Borba petlova

Prošle godine u ovo doba uveliko se šuškalo da Ferari razmišlja da od 2014. upari Alonsa i Fetela, sve dok nagađanja nije prekinuo Luka di Montecemolo čuvenom alegorijom: „...ne želim dva petla u istom kokošinjcu, već dvojicu vozača koji se trkaju za Ferari, a ne za sebe“.

Ništa neobično za tim koji je oduvek najbolje funkcionisao po principu prvog i drugog vozača, o čemu najbolje svedoče titule koje su za Skuderiju osvajali Fanđo, Surtis, Lauda, Šumaher i Alonso. Alonso?! Pa, u stvari i ne baš, te je nepunih godinu dana kasnije direktor izgleda rešio da posluša savet Ser Vinstona Čerčila: „Koliko god strategija bila dobra, povremeno je ipak potrebno pogledati i rezultate". I, na iznenađenje mnogih - strategija je promenjena. Pa je tako 11. septembra osvanuo jedan od najneverovatnijih dana u istoriji Propetog konjića, ali i same Formule 1. Jeste, tačno je da je prošlogodišnja Hamiltonova odluka da napusti Meklaren u korist (mislilo se) inferiornog Mercedesa izazvala nevericu i šok, ali potvrđeni povratak Raikonena u Ferari mnogo je kompleksnija, zanimljivija i na kraju krajeva neverovatnija priča.

Sada, kada se polako slegla prašina, hajde da pogledamo šta se u stvari dogodilo.

Dovođenje Raikonena predstavlja u stvari indirektnu poruku Alonsu, toliko loše skrivenu da bi za sve bilo bolje da ju je neko zaista i izgovorio. A ona glasi otprilike ovako: „Možda si ti najbolji vozač na svetu, ali u četiri godine (računajući i ovu, koja doduše još nije gotova) koliko si sa nama nismo osvojili nijednu titulu, ni vozačku, ni (za Ferari mnogo važniju) konstruktorsku. Nešto mora da se menja". I koliko god gruba ova poruka bila, niko ne može da kaže da nije istinita.

Jer, ako bi u anonimnoj anketi ljudima u Formuli 1 i oko nje tražili da među aktivnim vozačima izaberu samo jednog, najboljeg, velika je verovatnoća da to ne bi bio ni Fetel, iako već četiri godine dominira sportom, ni Hamilton, verovatno najbrži među njima, ali preemotivan i labilan da bi tu brzinu materijalizovao većim brojem titula, ni jednostavni, kul Kimi sa svojom milionskom armijom obožavalaca - već upravo proračunati, uvek fokusirani, nemilosrdni Fernando Alonso. A ipak, od njegove poslednje titule prošlo je dugih osam godina. I nije li uostalom neobično da je Alonso svoje dve titule osvojio u Renou, a bio neuspešan u moćnijim timovima - Meklarenu i (za sada) Ferariju?

Oni što Alonsu daju prednost u odnosu na druge ističu da Španac u svakoj trci, bez obzira na to kakav automobil vozi, uvek postigne najviše što je u tom trenutku moguće. Na prvi pogled, upravo to je osobina koju svaki tim želi, međutim u Fernandovom slučaju ona ima i svoju cenu - Alonso postiže maksimum samo kada je ceo tim usredsređen na njega, kada je on neprikosnoveni broj jedan koji dobija sve što poželi. Izgleda da je Ferari upravo zaključio da tu cenu više ne želi da plaća. Jer, davanje preferencijalnog statusa Alonsu je nesumnjivo imalo pozitivan uticaj na Španca, koji je danas cenjeniji vozač nego što je bio pre dolaska u Ferari, ali je ispalo da Skuderija od toga nije imala baš nikakve koristi. A u timu koji odavno funkcioniše prema Encovoj mantri da vozači dolaze i odlaze, a Ferari ostaje -Alonso je morao da zna da bez titula neće moći još dugo da bude sve po njegovom.

To naravno ne znači da će Španac naredne sezone u Maranelu biti manje omiljen od Kimija. Naprotiv, Luka di Montecemolo bi, ako bi kojim slučajem mogao danas da bira, titulu sledeće godine sigurno radije video u Fernandovim nego u Kimijevim rukama i to ne samo zbog načina na koji se ekipa prošli put rastala sa Fincem. Alonso mnogo bolje od Raikonena oličava duh Ferarija, potpuno se saživeo sa celim timom, više vremena provodi sa mehaničarima i inženjerima. Pričajući na italijanskom.

