Дан авијације Србије

У знак сећања на 2. август 1893. године, када се први пут званично помиње ваздухопловство у тадашњој српској војсци, обележен Дан авијације.

Припадници 98. авијацијске базе на војном аеродрому Лађевци код Краљева обележили су данас 2. август - Дан рода авијације и верски празник Свети Илија сечењем славског колача.

На аеродрому је после почасног строја приказана смотра летелица и ваздухопловног наоружања а на свечаности у кругу аеродрома старешинама, војницима и гостима о развитку српског ваздухопловства говорио је командант базе пуковник Дејан Јоксимовић.

Поводом празника ваздухопловаца, на спортском аеродрому "Бреге" у Краљеву Аеро клуб "Михајло Петровић" је, после 30 година паузе, поново отворио школу једриличарства која ће моћи да прими на обуку 15 будућих једриличара.

И Ваздухопловни савез Београда и ваздухопловци Србије обележили су у београдском "Аероклубу" празник свог заштитника светог пророка Илије.

Наређењем краља Александра Обреновића предвиђено оснивање ваздухопловних балонских одељења при свакој дивизији српске војске, припадници Ваздухопловства Војске Србије 2. август обележавају као Дан рода авијације.

Прве ваздухопловне јединице Српска војска основала је мање од једне деценије након првог лета браће Рајт у САД.

Србија међу првих 15 земаља с ратним ваздухопловством

Већ 24. децембра 1912. године тадашњи министар војни Радомир Путник потписао је одлуку о оснивању Ваздухопловне команде у чији су састав ушли Голубија пошта, Балонско одељење са три балона, Водонична централа и Аеропланско одељење са 12 авиона.

Први аеродром изграђен је на Трупалском пољу код Ниша.

Србија је тако постала једна од првих 15 земаља у свету која је имала ратно ваздухопловство и једна од пет држава које су користиле авијацију у борбеним дејствима, односно у Балканским ратовима.

После окупације Србије у Првом светском рату, српска авијација је престала да постоји али је већ 1916. године основана Српска авијатика која је имала пет српско-француских ескадрила и која је пружила велики допринос пробоју Солунског фронта и ослобођењу домовине 1918. године.

Око 300 пилота, колико их има Војно ваздухопловство Србије, располаже са нешто више од сто летелица, од којих је, у зависности од резервних делова, употребљива једна до две трећине.

У првој половини ове године пилоти су у просеку летели по 15 сати, што је више него претходних година, али три пута мање него што налажу стандарди у развијеним земљама.

Висок ниво безбедности

Према речима мајора Дејана Васића, ниво безбедности летења је на изузетно високом нивоу, нарочито имајући у виду проблем са резервним деловима.

"За нас пилоте мислим да је проблем прекид у континуитету летачке обуке и неизвесност у ком правцу ће се све то кретати у будућности на шта ми не можемо да утичемо", објаснио је Васић.

Нови авиони нису куповани више од двадесет година, а у наредних десет година српски пилоти моћи ће да лете на четири Мига 29 и на авионима Галеб Г4.

Четрнаест Мигова 21 за неколико година биће приземљени, јер им истичу ресурси.

У Команди ваздухопловства урађена је тактичка студија набавке новог вишенаменског борбеног авиона.

Авиони Ф16, "еурофајтер", француски "рафал", модернизовани руски Миг-29, "сухој", према оцени команданта Ваздухопловства и ПВО бригадног генерала Ранка Живка, имају изузетно високе летне карактеристике, наоружање и опрему који би задовољили потребу за заштитом ваздушног простора.

За куповину једне ескадриле, односно 14 до 20 авиона, колико се планира, потребно је 500 до 800 милиона евра.

Војни аналитичар Александар Радић сматра да ће велики проблем бити оспособити нову генерацију пилота на техници која сада постоји за пријем нове генерације ваздухоплова.

На Аеродрому "Батајница" 13. септембра биће организован аеромитинг на коме је 15 земаља већ потврдило учешће, а очекује се да ће летети пилоти из двадесетак земаља.

број коментара 16 пошаљи коментар
(четвртак, 04. феб 2010, 21:55)
Иван Младеновић [нерегистровани]

Плави Летачи

Ја бих највише волео да видим у нашем наоружању Еурофајтер Тајфун.Нисам симпатизер запада,али Еурофајтер је један од најсавремених вишенамеснких борбених авиона на свету данас.Може да понесе до 7.500 килограма на 12 подвесних носача,има одличну електронику,има врхунски радар великог домета(не знам колики му је домет али тврдим да је преко 120 километара),полеће са земље за само 7 секунди,пробијање звучног зида за 30 секунди.Има ли нешто што овај авион не може да уради?Има!Не може да изгуби.Даћу један пример:Један Еурофајтер улеће у ваздушни простор Србије.Одбија наређење нашег центра за Ваздушно Осматрање и Јављање да слети.Следи полетање авиона МиГ-29.Наш миг 29 наоружан је ракетама Р-27,Р-60 и Р-73.По полетању пребацује радар у нишански режим али наш пилот не зна да га је пилот еурофајтера већ уочио и да је нашем пилоту одзвонило.Следи удар ракете и миг 29 почиње да пада.Пилот повлачи палицу за катапултирање и напушта авион.Ето колико МиГ-29 па чак ни нова верзија мига 29 не би могла да парира авиону какав је на пример Еурофајтер Тајфун.Ја предлажем Еурофајтер Тајфун али није на мени да одлучујем.Да се ја питам,одмах бих купио ескадрилу од 20 Еурофајтера али ја сам само љубитељ ваздухопловства и велики патриота.Имам само 15 година.

(недеља, 02. авг 2009, 19:45)
Дража Митровић [нерегистровани]

Trebalo bi

Е, Јапанаца има 300 милиона, не можеш да поредиш Србију и Јапан (нажалост). Ем их има 50 пута више, ем су другачијег менталитета и културе - вредни и упорни до фанатизма, за разлику од наше филозофије - "лако ћемо".

(недеља, 02. авг 2009, 19:33)
anonymous [нерегистровани]

Trebalo bi

ti si izgleda zaboravio kad smo mi kupuvali migove od rusa?
migove 21 koji su bili potpuno novi kupio je tito jos 1960-ih, a migove 29 kupili smo 1987. sad ti vidi koliko su oni godina kod nas i jesu li nam rusi uvalili staro gvodje ili je zastarelo kod nas.
za avijaciju trebaju pare, a para nema ili ako ih ima trose se na druge stvari i tako nam je avijacija zastarela. govorili su o kupovini 20 komada novih migova 35, ali do sada se o tome samo prica, a rusi su poceli proizvodnju 35-ice tek 2007. tako da najpre dok sebe naoruzaju mi necemo doci na red jos 5 godina.

(недеља, 02. авг 2009, 18:47)
anonymousMiki [нерегистровани]

Najbolji

Najbolju avijaciju smo imali u SFRJ i na to smo mogli da budemo ponosni.
Onda smo poceli da gradimo i svoje avione.
Danas imamo veoma dobre pilote ali avioni nam nisu uopste na zavidnom nivou ka da se ceka da sto pre propadnu.

(недеља, 02. авг 2009, 18:32)
whiteG [нерегистровани]

Teska vremena

Hmmmm. Nije to bas tako lako. Svi misle da za godinu ili dve sve moze da se dovede u red i da se pocne sa proizvodnjom novog aviona. Neke strane firme su se mucile oko projektovanja i pravljenja aviona i po jednu deceniju. Te pare sto bi sakupili mogle bi da idu za kupovinu novog aviona. Moramo biti svesni da se pare ne daju samo za avione, vec i za naoruzanje, obuku pilota i tehnickog osoblja. Po om misljenju najbolji kandidat za novi aparat je ruski visenamenski avion MiG-35 (modernizovana 29ka). Avionika je modernizovana, ali u osnovi ista tako da nasi tehnicari i nece imati neke velike poteskoce oko preobuke. Pilotima ce biti malo teze jer je kabinski prostor 90% promenjen, mada i to nije strasno jer je kontrolna tabla mogo preglednija i pruza mnogo vise informacija nego kod stare 29ke. MiG-35 ima bolje motore, manju potrosnju goriva, vise boljih senzora, bolji radar, vise podvesnih tacaka, i mnogo bolje naoruzanje i bolje manervibilske osobine ne samo od starog MiGa-29, nego i od vecine aviona zapadnog porekla. Kao slag na tortu mogu dodati to da je cena MiGa-35 u odnosu na druge avione mnogo pristupacnija, jer ako se gleda odnos cene i mogucnosti aviona, mi smo onda bukvalno receno na konju.
Sto se tice sopstvene proizvodnje, tu moramo malo da sacekamo. Dobar primer bi nam bili indijci koji su sa kupovinom ruskih aviona kupovali i licencu za pojedine delove tih istih letelica i tako malo po malo tokom vise godina uspeli da osvoje potrebno znanje za samostalnu proizvodnju.

(недеља, 02. авг 2009, 17:55)
anonymous [нерегистровани]

Trebalo bi osnovati dobrovoljni fond za srpsku vojsku

Podržavam vašu ideju i rado bih se priključio kada bi počela da se realizuje, bilo da se radi o podršci proizvodnji našeg aviona ili kupovini ruskih (niposto zapadnih). Čak bih se potrudio da se što više ljudi odazove i vjerujem da bi to bio pun pogodak. Pozdrav iz Repiblike Srpske.

(недеља, 02. авг 2009, 16:47)
anonymous [нерегистровани]

Trebalo bi osnovati dobrovoljni fond za srpsku vojsku

Tako je brate,hvala sto me podrzavas...

(недеља, 02. авг 2009, 15:28)
anonymous [нерегистровани]

Sukhoi

Treba razmisljati iskljucivo o nabavci ili sukhoi-a su-35 (37) ili mig-35, mig-29 ne bi trebali kupovati, iako ima odlicne letne karakterirstike i sa novom opremom to je odlican avion, eventualno treba razmisljati o eurofighter-u, a mozda bi bilo idealno uzeti kombinovano!!!

(недеља, 02. авг 2009, 15:15)
Aca [нерегистровани]

Linija za prozivodnju

Francuzi Brazilcima uz kupovinu 36 Rafala nude i proizvodnu liniju. Nama treba min 24 aviona po proceni strucnjaka i generala, sa ranije pominjanih od 12-16 nema avijacije, samo patrolna sluzba. Po NATO standardu jedan skvadron je 24 aviona, to i nama treba.

Sa druge strane Francuzi prodaju i liniji za Mirage 2000 za koji jos postoje potencijalni kupci, ali Francuzi ne mogu da proizvode Rafal i Miraz istovremeno. To je odlicna prilika da dobijemo dobar avion, koji sa novim modernizacijama (Mirage-2000-9) parira vecini savremenih aviona.
Varijanta sa Mirag podrazumeva i potpuni transfer tehnologije, sto znaci i puno posla za nase naucnike koji nece odlaziti vise u inostranstvo, a potencijalno i preko 50.000 novih radnih mesta, Za nase uslove ogroman tehnoloski skok i ekonomska dobit - sto je i najvaznije za nase drustvo i drzavu uopste. Ali neko treba da se seti da pita, kada vec potpisujemo sa Francuzima ugovor o tehnoloskoj saradnji.

(недеља, 02. авг 2009, 15:05)
Pilot u srcu [нерегистровани]

Sve najbolje

Cestitam praznik svim pripadnicima naseg vazduhoplovstva i zelim im da u skoroj buducnosti lete na novim krilima.
Slazem se sa inicijativom Nikole sa pokretanjem odgovarajuceg fonda za nase vazduhoplovstvo ali ne i samo za njega vec i za bilo koju drugu granu vojske ili cak sta vise naseg sporta.
Sve cestitke i sa verom u Boga napred i vedro nebo