Прва домаћа беспилотна летелица

У протеклих годину дана у наоружање Војске Србије уведено десет нових средстава, конструисаних у Војнотехничком институту. На 61. годишњицу Иститута полетела је прва домаћа мини беспилотна летелица "Врабац".

Три четвртине наоружања Војске Србије развијено је у Војнотехничком институту у Жаркову. Само у протеклих годину дана у наоружање Војске Србије уведено је десет нових средстава.

У години у којој ВТИ обележава 61. годишњицу постојања полетела је и прва домаћа мини беспилотна летелица конструисана у Институту. Тим од десет стручњака Војнотехничког института на констуисању беспилотна летелица радио је две године.

"То је летелица са популарним називом "Врабац". Остала је у ваздуху 22 минута. Она може да се користи за војне сврхе и велику примену налази у цивилству. У време катастрофа може да послужи за извиђање терена код поплава и пожара, надгледање далековода и контролу саобраћаја", наводи професор др Драгољуб Вујић, помоћник директора ВТИ.

Пуковник Миљко Ерић, начелник Сектора за електронске системе каже са је летелица је намењена за опремање Војске Србије, посебно специјалних јединица.

"Она треба да буде део јединственог командно-информационог система, на тактичком нивоу и као сензор треба да шаље слику тамо где се командује", истиче Ерић.

"Врабац" јефтинији од конкуренције

Летелелицу је произвео ваздухопловни завод "Мома Станојловић". У њен развој уложено је око 10 милиона динара и кад почне да се призводи биће јефтинија од страних.

"Та класа летелица је веома тражен производ. Наша војска је куповала недавно сличне летелице, а имаће сада прилику да се опрема летелицом сопствене производње. Мислим да ту лежи доста добар потенцијални успех", истиче Ненад Милорадовић из предузећа "Југоимпорт СДПР".

У највећој војној научно-истраживачкој установи у Србији протеклих шест деценија, развијено је и уведено у употребу око 1.500 средстава наоружања и војне опреме. Ове године започела је серијска производања авиона Ласта који се извози у Ирак.

"Ми нисмо земља, ни по научном ни по технолошком капацитету, која може да иде у корак са највећим светским силама на том плану, али у одређеним доменима наоружања и војних технологија колико толико држимо корак са најновијим достигнућима у свету", сматра војни аналитичар Мирослав Лазански.

Протекле године израђено је неколико прототипова даљински управљаних борбених система. У Војнотехничком институту кажу да би и данас уз помоћ државе могли да пројектују нови домаћи надзвучни авион, чији је пројекат због недостатка средстава обустављен пре две деценије.

број коментара 9 пошаљи коментар
(среда, 11. нов 2009, 15:03)
anonymous [нерегистровани]

Respekt

u svetu ce nas ceniti i pomalo plasiti jedino ako razvijemo borbenu letilicu visokih performansi sposobnu da se nosi sa najmodernijim avionima zapada.Tek tada mozemo govoriti o nasoj vojnoj industriji.A do tada sve ovo su samo "igracke" i nista vise.

(среда, 11. нов 2009, 14:48)
Ivan J. [нерегистровани]

Izgurati NA

Pokusaj da pronadjes jos desetak kojima kao tebi nije problem 100000 eura i dodjite u Srbiju da javno ulozite taj novac u pokretanje istrazivanja u razvoj NA ili ,, Novog Aviona " . Tako da budete primer drzavi koja bi se opametila i sama ulozila novac u ovaj projekat !

(петак, 06. нов 2009, 18:24)
anonymous [нерегистровани]

Prva domaca bespilotna letelica

Svaka cast ljudima iz VTI i Mome. Ovo nije nikakav plagijat, cak nije ni slican izraelskom Orbiteru kog vec imamo. Podseca me na turski "Barjaktar" jer se baca iz ruke. Mislio sam da ce Utva da radi "Vrapca" kao sto radi i "Lastu". Mozda ce Utva raditi BPL srednje klase? Mislim da imamo dovoljno dobro ocuvanih oborenih "Predatora" iz 1999 godine na osnovu kojih bi smo razvili svoju tehnologiju. Sto se tice projekta "Novi avion", mozda bi mogao da se pokrene iznova nakon privatizacije Telekoma jer ovako bi to bilo isuvise velika investicija za tako malu i siromasnu zemlju (citaj:nema naftu) kao sto je Srbija. U svakom slucaju, trebalo bi provjeriti i isplativost takvog projekta, odnosno potencijalna trzista za njega. Kinezi "ubise" i u ovom segmentu...

(петак, 06. нов 2009, 16:18)
Aca [нерегистровани]

Novi avion

Novi avion je i trebao da bude razvijen sa Francuzima i da deli najveci deo komponenti, zato su ga i zvali Bejbi Rafal, njegova manja i jeftinija verzija, ali ne i slabija. Da je pameti i danas bi se to moglo izgurati.

(петак, 06. нов 2009, 15:23)
anonymous [нерегистровани]

Soko zove orla

Bolje je naziv "Dzivdzan". Neka proba neko od amerikanaca da izgovori.

(петак, 06. нов 2009, 14:50)
anonymous [нерегистровани]

o da 117 a

ne zivim u Srbiji, ali svakom napretku ja se radujem kao dijete djedu mrazu..nas Srba ima svugdje u svijetu, siguran sam da od svih ima sigurno najmanje hiljadu kojima 100.000€ neznaci mogo,ja sam jedan od tih i uvijek sam spreman dati za ovako nesto,,vi ostali 999 razmislite pa mozda i uspijemo...pozz...

(петак, 06. нов 2009, 13:51)
anonymous [нерегистровани]

Svaka cast

Naravno, bila bi ludost ne iskoristiti tu tehnologiju i svaku drugu sa kojom smo se susreli u toku bombardovanja. Imamo vrlo sposobne ljude, tako da me uopste ne bi cudilo da u neko dogledno vreme imamo i krstarece rakete sa gps navodjenjem, lasersk vodjene rakete i sl. Samo mi je zao sto je projekat supersonicnog aviona obustavljen, po modelima se vidi da bi bio veoma uspesan s obzirom da je jaaaako slican po profilu avionima Miraz 2000, Eurofighter Typhoon i JAS-39 Gripen. Sve te avione su nasi piloti visoko ocenili na aero-mitingu.

(петак, 06. нов 2009, 13:34)
Aca [нерегистровани]

Nismo ih kopirali

Nismo ih kopirali jer ovakve mini letelice nisu ni koristili 99. Ovo su takticke BPL, za upotrebu na nivou cete (otprilike). SFRJ je imala jos 80-ih projekte vecih BPL, ali za njih treba daleko vise para a nama su hitno potrebne ove male.
Skoro smo od Izraela kupili "Orbitere", ali nismo ni njih kopirali, osim sto smo verovatno proucili sistem rada. Kod nas je vec bila uradjena citava serija koncepata i prototipova bespilotnih i pre te kupovine, tako da ne verujem da je kopiranje u pitanju.

Svoju punu podrsku izrazavam projektu NA iliti novom avionu. Bolje je da Srbija u saradnji sa Francuskom (koji je tehnoloski partner SFRJ za ovaj projekat i koja je trebala da udje sa motorom i elektronikom)ulozi milijardu evra u drzavni projekat i zaposli izmedju 70.000 do 100.000 ljudi na projektu, nego da pare za avione dajemo van zemlje. Gde ces bolji ofset od toga, a Francuzi su cak hteli i deo tih aviona da kupe za sebe jer su cak i onda znali da ce Rafal biti preskup.
Taj projekat je pun pogodak i ako ima pameti treba ga izgurati do kraja, nisu male pare vec ulozene u njega, a 90% potrebne tehnologije je vec razvijeno za Rafal (Francuzi su vec podneli sve troskove razvoja iako smo neke sisteme trebali zajendo da razvijemo).

(петак, 06. нов 2009, 13:06)
anonymous [нерегистровани]

plagijata

verovatno smo tehnologiju ovih letelica preuzeli to jest kopirali od onih silnih bespilotnih letelica koje smo oborili za vreme nato bombardovanja.jedva cakam da uskuro proizvedemo i stelt 117 a.