Хоће ли Србија остати без професионалних возача?

Споразум између Немачке, Аустрије и Србије којим је регулисана процедура о директној замени возачких дозвола ступио је на снагу, тако да ће у тим земљама српске дозволе бити признате без полагања додатног испита. Та мера пречица је за нови одлазак радне снаге, нарочито возача Е и Д категорије, кажу у Удружењу друмских превозника Србије и истичу да ће се, ако се овако настави, Србија веома брзо наћи у ситуацији да тражи возаче ван Европе, јер за садашње плате мало ко хоће да вози.

На евиденцији бироа за запошљавање проблем са професионалним возачима још се не види, јер има око 5.000 пријављених возача, али они имају само основну школу и Ц категорију што је довољно за такси, али не и за вожњу камиона који има полуприколицу и који са товаром вреди на стотине хиљада евра.

Зато се послодавци све теже одлучују да неког од почетника ишколују и запосле.

"Можемо да кажемо да овај профил лакше долази до посла, али један од основних предуслова за њихово запошљавање је одређени ниво радног искуства", наводи Срђан Андријанић из Националне службе за запошљавање.

У ауто-школама права је јагма да се полаже за Д и Е категорију, што је скупо и дуго траје.

"Теоријски испит се брзо заврши, а практична обука је мало проблематичнија, јер МУП нема довољан број испитивача да задовољи све наше потребе", објашњава Горан Манојловић из Ауто-школе "Десет плус".

Манојловић каже да се код њих у школи на полагање испита чека три месеца.

Возачи јавног транспорта у Немачкој и Аустрији, као код нас на пример ГСП, имају плату и до 3.500 евра.

Возачи камиона са полуприколицом – популарни шлепери који се код нас највише траже – имају од 1.000 до 1.500 евра, док је та сума у Европској унији два или три пута већа, кажу у Удружењу друмских превозника.

Зато и не чуди што сви који заврше испите, осим у земље, Уније иду у Канаду или Русију да раде. Нових возача нема, па је предложено да се са Војском Србије организује школовање нових кадрова.

"Да ли ћемо успети да за шест месеци, колико кандидати проведу на добровољном служењу војног рока, уметнемо обуку за професионалног возача, који је перспективно занимање и у Европи и у Америци и у Канади", каже Душан Николић, председник Удружења за међународни транспорт.

Поред тога што ће у првом тромесечју ове године бити закључен споразум са Аустријом и Немачком, у току су поступци за билатерално регулисање узајамног признавања и замене возачких дозвола са Холандијом, Норвешком и Грчком, а у плану је покретање поступка признавања дозволе и са Шведском.

Српске дозволе важе и могуће их је заменити за локалну без поновног полагања возачког испита у Црној Гори, БиХ, Хрватској и још 25 земаља Европе. То је сасвим довољно држава да многи пронађу посао, кажу стручњаци, јер већина од ових земаља трага за возачима професионалцима.

Број коментара 31

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 22. септембар 2024.
20° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи