петак, 15.04.2016, 17:24 -> 17:37
Извор: РТС
Аутор: БОЈАН ТРКУЉА, @XBOJAN
Napad na Mercedes
Prvog oktobra 2006. godine veliki Mihael Šumaher je na Internacionalnom autodromu u Šangaju pobedom sustigao Alonsa na čelu tabele, samo dve trke pre kraja sezone u kojoj se (prvi put) opraštao od Formule 1. U promenljivim vremenskim uslovima, Nemac je po ko zna koji put opravdao svoju titulu „Kišnog čoveka" i oživeo nadu da bi krajem godine u legendu mogao da ode uz rekordnu, 8. krunu svetskog šampiona. Malo ko je mogao da pretpostavi da mu je pobeda u Kini - 91. u fantastičnoj karijeri - ujedno i poslednja.
Deset godina kasnije, Šangaj bi mogao ponovo da bude značajno mesto za Skuderiju. Ekipa iz Maranela već neko vreme polako sustiže Mercedes, i mada nije još uvek spremna da se u čistoj borbi suprotstavi Srebrnim strelama, i te kako je sposobna da iskoristi svaku i najmanju priliku koja im se pruži. Jedna takva im se ukazala baš ovog vikenda.
Kazna pomeranjem pet mesta unazad na startu koju će Hamilton odraditi u Šangaju rezultat je promene menjača usled kontakta sa Botasom u prvoj krivini prethodne trke, što gotovo sigurno znači da ćemo u prvom redu trke u nedelju videti (bar) jedan grimizni automobil. Kako od ove sezone - prevashodno zbog limitiranja onoga što trkački inženjeri mogu da savetuju svoje vozače u vezi sa procedurom startovanja automobila - gledamo vrlo neizvesne startove, crveni automobil u prvom redu bi lako mogao da postane vodeći automobil u prvoj krivini, posle čega bi svaki ishod bio moguć.
Ipak, i pored obećavajućeg početka vikenda - Kimi i Seb su bili najbrži na drugom slobodnom treningu u petak - između najvišeg stepenika na podijumu i Ferarija je i dalje priličan broj potencijalnih prepreka.
Na prvom mestu, pouzdanost ovogodišnjeg modela jeste razlog za brigu, jer dok je prošlogodišnji SF15-T zabeležio samo jedno odustajanje usled problema sa mehanikom, SF16-H je tu negativnu statistiku duplirao posle samo dve trke novog šampionata. Uz još 4 nedelje do planiranih unapređenja motora (na Velikoj nagradi Španije u Barseloni), navijači će na naredne dve trke biti primorani da strepe do poslednjeg kruga, čak i u slučaju da u taj poslednji krug Ferari ulazi kao prvoplasirani.
Drugi razlog za brigu je i dalje evidentna sklonost automobila da najbolje rezultate postiže na mekšim mešavinama guma, odnosno pri većim temperaturama asfalta. Dok ćemo i u Šangaju, bar na kvalifikacijama ako ne i na trci, viđati crvene super meke gume - što podiže šanse italijanske ekipe - temperatura asfalta u Kini ni ove godine neće ići u prilog crvenim formulama.
To znači da će tokom trke guma izbora pre biti žuta, meka mešavina, na kojoj ove sezone Ferari nije bio u istoj ligi sa Mercedesom. Kada se tome doda i enormno dugi pravac koji favorizuje automobile sa većom maksimalnom brzinom (čitaj: automobile koje pogoni Mercedesov agregat) jasno je da je pred Skuderijom težak zadatak.
Na kraju, ali ne i najmanje važno, nije isključeno da se subotnje kvalifikacije voze po kiši ili bar delimično mokroj stazi, što celoj jednačini dodaje možda i najveću nepoznatu. Kišne kvalifikacije imaju tendenciju da promešaju startni poredak, ali ne nužno na način koji Ferariju odgovara. Doduše, u poslednjih 6 sezona, Ferari je izborio samo jednu prvu startnu poziciju nakon kvalifikacija na suvoj stazi (Singapur prošle godine), pa kiša u subotu možda i nije tako loš izbor.
Mercedes i pored Hamiltonove kazne ostaje favorit za 9. uzastopnu pobedu (ako računamo i kraj prethodne sezone), jer je klupski kolega aktuelnog svetskog prvaka u strašnoj formi. Rozberg će u Kini pokušati da stigne do 6. uzastopne pobede, što je niz koji Hamilton nije imao u karijeri (samo Askari, Šumaher i Fetel su zabeležili više od 5 uzastopnih pobeda), a statistika kaže da je vozač sa takvim rezultatom uvek stizao do titule.
Luis aktivno projektuje sliku opuštenog šampiona, punog samopouzdanja, ali uz dužno poštovanje trostrukom svetskom prvaku, svi vrlo dobro znamo da je to samo fasada. Hamilton je u prethodnim sezonama uspeo da uspostavi svoj autoritet u klupskoj garaži, ali je svestan da se od stare slave ne živi i da će, ukoliko Rozbergova serija potraje i posle Kine, nezgodna pitanja na konferencijama za novinare predstavljati manji problem u odnosu na pitanja koja će početi da postavlja sam sebi.
Kazna zbog promene menjača zbog toga možda dolazi na najboljem mestu za Mercedes, jer je Šangaj staza na kojoj može da se pretiče, ali sigurno najgorem za Hamiltona, jer će startovanjem toliko iza timskog rivala svoju primarnu misiju - okončanje Rozbergove serije - učiniti gotovo nemogućom.
Red Bul, Vilijams i Toro Roso će se i u Kini boriti za mrvice koje im Mercedes i Ferari prepuste, ali uz nepouzdanost ekipe iz Maranela i Hamiltonovu kaznu - da ne računamo i potencijalnog saveznika u vidu kišnih kvalifikacija - šansa za nešto više (podijum?) će ovog vikenda biti veća nego na prve dve trke. Uspeh je posebno bitan Toro Rosu, jer u prve dve trke nisu najbolje iskoristili prednosti Ferarijevog motora, a kako je u pitanju prošlogodišnja verzija, to znači da tokom sezone jedini neće dobijati unapređenja, pa je logično za pretpostaviti da će kako sezona bude odmicala biti sve manje konkurentni.
Za razliku od njih, američki Has tim je u prve dve trke napravio senzaciju sa po jednim 6. i 5. mestom Romana Grožana, a kako ih pogoni ovogodišnji Ferarijev agregat koji će se još razvijati dok sezona bude odmicala, početnici su ozbiljni kandidati za visoku poziciju u šampionatu konstruktora. Posebno je interesantno da američka ekipa svakoj trci prilazi poprilično ambiciozno, što se najbolje vidi iz agresivne strategije kada su gume u pitanju, pa ni Kina neće biti izuzetak. Kockanje sa izborom guma je na prve dve trke davalo rezultata, a u Šangaju ćemo videti da li je u pitanju početnička sreća ili je ekipa Džina Hasa jednostavno bolje od svojih konkurenata savladala izazove ovosezonskih Pireli guma.
Uz konačan povratak pravilima iz prethodnih godina i potencijalnu kišu, kvalifikacije koje su na programu u subotu u 9 ujutru po našem vremenu bi mogle da budu najneizvesnije u novoj sezoni. Da li će to biti dovoljno da prvi put posle 2011. godine u Šangaju sa prve startne pozicije krene neko ko ne vozi Mercedesov automobil u ovom trenutku je nemoguće predvideti, ali kako god da se stvari završe u subotu, sva je prilika da ćemo u nedelju (od 8 ujutru po našem vremenu) gledati prilično zabavnu trku.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар