Читај ми!

Rozberg ili Hamilton, na sve ili ništa

Ako je istina da je istorija učiteljica života, onda je sve rešeno. Jedini sin svetskog prvaka koji je i sam osvojio titulu u Formuli 1, Dejmon Hil, učinio je to 1996. godine, 34 godine nakon što je po prvi put šampion postao tata Grejem. Keke, otac Nika Rozberga, koji će u nedelju pokušati da ponovi Dejmonov uspeh, svoju jedinu titulu je ugrabio 1982. godine, ili pre tačno - 34 godine.

Ja ću se ipak radije držati Hegela, koji kao da je svoj citat - Od istorije učimo da od istorije ne učimo - svetu podario misleći (i) na Formulu 1, sport u kojem je sve moguće i obično se i dogodi. Čak i na poprilično neomiljenom autodromu kao što je preskupa Tilkeova igrarija zvana Jas Marina.

2016. neće biti upamćena kao naročito uspešna godina za najskuplju kategoriju auto sporta - Mercedesova dominacija je bila previše izražena čak i za najoptimističnijeg navijača koji u srcu ne nosi trokraku zvezdu - ali i takva kakva je, podariće nam onaj prestižni i ne tako čest doživljaj: odluku o tituli na poslednjoj trci sezone. Ostalo je još tih 55 krugova tokom kojih jednako mogu odlučiti veština ili živci, sreća, taktika, mehanički kvarovi ili preterani entuzijazam u ostatku karavana (da Maks, mislim na tebe), ali kako god da se kockice na kraju slože, nemojte imati dilemu, onaj koji u nedelju bude krunisan biće potpuno zasluženo svetski šampion.
Tačno je da u svetu preovlađuje mišljenje da Hamilton i Rozberg nisu čak ni u istoj kategoriji - popularna teorija glasi da kada Luis ima svoj dan, Niko nema čemu da se nada - te da je jedini razlog što Britanac ove godine (možda) neće postati četvorostruki prvak neočekivan broj mehaničkih kvarova u njegovoj polovini garaže. Dozvolite mi da se ne složim. Da, i ja mislim da je Hamilton bolji vozač. Ali baš zbog toga, ukoliko se Rozberg u ponedeljak probudi kao šampion biće to potpuno zasluženo: potući ovako dobrog Hamiltona, u istom automobilu, je nešto što može da izvede samo istinski as. Neko ko je ne samo dovoljno dobar da iskoristi svaku priliku koja mu se ukaže, već i dovoljno mentalno čvrst da posle nekoliko godina u kojima je Britanac dominirao može da skupi snagu i trijumfuje. Uostalom, 9 ovogodišnjih pobeda - a nikada u istoriji vozač koji je toliko puta pobedio nije ostao bez titule; tata Keke je recimo u celoj karijeri stigao samo do 5 pobeda - bi trebalo da je dovoljan argument u svakoj raspravi.

Ali, isto važi i za Hamiltona. Ukoliko u nedelju četvrtom titulom dostigne Prosta i Fetela, biće to jednako zasluženo kao i u slučaju suprotnog ishoda. Iako i dalje neretko dozvoljava svojim emocijama da prevladaju, Luis u vozačkom smislu i dalje napreduje i nezavisno od navijačke opredeljenosti, ne može mu se osporiti pravo na mesto u Panteonu Formule 1. Upornost, rekao bih čak i lakoća, sa kojom Britanac pritiska Rozberga do poslednje trke u sezoni u kojoj je titula dva puta delovala nedostižno - prvo već posle Barselone, a zatim i nakon Malezije - bar je jednako impresivna kao i veština zbog koje je Hamilton zasluženo osvajao prethodna dva šampionata.

Hamilton je taj pritisak nastavio da isporučuje i u Abu Dabiju, boljim vremenima na slobodnim treninzima u petak, kao uvertirom za možda najznačajnije kvalifikacije ove godine. Prvi red za Srebrne strele ni u Emiratima ne bi trebalo da bude upitan, ali iako vodeća pozicija na startu na veštačkom ostrvu Jas na papiru ne znači mnogo - samo dva puta u prethodnih 7 izdanja je subotnji pobednik trijumfovao i u nedelju - Luis mora baš tamo da parkira svoj W07. Ne samo da bi bio ispred Rozberga, već još važnije, da tako „približi" Nemca pilotima Red Bula za koje se opravdano očekuje da zauzmu drugi red. Austrijska ekipa je na testovima u petak još jednom demonstrirala da sa punim rezervoarom i te kako može da parira Mercedesu, sve što je potrebno je dobar start i trka lako može da poprimi, po Mercedesove vozače, poprilično neočekivan tok. Osim Verstapena i Rikarda, koji su sa dosta optimizma u petak pričali o svojim šansama na trci, Rozberg će morati da pripazi i na Ferari, kojem očigledno prija zahlađenje koje donosi sumrak, pa bi i u slučaju da iz drugog reda kreću Fetel i/ili Kimi opasnost po Nemca bila možda tek nešto manja.

Za Nika će zato start nedeljne trke biti najvažniji ispit u dosadašnjoj vozačkoj karijeri. Da li će na isteku 55. kruga stići do željenog podijuma koji mu garantuje titulu, u mnogome će zavisiti od toga na kojoj poziciji će završiti prvi krug. Hladna glava i proračunati rizik od momenta kada se pogase crvena svetla pa do isteka drugog ili trećeg kruga, trenutka kada se startne pozicije polako konsoliduju, bi mogli da ga postave u poziciju u kojoj bi do karirane zastave morao više da strepi od mehaničkog kvara nego od konkurencije. Suprotno, trenutak gubitka pažnje u istom periodu, mogao bi da označi kraj snova o tituli ili bar da nam donese uzbudljivo trkanje i neizvesnost do poslednjeg kruga u pustinji.

Da sutrašnja trka ne bude „samo" obračun koji odlučuje o tituli, pobrinuće se nekoliko više ili manje sentimentalnih oproštaja. Ako je Masa svoj zasluženi ispraćaj u manje prestižne kategorije auto sporta defakto dobio još pre dve nedelje na autodromu njegovog detinjstva, ovaj vikend će emocijama bojiti pre svega odlazak šampiona iz 2009. godine. Dženson Baton je u Formuli 1 prošao sve što je bilo na meniju: bio je talentovani klinac, mučio se i gradio karakter u nekonkurentnim timovima, sve to naplatio titulom u automobilu koji je bio toliko superioran u odnosu na ostatak karavana da je bilo dovoljno „samo" pobediti klupskog kolegu, a onda u poznom delu karijere sve impresionirao nadmašivši u istom automobilu Hamiltona (2011.) i Alonsa (2015.), dva istinska velikana Formule 1. Jednako bitno, Dženson će pre svega biti upamćen kao izuzetno korektan vozač i pristojan momak, što je kvalitet koji možda ne donosi maksimalan broj bodova na stazi, ali garantuje poštovanje među kolegama i navijačima širom sveta.

Manje emotivan će biti oproštaj sa šasijom Formule 1 koja ni kada je uvedena nije dočekana sa naročitim entuzijazmom, a tokom godina nije naročito mnogo učinila da se takvo mišljenje izmeni. Od naredne sezone ćemo tako gledati automobile koji će vizuelno biti mnogo privlačniji, širih i nižih krila, sa većim točkovima i drugačijim, izdržljivijim gumama. Da li će nam priuštiti i bolje trkanje - ono što me ipak najviše zanima - u ovom trenutku niko ne može sa sigurnošću da kaže, što je, nažalost, tako tipično za modernu Formulu 1. O tome, ipak, nekom drugom prilikom.

Rozberg ili Hamilton, poslednji put ove sezone, na sve ili ništa, u uobičajenom terminu od 14 časova. Za koga vi navijate?

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво