U nedelju, u zoru…

…Mercedes će izvesno krenuti po šestu uzastopnu krunu; Ferari će učiniti sve što je dozvoljeno, a i ponešto što nije, da posle 12 sušnih godina ponovo bude najbolji; Red Bul će otvorenih očiju sanjati da Hondi podari prvu titulu još od one koju je Japancima doneo neponovljivi Sena. Reno će donekle skromnije ciljati prvi podijum u ovoj dekadi, baš kao i Alfa sa Kimijem, sada već standardno dobri Has i Meklaren sa najboljim automobilom otkako nisu sa Mercedesom. Videćemo kako vozi danas praktično levoruki Kubica, a kako Kvjat, po treći put u Toro Rosu; nastavak otrovnog i pomalo smešnog rivalstva Hilkenberga i Magnusena; Grožana koji će verovatno ponovo do ludila dovoditi svog šefa; da li Strol u tatinom timu može da uznemiri Pereza i ko će među trojicom i po novajlija najzadovoljniji dočekati decembar? Vreme je da se vežete jer crvena svetla u divnom Albert parku samo što se nisu ugasila i označila još jednu ludu vožnju oko sveta sa najboljim vozačima u najbržima automobilima današnjice.

Zimska pauza možda nije bila naročito dramatična na vozačkom frontu, ali je donela neke veoma bitne izmene u rukovodstvima timova. Arivabene je cenu za uvođenje kulture straha i neprijateljskog odnosa prema medijima, ali i neuspeh u pretvaranju sjajnog SF-71H u šampionski automobil platio odlaskom sa čela Ferarija. Mercedes je iz zdravstvenih razloga lišen Laudinih usluga, što samo onima koji ne razumeju dinamiku unutar tima može da deluje kao manji problem. Meklaren je iz Poršea na mesto izvršnog direktora doveo Andreasa Sajdla, čoveka koji je sa velikim uspehom vodio tim iz Štutgarta u šampionatu izdržljivosti a konačno je potvrđen i prelazak veoma cenjenog dizajnera Džejmsa Kija koji stiže iz Toro Rosa. Lorens Strol je po preuzimanju preimenovao Fors Indiju u Rejsing Point (da, prilično neatraktivno ime) a sa Vidžajom Malijom iz ekipe je otišao (da vodi Meklarenov Indi tim) i Bob Fernli. Reno je jači za Marćina Budkovskog koji pomalo kontroverzno dolazi iz FIA gde je do septembra 2017. bio na poziciji tehničkog delegata i tako imao pristup kompletnom dosijeu svih timova koji učestvuju u šampionatu. Ipak, možda najveći šok - ako izuzmemo tužnu vest o gubitku Čarlija Vajtinga koji nas je iznenada napustio u četvrtak - predstavlja otkaz (formalno je trenutno „na odsustvu") koji je Pedi Lou dobio u Vilijamsu pred sam početak sezone.

Ali, krenimo redom.

Mercedes u novi šampionat ulazi sa jasnom ambicijom koja se nije menjala od početka ere hibridnih motora i svaki drugi ishod osim vozačke i konstruktorske titule će se računati kao neuspeh. Hamilton se ustoličio kao neprikosnoveni lider tima što ne ostavlja mnogo prostora za Botasa. Ukoliko značajno ne podigne nivo, uz Okona kao nestrpljivu rezervu, Finac bi na kraju sezone - ako ne i pre toga - lako mogao da ostane bez mesta u šampionskoj ekipi. Mercedesov novi automobil, F1 W10 EQ Power+ možda na zimskim testovima nije delovao dominantno kao neki prethodnici iz Breklija ali će biti dovoljno jako oružje da Hamiltona, ako već ne i Botasa uključi u borbu za titulu.

Glavna zvezda predsezonskih testova dolazi iz Maranela. SF90 (ili Lina, kako je novi model nazvao Fetel) u ne mnogo privlačnoj mat boji i sa značajno više crnih detalja na šasiji se u Barseloni pokazao kao brz, mada ne i potpuno pouzdan automobil. Binoto, koji je nasledio Arivabenea, je već izjavio da će ekipa više podržati Fetela nego što je to bio slučaj prethodne sezone, sa čime, makar verbalno, za sada nema problem ni Šarl Lekler. 21-godišnjak je najmlađi vozač Skuderije još od vremena Rikarda Rodrigeza i na osnovu svega što je pokazao u mlađim kategorijama, ali i tokom impresivne sezone u Zauberu, bila bi prava šteta da kao žrtva timskih naredbi postane klasični drugi vozač tipa Barikela ili Mase. Momak iz Monaka ima potencijal da uznemiri Fetela a od Nemca zavisi da li će to doživeti kao katalizator za dalji napredak ili destabilizaciju, kao u sezoni kada mu je u Red Bulu konkurent bio Rikardo.

Australijanac od ove godine više svojim razoružavajućim osmehom neće obasjavati garažu austrijske ekipe, ali Kristijan Horner očekuje da će mu novi Hondin agregat pružiti dovoljno povoda za radost. Uz zadovoljnog Verstapena, koji će u Gasliju imati mnogo manje nezgodnog klupskog kolegu, i očekivano sjajan posao koji je na šasiji odradio Ejdrijen Njuji, Red Bul bi konačno fokus sa kritike drugog mogao da usmeri na poboljšanje sebe. Ukoliko ne bude problema sa pouzdanošću, RB15 deluje kao automobil koji je smanjio jaz u odnosu na vodeći dvojac i mogao bi da bude ona odskočna daska koja će Maksa konačno lansirati u borbu za titulu.

Na papiru, a svakako po visini budžeta, favorit za četvrtu poziciju u konkurenciji konstruktora bi morao biti Reno. Ekipa iz Enstona u Hilkenbergu i Rikardu ima impresivan vozački par, ali RS19, iako značajno unapređen u odnosu na prošlosezonski model, i dalje nije dovoljno dobar da se umeša u direktnu borbu sa velikom trojkom. Motor ne bi trebalo da je lošiji od Honde koja računa na pobede ove godine, ali na polju šasije i dalje nije napravljen dovoljan napredak. Hilkenberg je prošle sezone prilično isprašio talentovanog Sainca, pa Rikardu neće biti jednostavno da uspostavi autoritet u novoj ekipi ali bi ipak bilo iznenađenje ukoliko Australijanca ove godine ne budemo videli na podijumu.

Na četvrto mesto pretenduje i Has, ekipa koja je skromnim budžetom i pametnim vezivanjem za Ferari vesnik svojevrsne revolucije u Formuli 1. Za razliku od prethodne generacije novih timova koja je spektakularno propala (seća li se ko još HRT-a, Marusije ili Kejterama?), automobili sa američkom zastavom su se na užas bogatijih konkurenata iz Vokinga i Grouva uspešno etablirali u karavanu. Uz Mercedes jedini u novi šampionat ulaze sa neizmenjenim vozačkim parom, i mada ni Grožan ni Magnusen nisu među najboljim vozačima koje ćemo gledati u sredini tabele, stabilnost bi mogla da doprinese boljim rezultatima na početku sezone u odnosu na konkurente.

Alfa Romeo, kako će se od ove sezone zvati nekadašnji tim Petera Zaubera, će iz prikrajka čekati svoju šansu za iznenađenje. Značajno povećan budžet u odnosu na prethodne godine je odmah rezultirao intrigantnim automobilom koji osim Ferarijevog agregata krase i veoma interesantna aero rešenja, pogotovo na prednjem kraju automobila. Uz opuštenijeg Kimija nego što smo imali prilike da ga gledamo dok je nosio crvenu boju zabava je praktično zagarantovana pa neće biti iznenađenje ako Finac u stilu Alonsa poneki put postavi bordo-beli automobil na mesto koje mu možda objektivno ne pripada. Ni Antonio Đovinaci nije bez potencijala ali će morati da pokaže značajno veću zrelost nego što je to bio slučaj u one dve zlosrećne trke na početku 2017.

Meklaren je tokom zime nastavio sa kompletnim restrukturiranjem pa u novu sezonu ulazi sa novim upravljačkim timom i promenjenim vozačkim parom. MCL34 je na testovima bio pouzdan i značajno brži nego prošle sezone pa posle konačnog odlaska velikog ali van automobila toksičnog Alonsa, Sainc junior i nova britanska nada, Lando Noris imaju priliku da tim iz Vokinga povrate bliže mestima koja mu istorijski pripadaju. Borba za vrh i dalje nije opcija, ali 2019. bi po svemu sudeći mogla da bude godina u kojoj se dalje urušavanje nekad velike ekipe konačno zaustavilo.

Toro Roso ima sigurno najneobičniji tandem vozača u novoj sezoni. Ako je malo ko verovao da će Kvjat dobiti treću šansu, postavljanje Albona u drugi automobil predstavlja još veće iznenađenje. Rus i Britanac sa tajlandskim korenima imaju kvalitet za Formulu 1 a STR14 je dovoljno dobar da im omogući šansu da to i dokažu i tako karijeru u elitnoj kategoriji auto sporta produže i nakon 2019. godine.

Rejsing Point (eks Fors Indija) je poprilično mlako krenuo u novu sezonu. Automobil koji ćemo videti u Australiji će biti bitno drugačiji od onog sa kojim su obavljeni testovi u Barseloni pa je zato nezahvalno prognozirati kakve su im šanse u Melburnu. Lukavi Perez je do sada sa velikim uspehom vodio timske bitke, ko god da je bio u drugoj polovini garaže, ali podrška na koju je pri tome mogao da računa zbog sponzorskog novca koji donosi iz Meksika više neće biti toliko vidna sada kada je u drugom automobilu gazdin sin. Strol bi tu šansu morao da iskoristi ako ne želi da zauvek bude upamćen kao neko ko je zalutao u Formulu 1 na talasu porodičnog novca.

Na samom dnu, nekoliko sekundi daleko od šesterca iz sredine tabele nalazimo Vilijams. Slavno ime Formule 1 je u sve većoj agoniji i ukoliko nastave na tvrdoglavom insistiranju da i dalje glume konstruktora koji sve radi sam, bojim se da iz negativne spirale nikad neće izaći. Hronični nedostatak novca koji ih je poslednjih godina usmerio ka vozačima koji donose poveliki budžet ali ne i naročiti talenat uneo je smrtonosnu letargiju u Grouv iz koje se čini da nema povratka. Pedi Lou je posle fantastičnog posla koji je obavio u Mercedesu u novom/starom okruženju užasno zabrljao što ga je i koštalo pozicije u timu u kojem je značajan deoničar. U Kubici i Raselu, Vilijams posle mnogo godina ponovo ima talenat za volanom, ali to neće FW42 podići sa dna tabele.

U zanimljivoj Netfliksovoj seriji koja nam je ulaskom iza scene pružila dragocen uvid u način funkcionisanja timova i tako napravila sjajan šlagvort za novu sezonu, Kristijan Horner na jednom mestu kaže kako je sezona dugačka i svi otprilike znaju na kakvoj poziciji je počinju ali niko nema pojma gde će je završiti. Hajde onda da krenemo u tu neizvesnost, možda se stvarno iznenadimo.

Nova pravila u 2019. godini

Jednostavnija, 20 centimetara šira i 2,5 centimetra duža prednja krila i 10 centimetara šira i 7 centimetara viša zadnja krila sa uprošćenim graničnicima, te 10 centimetara niži bočni aero elementi i jednostavniji vazdušni usisnici za hlađenje kočnica uvedeni su sa željom da omoguće lakše praćenje automobila koji se nalazi ispred.

Dodata dva mala LED svetla sa zadnje strane vertikalnih delova zadnjeg krila koja se uključuju u slučaju kiše i/ili smanjene vidljivosti.

Automobil bez vozača mora da teži minimum 660 kilograma dok vozač i sedište moraju imati minimum 80 kilograma.

Maksimalno dozvoljena masa goriva uvećana sa 105 na 110 kilograma po trci.

Pet mešavina guma (označene sa C1 do C5 gde je C5 najmekša varijanta) za suvo vreme biće na raspolaganju tokom sezone, od čega će tri mešavine biti nominovane za svaku trku. Gume će biti obeležene sa samo tri boje: crvena za najmekšu verziju tog vikenda, žuta za srednju i bela za najtvrđu. Nominovane mešavine moraju biti u uzastopnoj sekvenci (npr. C1-C2-C3, nije moguće C1-C2-C4).

Prilikom kažnjavanja pomeranjem na kraj startnog poretka vozači koji su kažnjeni će biti u međusobnom odnosu koji je u skladu sa time gde su se bez kazne kvalifikovali a ne kao do sada u zavisnosti od toga kada je kazna izrečena.

Obavezne biometrijske rukavice sa senzorima koji kontrolišu vitalne znake.

Posle 60 godina vraćeno je pravilo da najbrži krug donosi dodatni poen, ali pod uslovom da ga napravi vozač koji trku završi unutar prvih deset pozicija.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
14° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво