Španija pada u nedelju

Neomiljena Katalunja, poslednja barijera na putu nove, zanimljive Formule 1 trebalo bi konačno da kapitulira ovog vikenda. Staza koja nam je u prethodnih 27 izdanja čak 24 puta servirala pobednika koji je krenuo iz prvog reda je notorna po predvidljivim trkama bez mnogo preticanja te kao takva predstavlja pravi izazov za sezonu koja se za sada ističe sa samo jednom pobedom sa prve startne pozicije.

Razlike u strategiji, greške vozača, kvarovi, vreme izlaska sigurnosnog vozila ili tek puki splet okolnosti odredili su ishode prve četiri trke pa se čak i među samim protagonistima šampionata poprilično razlikuju mišljenja o tome ko ima najbrži automobil. Što je pravi šlagvort za stazu u brdima iznad Barselone koja se svojom kombinacijom pravaca različite dužine i svih mogućih tipova krivina dokazala kao najobjektivniji sudija, oličeno kroz poziciju nezamenljive pozornice zimskih testova. Da je takav status zasluženo izboren pokazaće nam kratak povratak u prošlost u kojoj je samo autodestruktivno ponašanje Rozberga i Hamiltona pre dve godine sprečilo Mercedes da u Španiji trijumfuje na svim trkama nove hibridne ere.

Srebrne strele su posle Azerbejdžana dobile vodećeg u generalnom plasmanu ali - uz rizik da me brojna Luisova armija navijača zatrpa negativnim komentarima - mislim da ni njemu samom nije baš jasno kako se to dogodilo. Britanac je samo do izlaska sigurnosnog vozila u Malburnu delovao suvereno, ali posle neočekivanog gubitka te pobede šampion iz Stivenidža deluje neprepoznatljivo. U Bahreinu je zbog kazne od pet mesta u trku krenuo sa tek devete pozicije, Kinu je praktično prespavao a pobedu na obali Kaspijskog mora darovali su mu Valterijeva probušena guma i Sebov preterani entuzijazam. Svetski šampion je i sam priznao da ove sezone nije na svom uobičajenom nivou, a eto ga ipak na vrhu poretka sa 4 boda prednosti u odnosu na Fetela.

Glavni konkurent, pak, je krenuo sa dve startne pobede, od kojih mu je onu u Melburnu poklonila nekompetencija u garaži jedinog američkog tima, dok je do druge stigao usled sistemske softverske greške sopstvene ekipe, koja je Kimija koštala odustajanja, nesrećnog mehaničara Cigarinija slomljene leve noge a samom Fetelu slučajno udelila pobedničku taktiku sa jednom promenom guma. U naredne dve trke Fetel je kretao sa vodeće pozicije što je bilo dovoljno tek za jedno osmo i jedno četvrto mesto pa i pored maksimalnih 50 bodova posle Bahreina i tri pol pozicije Seb sada gleda u leđa aktuelnom svetskom prvaku.

Kao treći favorit neočekivano slovi Botas. Flegmatični Finac je uz drugačiju raspodelu karata mogao da trijumfuje na prethodne tri trke - u pustinjskoj kraljevini je bez pobede ostao zbog nedovoljne agresije u odnosu na istrošenim gumama hendikepiranog Fetela, u Kini mu je tu šansu uskratilo sigurnosno vozilo dok je za gubitak pobede u Azerbejdžanu odgovoran gumi defekt na tri kruga do kraja. Mercedes dozvoljava svojim vozačima da se trkaju i Valteri bi to morao bolje da iskoristi ukoliko želi da i naredne godine vozi u konkurentnom timu.

Drugog (prvog?) Finca, uprkos trećoj poziciji u poretku vozača, već nemamo prava da razmatramo kao pretendenta u borbi za titulu. Kimi i dalje greši kada ne bi smeo - na prošloj trci je opet u poslednjem sektoru izgubio prvu startnu poziciju - i ni izbliza nedeljom nije dovoljno agresivan, ali bi i takav u ovakvoj sezoni imao veće pravo na nadu u titulu nego što ga je recimo u jednom drugom sportu imao skoro-penzionisani tetovirani Velšanin koji je pre neki dan podigao pehar u legendarnom Krusibl teatru, samo kada bi mu sopstveni tim to dozvolio. Što se, dok god je Fetel u šampionatu, neće dogoditi.

Na kraju tog spiska potencijalnih šampiona još uvek ne bi trebalo otpisivati vozače Red bula. Austrijski tim je već zabeležio jednu pobedu i siguran sam da će ih do kraja godine biti još, ali dinamika koja vlada u njihovoj garaži u ovom momentu nije dobra. Problem datira još iz prošle sezone, kada je ekipa u strahu od Mercedesa Verstapenu ponudila veliki i dugačak novi ugovor i tako Holanđanina dovela u preferencijalni položaj u odnosu na Rikarda. Što je i inače samouverenog Maksa, u nedostatku iskustva koje donose godine, ove sezone gurnulo preko ivice. U želji da iskaže nesumnjivi talenat koji bi pre ili kasnije morao da se kruniše bar jednom titulom svetskog prvaka, agresivni Verstapen je na prve četiri trke prešao sve dozvoljene granice - početnička greška i obrtanje u Melburnu, nasrtaj na Hamiltona u Bahreinu i Fetela u Kini, te skandalozno dvostruko menjanje pravca u Azerbejdžanu. Nije ni čudo da talentovani dečko danas u leđa gleda i Alonsu i Hilkenbergu.

U drugom uglu garaže je Deni Rik, sa ugovorom koji ističe na kraju sezone i potencijalnim slobodnim mestima i u Ferariju i u Mercedesu. U godini u kojoj puni 29, Australijanac vozi za svoj najvažniji ugovor u karijeri, što je uz nadobudnog Verstapena u drugom automobilu siguran recept za katastrofu, pa neće biti iznenađenje ako scene iz Bakua budemo videli još koji put u 2018. Pogotovo kada se setimo da austrijska ekipa ni u prošlosti nije uspevala da obuzda temperament svojih vozača.

Ispod vodeće trojke, Barselona bi mogla da dovede do novog mešanja karata. Svi pričaju o Meklarenu koji tvrdi da ćemo tek u nedelju videti pravi MCL33, ali posle godina preterivanja, dozvolićete mi da budem skeptičan prema izjavama koje stižu iz Vokinga. Katalunja bi mogla da bude dobra za Has, gde potpuno neočekivano nalazimo Grožana na dnu poretka i - uz Sirotkina u potpuno nekonkurentnom Vilijamsu - jedinog bez bodova u 2018, pa očekujem da se ta statistika u nedelju promeni. Uz probuđenu Fors Indiju i ove sezone standardno dobri Reno, nestabilni Toro roso i poboljšani Zauber eto prilike da konačno u Španiji gledamo uzbudljivu trku sa puno preticanja.

broj komentara 0 pošalji komentar