Грађанско васпитање између обожавања и реформе

После четрнаест година учења, грађанско васпитање је на тесту. Министар просвете покренуо је полемику о статусу и овог предмета и веронауке. За реформу, али против грађанског васпитања, су и представници цивилног сектора.

Генерације ђака о друштву и али и о проблемима који их окружују уче од 2001. Како кажу, научили су да развијају комуникационе способности, али и како да најбоље заштите себе.

"Грaђанско васпитање је веома значајно, с тим што могу да се нађу нека друга решења, да науче да сарађују и да развијају све те вредности које су важне. Мени је значајно јер на једном месту могу да делујем на више њих онaко како бих их иначе саветовала појединачно у раду као психолог", наводи професорка грађанског и школски психолог Сузана Деретић.

Недовољно и не на прави начин, сматрају у ресорном Министарству. Тачан наставни план, али и књиге из којих би се грађанско васпитање учило не постоје. Нема више ни обуке за предаваче, али је зато предмет за 14 година унапређен од факултативног у обавезан.

Примери добре праксе постоје, али само тамо где су наставницу узели ствари у своје руке. Ревизија је потребна, сматрају у министартсву, јер до сада није познато какви су резултати овог предмета у праски.

"Да би се побољшао, мора да се отвори једна широка и отворена јавна расправа која ће обухватити све актере након чега можемо да разговарамо у ком смеру може да иде ревизија предмета, било да ће та ревизија бити у смеру додатних обука, промена или допуна плана и програма или да ће се предмет смањити са 12 година на четири", напомиње Петар Жмак из Грађанске иницијативе.

За професорку Србијанку Турајлић нема дилема - такав предмет мора да постоји у наставном плану. Западни модел треба применити и у српском школству.

"Он се предаје највише у трајању од четири-пет година старијој деци као нека врсти припреме у њиховој изградњи демократског друштва. Овде је грађанско васпитање схваћено као алтернатива, као неко васпитање које ће добити атеисти. Не, грађанско васпитање треба да буде васпитање, разумевање демократских процеса и активног учешћа у демократском друштву", истиче професорка Србијанка Турајлић.

Предмет је кренуо од нуле, без кадра, програма и литературе. Опстао је тринаест година, преживео смену пет влада и шест министара просвете.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво