Poslednji krug u Monci?

Iako to ime danas vuče potpuno drugačije konotacije, pre stotinak godina Monca je bila samo nepoznati uspavani gradić na obodu Milana, ni po čemu različit od desetina istih takvih varošica širom Apeninskog poluostrva. Čak i danas, ukoliko vas tamo put nanese bilo kad tokom 51 nedelje u godini naći čete se u lepom, čistom i poprilično dosadnom mestu koje svoj mirni život provodi okovan krošnjama i baštama. Dođite, međutim, prvog vikenda u septembru i prisustvovaćete transformaciji kakvu svet nije video još od kako je Robert Luis Stivenson pre 132 godine izmaštao Neobični slučaj doktora Džekila i gospodina Hajda.

Razlog je svima poznat: Monca je reč koja je u današnjem svetu sinonim za Formulu 1. Za Ferari. Za brzinu. Pri tome, Latini su svojem gospodinu Hajdu podarili značajno lepše ime - Magična pista i Katedrala brzine su među najčešće korišćenima - ali i mnogo zlokobniji karakter. I jedno i drugo su plod razmišljanja Alfreda Roselija, čoveka koji je stazu osmislio sa ciljem da bude najbrža na svetu. Svetska slava kojom je ovaj toponim danas ovenčan najbolje svedoči o tome koliko je posao uspešno izveden.

Na Monci je sve baš onako kako bi trebalo da bude - široki asfalt vijuga kroz bujnu vegetaciju Kraljevskog parka, grozdovi tifoza u svim nijansama crvene boje okupiraju svaku tribinu i prirodno uzvišenje oko staze a retke i logično poređane krivine omogućavaju ritmičan i tečan krug u kojem vozači doživljavaju oluju emocija u rasponu od sreće do straha. Idilu kvare samo sene 52 vozača - uključujući i dva svetska šampiona - koji su svoje živote utkali u legendu o najbržoj stazi na svetu.

Srećom, u današnjoj eri bezbednosti bez presedana, to poglavlje smrti je zauvek zatvoreno - nije nam potreban bolji dokaz od Eriksonove subotnje avanture sa pokvarenim DRS-om - ali respekt prema strašnoj stazi opstaje. Izuzimajući tri tokom godina umetnute šikane, u celom krugu je potrebno samo četiri puta skrenuti desno i jednom levo što Moncu čini u isto vreme i najlakšom i najtežom stazom na svetu. Prema Džekiju Stjuartu na Monci nije dozvoljena ni najmanja pogreška jer i minimalni gubitak brzine znači da je krug uništen. Naoko jednostavan krug je za Džekija u stvari specifičan izazov: „Tamo svako može da vozi brzo, što znači da ako ste napravili bolje vreme od svojih rivala, mora da ste radili nešto posebno".

Ove subote, nešto veoma posebno uradio je Kimi Raikonen. Poslednjim krugom na kvalifikacijama ostavio je iza sebe Fetela i Hamiltona, usput oborivši jedan od rekorda za koje je do pre samo par godina malo ko verovao da su dostižni. Kimijev bivši klupski kolega, Huan Pablo Montoja je 2004. godine na raspolaganju imao moćni desetocilindrični trolitarski BMW i na Monci postao najbrži čovek u istoriji Formule 1.

Od juče, ta simbolična titula pripada Kimiju i imajući u vidu tehničke promene koje će biti uvedene od naredne sezone sva je prilika da će tako ostati bar neko vreme. Slično kao što je to bio slučaj i sa Montojom, koji u Formuli 1 nikad nije ispunio ono što se od njega očekivalo, ali je nezavisno od toga za koga ste navijali, tih godina kao karakter odskakao od svoje generacije i zbog toga ljudima bio makar zanimljiv ako već ne i drag, nije potrebno biti navijač čudnog Finca - iako ja priznajem da jesam - da bi vam bilo drago što će ova nevažna ali zvučna titula najbržeg čoveka Formule 1 bar neko vreme biti u rukama čoveka koji je mogao mnogo više nego što je na kraju postigao.

Fokus današnje trke će biti na sjajnom dvoboju dva četvorostruka svetska šampiona - Fetel kreće kao drugi a Hamilton kao treći - što njih dvojica svakako zaslužuju. Nemac uprkos superiornom automobilu i dalje ima 17 bodova zaostatka a danas će mu osim sjajnog Britanca (koliko dobro Luis vozi najbolje pokazuje razlika koju pravi u odnosu na Botasa) pritisak praviti i više od sto hiljada tifoza koji pobedu Propetog konjića na domaćoj stazi čekaju već osam godina.

Niže u poretku biće zanimljivo videti: da li Maks može konačno da postane Verstapen sa najboljim plasmanom na Monci (ili će četvrto mesto tate Josa u Erouzu još bar godinu dana ostati nedostižno), nastavak borbe Renoa i Hasa za četvrtu poziciju u poretku konstruktora te dokle može da stigne Rikardo iz poslednjeg reda?

Ipak, za one koji fascinaciju Formulom 1 pronalaze i izvan dešavanja na samoj stazi, pažnja će biti fokusirana na Raikonena, čija sudbina na današnjoj trci će nam odati makar deo tajne koju Ferari za sada ljubomorno ali i sve manje uspešno čuva. Znamo da je Markione pre smrti već potpisao Leklera za narednu sezonu, jednako kao što znamo i da Kamilijeri nije naročito srećan tim izborom i traži način da Finca zadrži i dogodine. Pošto je Skuderija na poslednjim trkama prestala da traži suptilne načine da onemogući Kimiju plasman ispred Seba - sada to rade vrlo otvoreno - ukoliko Finac danas u prvom krugu kao vodeći provede karavan kroz Retifilio šikanu, ono što se bude dešavalo tokom 53 kruga će biti izuzetno uzbudljivo. Sa ugovorom u džepu za 2019. Raikonen će rado današnju pobedu prepustiti klupskom kolegi kojem je svaki bod u borbi za titulu dragocen. Međutim, ako tog ugovora još uvek nema, Kimi nema razloga da se povinuje timskim naredbama i tako propusti da svoj verovatno poslednji krug u Monci završi trijumfalno.

broj komentara 0 pošalji komentar