и обезбедили лиценцу за тај посао и намеран је да у зграду која ће му бити поверена уведе ред по угледу на услове у којима је живео у Канади. Процењује се да је у целој Србији потребно најмање 15.000 професионалних управника.

Ланд и још  190, од укупно 221 кандидата управо су прошли обуку у првом "испитном року" у Привредној комори Србије и обезбедили лиценце за професионалне управитеље зграда.

Лиценце ће добити 21. августа и затим покушати на професионалан начин да ускорене јавашлук у многим зградама.

Они су прошли обуку у вези са правним оквиром, администрацијом, финансијама, али и конструктивним елементима зграда, противпожарном заштитом, процедурама и понашањем у ванредним ситуацијама, како би могли на квалитетан начин да обављају тај посао у скалду са Законом о становању и одржавању зграда.

Уз то, морали су да науче и како да комуницирају са станарима, јер ,како се каже, колико људи, толико ћуди.

То је можда и један од главних разлога зашто многе зграде немају скупштине станара или су оне неефикасне у решавању свакодневних проблема, најчешће због опструкције од самих станара.

Такође, мало је оних који су спремни, имају времена и снаге, да се прихвате неплаћеног посла и баве одржавањем своје зграде.

Процењује се, према подацима Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, да је у целој Србији потребно најмање 15.000 професионалних управника да би грађани као станари имали могућност избора.

Услуге професионалних управника биће доступне 24 сата и то седам дана у недељи, тако да ће станари увек моћи да пријаве било који квар у згради или проблем, на пример буку или ремећења кућог реда.

У Србији се тренутно цена за професионалног управника по стану креће између 200 и 350 динара.

Све зграде које не буду имале управника зграде из својих редова општина ће им наметнути професионалног управника из регистра професионалних управника са лицнцом које ће водити ПКС.
Ланд каже да је у последњих 10 година приметио велике проблеме када је реч о условима становања у Србији:

"То ми доста смета, пошто у Канади није тако", рекао је Ланд Танјугу.

Истиче да у свом окружењу то хоће да промени, али да није тиме могао да се бави пошто није власник стана, због чега је сада искористио прилику увођења професионалних управника у Србији и прошао обуку како би могао да унапреди услове становања људи, а посебно деце.

Како каже, зграде су старе, не одржавају се и представљају праве "смртоносне замке".

Са друге стране, у Канади су прописи стриктни по том питању, нема професионалних управника, већ можете сами ангажовати електричара, водоинсталатера, чистача и слично, али зграда мора бити одржавана, јер је у супротном предвиђен затвор, навео је Ланд.

Додаје да је курс у ПКС био одличан и да је пуно научио о прописима у Србији по питању одржавања зграда, безбедносним процедурама и слично.

Ланд је рекао да му већ нуде посао за управљање зградом, јер знају да жели да то буде као у Канади.

Директорка Центра за едукацију ПКС Мирјана Ковачевић је рекла Танјугу да постоји велико интересовање, да ће обуке бити настављене у септембру широм Србије, а да ће у другој половини септембра бити и нови испитни рок. Испити ће се одржавати сваког месеца до краја године.

"Кандидати су показали, заиста, завидно знање и махом се ради о полазницима који су прошли обуку у ПКС. Савладали су све што је било заступљено на испиту и добили релевантне информације значајне за обалвљање овог посла. Писани испит су положили сви, 221 полазник, а ко није положио једну област, само ће њу полагати у наредном испитном року. Онај ко није положио цео усмени испит поновиће све четири тематске области".

То су правни аспект, административни и финансијски део, одржавање и комуникација.

Одржавање обухвата текуће и инвестиционо одржавање, културу становања, карактеристике зграде, безбедносне процедуре, енергетску ефиканост и та се област показала кандидатима ка најтежа.

Седмодневна обука

Обука траје седам дана односно 50 школских часова, кошта 25.000 динара без ПДВ-а, а накнада за полагање испита и стицање лиценце, као и упис у регистар је 13.000 динара без ПДВ-а.

Ковачевићева додаје да ПКС води регистар који је јавно доступан и да свим заинтересованим може да пружи све потребне информације.

"Приличан број њих већ ради или има најављене ангажмане. Део њих већ ради за неке фирме које се тиме баве, а неки су били председници скупштине станара, па хоће да добију лиценцу да би могли да раде и у другим зградама".

Регистар стамбених јединица, како каже, функционише од 12. јуна и у складу са законом шест месеци од дана почетка рада регистра, све стамбене заједнице морају бити у њега уписане односно до краја године.

Ковачевићева објашњава да њихово уписивање подразуимева да се именује управник или професиналних управник и ако од 1. јануара стамбена заједница није уписала или нема упавника, локална самоуправа мора именовати принудног управника из редова професионалних управника.

Професионална управа траје док се станари сами не организују или не ангажују неког другог професионалног управника кога сами изаберу.

Зградама које ни на који начин не реагују на законске обавезе, локална самоуправа ће по пријави инспектора или било ког власника стана у тој згради својим решењем да именује принудног професионалног управника.

"Зато ће ПКС и Министарство грађевинарства повести кампању како би скренуло пажњу грађана на ове обавезе из закона и анимирати све који виде шансу у овом новом занимању", додала је Ковачевићева.

Мрђан Жугић из компаније РУС услужни центар Београд, која се бави одржавањем пословних и стамбених зграда, рекао је да је обука била организована на доста високом нивоу и да му је доста помогла, иако се већ бави тим послом, да положи испит и стекне лиценцу.

Истиче да се први пут у Србији грађанима нуди таква врста услуге на професионалном нивоу.

Жугић кажи да су професионални управници припремљени за разне ситуације на које могу наићи и решавање проблема, као одговарајућу комуникацију са комшијама.

Професионални управници са лиценцом моћи ће да буду запослени код некога, сами да оснују фирму или да се уз минимална улагања региструју као предузетници и сами обављају тај посао.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 20. септембар 2024.
23° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи