Отказани летови из Београда

Агенција за контролу лета Србије и Црне Горе затворила због облака пепела који се шири изнад Европе, ваздушни простор изнад Србије. Сви летови са аеродрома "Никола Тесла" отказани. Ванредни аутобуси ка европиским градовима, појачан железнички саобраћај.

Ваздушни простор изнад Србије, Црне Горе и дела Босне и Херцеговине затворен је у 16 сати за авио-саобраћај због ширења облака вулканске прашине, речено је у Агенцији за контролу летења Србије и Црне Горе.

"Прашина је изнад нас и као превентивну меру забранили смо летење у ободном делу ка Мађарској још у поноћ, а пре подне нешто јужније, док је од 16 сати забрана лета комплетна", рекао је извршни директор Центра обласне контроле летења Београд Бруно Генал.

Нагласио је да се ради о превентивној мери која треба да допринесе очувању безбедности летења.

"Ово смо радили само на тренинзима, као теорију и ово се први пут десило не само нама, него и у свету", рекао је директор Центра.

Генал је прецизирао да су у надлежности Агенције за контролу летења Србије и Црне Горе ваздушни простор Србје, Црне Горе, 55 одсто горњег ваздушног простора Босне и Херцеговине и део међународних вода јужног Јадрана.

Према његовим речима, прогнозе докле ће трајати забране лета не постоје, прати се метеоситуација и извештај о вулканским активностима и чим се створе услови, део или комплетан ваздушни простор ће бити отворен.

Генерални директор аеродрома "Никола Тесла" Велимир Радосављевић изјавио је да су данас са аеродрома одлетели авиони према Грчкој, Сарајеву, Македонији и Црној Гори.

"Ситуација у европском ваздушном простору се погоршава, затворен је север Италије и прекинут је саобраћај на загребачком аеродрому. Београдски аеродром ће се надаље понашати у складу са одлукама Агенције за контролу летења Србије и Црне Горе", рекао је Радосављевић.

Колапс у Европи

Многи аеродроми у северној и западној Европи и данас су затворени због огромног облака пепела.

Облак пепела, какав, по оцени стручњака за авиосаобраћај, није виђен од напада на Сједињене Државе од 11. септембра 2001. године, креће се у правцу југа, тако да ће захватити регион од јужне Француске, преко северне Италије до западног Балкана.

Европска агенција за безбедност ваздушног саобраћаја (Еуроконтрол) саопшила је да ће данас у Европи бити само око пет хиљада путничких авионских летова, док их у нормалним околностима има око 22 хиљаде.

Евроконтрол је саопштио да је затворен ваздушни простор изнад Британије (што је први пут у историји те земље да је њен ваздушни простор потпуно затворен), Белгије, Данске, Шведске, Норвешке, Финске, Естоније, северних делова Чешке и Француске, укључујући све аеродроме у Паризу. Затворени су, такође, аеродроми на северу Немачке, у Аустрији и појединим деловима Пољске.

Портпарол Еуроконтрола Кенет Томас изјавио је да метеоролошке прогнозе указују да се током викенда не може очекивати значајнија промена ситуације.

Вулканолози кажу да би вулкански пепео могао да изазива проблеме у функционисању авиосаобраћаја још читавих шест месеци ако се ерупција настави, али чак и ако се убрзо заврши, авиокомпаније би могле да се суоче са великим губицима.

Стручњаци процењују да би отказивање летова могло да кошта авиокомпаније, као што су "Бритиш ервејз" или "Луфтханза", око 16 милиона долара дневно, што би за њих представљало велики ударац, сa обзиром на то да су, по оцени Међународног удружења авио-превозника, тек почеле да излазе из рецесије.

Ванредни аутобуси ка Европи, појачан железнички саобраћај

Саобраћајно предузеће "Ласта" због отказаних авио летова услед вулканског облака увело је шест ванредних полазака аутобуса ка Немачкој и Швајцарској, изјавио је дежурни диспечер Игор Стојановић.

Диспечер је рекао да су четири ванредна поласка обезбеђена за Немачку, а два за Цирих, као и да је један празан аутобус послат у Париз јер постоји велико интересовање путника за долазак у Србију.

Стојановић је навео и да су по исказаном интересовању путника за сутра за Немачку уз редовне поласке планирана и још четири ванредна аутобуса.

По Стојановићу, "Ласта", такође сутра, планира да повећа број полазака за Француску која је, уз Немачку и Швајцарску, једно од главних тржишта тог саобраћајног предузећа.

У Железничкој станици Београд број продатих возних карата у међународном путничком саобраћају повећан је за 70 одсто, пошто је због блокиран авио саобраћај у целој Европи, саопштиле су данас "Железнице Србије".

Међународни железнички саобраћај одвија се несметано, а највеће интересовање путници су исказали за линије српских железница из Београда ка Прагу, Москви, Бечу, Филаху, Штутгарту, Диселдорфу и Минхену, али и даље ка Амстердаму, Паризу и Лондону.

"Железнице Србије" имају редовну комуникацију са суседним железничким управама и прати се интересовање путника, како би се у међународном саобраћају могло да се одговори повећаној тражњи, наведено је у саопштењу.

Директор Медија центра "Железница Србије" Ненад Станисављевић рекао је да железнички саобраћај ка западној Европи функционише без икаквих проблема, а да су се српске железнице јутрос са турским договориле да се појача саобраћај на релацији Турска-Србија, због блокаде авио-саобраћаја.

Станисављевић је рекао да постоји комуникација и са другим железничким управама у окружењу и додао да ће, уколико буде било потребе и израженог интересовања, бити повећан међународни саобраћај и на другим линијама.

број коментара 6 пошаљи коментар
(недеља, 18. апр 2010, 12:03)
anonymous [нерегистровани]

dijaspora

Dragi Zemljaci
Mi vam drzimo palceve i nadamo se da cete nekako moci da "pobegnete" bar za kratko vreme. Moralni camac je na putu prema svima vama, sad samo da cekamo da se oblak smiliju sa nama a pogotovu vama , tamo gde je garavo .

(недеља, 18. апр 2010, 01:08)
anonymous [нерегистровани]

Island

Vi se mislite na kojoj visini moze da se leti. Mozete barem da koristite bus i voz . Ja zivim na islandu i em strepim svakog minuta em nemam pojma kako cu odavde za mesec dana na odmor kuci. Posaljite nam neki camac. Pozdrav sa garavog Islanda

(субота, 17. апр 2010, 23:19)
anonymous [нерегистровани]

Hrabrost...

Bas bih voljeo da vidim te hrabre putnike kojima bi se dalo objasniti da avion leti ispod oblaka pepela i da ne rizikuju ama bas nista.
Ja u taj avion ne bih krocio.

(субота, 17. апр 2010, 23:06)
SlobodanUK [нерегистровани]

Nejasno

Zato sto veliki avioni ne mogu dugo da lete na tim visinama,tj brzo bi potrosili svo gorivo.

(субота, 17. апр 2010, 21:45)
BAW [нерегистровани]

mozda...

pa mozda zato sto niko nece da rizikuje da neko leti na 24000 feeta.... sta ako se oblak spusti na tu visinu.. onda odose motori...
ima taj dokumentarac kada je posada BAWa uletela u oblak ne znajuci sta se desava,sve zivo im je pocrkalo, da bi na kraju kada su se spustili na 4000 feeta sve ponovo proradilo :)
ima toga na internetu :) pogledajte :)

(субота, 17. апр 2010, 20:08)
dijaspora [нерегистровани]

nejasno

zasto niko nije iskoristio nas geografski teren i dopustio letove sa juga-jugoistoka na visinama ispod 7000m gde nema pepela.
Ne da bi napravili bum gde evropljani pokusavaju da se dokopaju evrope. Pepeo se nalazi izmedju 7-11000 m momentalno, imamo dovoljno prostora ispod 7000m.
Ovo ce da potraje jer je vulkan sve aktivniji.