Ali u eri u kojoj se sve meri rezultatima, to više nije bilo dovoljno i uprkos Alonsovom jasnom protivljenju, Ferari se odlučio za Raikonena. Glavno pitanje zato glasi - kakav će uticaj ovakva odluka imati na Španca? Lako je prisetiti se 2008. i haosa koji je Alonso izazvao u Meklarenu, ali može se pretpostaviti da je Fernando nešto naučio iz te situacije, i da će ovog puta mnogo spremnije dočekati godinu u kojoj će imati ravnopravnog timskog kolegu. I dok neki misle da u novoj sezoni Alonso može samo da izgubi, ukoliko se ispostavi da nije ubedljivo bolji od Kimija, ja smatram da Fernando može mnogo i da dobije. Biti bolji od Raikonena u istom automobilu i dalje i te kako mnogo znači u svetu Formule - čak i ako ne bi osvojio titulu, Alonso bi svoju nezvaničnu poziciju najboljeg vozača ove generacije time značajno učvrstio. Bolja motivacija od te za egoističnog Španca teško da je moguća.

Kimi, sa druge strane, može mnogo da dobije, ali uz rizik da izgubi mnogo više nego Alonso - karijeru. Da bi bio uspešan, Raikonenu će biti dovoljno samo da pokaže da nije lošiji od onog koji se smatra Najboljim, što neće biti lak zadatak, ali da nije siguran da može da se nosi sa Alonsom, Kimi se ne bi ni vraćao u Ferari. Ipak, ukoliko iz ovog duela Španac izađe kao nesporni pobednik, lako se može dogoditi da se Raikonenova karijera u Formuli 1 okonča u momentu isteka ugovora sa Ferarijem.

Kimi je, međutim, već mnogo dobio. Posle dve godine u Lotusu, kojem je uvek malo falilo da se ravnopravno bori sa bogatijima od sebe, vratio se u jedan od vodećih timova a samim tim i dobio priliku da se ponovo bori za titulu što je Fincu uvek bilo najbitnije. Osim toga, dobio je neočekivanu ličnu satisfakciju za sve ono što se dešavalo 2009. godine, i na neki način dokazao timu, a pre svega di Montecemolu, da su grdno pogrešili kada su odlučili da mu isplate 17 miliona evra da ne vozi za Ferari u 2010. godini, kako bi napravili mesto za Alonsa.
Iako potpuno nezainteresovan za taktičke igrice unutar tima, kojih će dogodine uz timskog kolegu koji je velemajstor u tom poslu sigurno biti - Kimi nije osoba koja će dozvoliti da njime manipulišu. Toga su sigurno svesni i u Skuderiji, i na njima je da ne dozvole da bitka za prevlast unutar ekipe ugrozi ultimativni cilj, a to je titula, makar konstruktorska. A za to će pre svega biti neophodno da Ferari u narednu sezonu svojim šampionima na raspolaganje stavi dobar automobil.

Pred nama je tako super zanimljiva sezona u kojoj borba unutar Ferarija lako može da zaseni i borbu za titulu, osim ukoliko borba unutar Ferarija ne bude i - borba za titulu, što nije nemoguće. Do početka ćemo ipak morati da se strpimo još punih šest meseci, pa je možda najbolji komentar koji sam pročitao dao uvek dobro obavešteni Dimi Papadopulos: „Hajde da prekinemo ovu sezonu, dodelimo Fetelu titulu i odmah počnemo narednu". Ja sam za!

broj komentara 10 pošalji komentar
(subota, 30. nov 2013, 18:50) - anonymous [neregistrovani]

istina

bravo

(petak, 20. sep 2013, 20:14) - Goran Vukmirica [neregistrovani]

Ludo...

...burazeru,ludo!!!

(subota, 14. sep 2013, 12:35) - anonymous [neregistrovani]

kimi

raikonen je borac,agresivan,brz tamo gde je on na trci tu su i najinteresantniji delovi trke uvek je u akciji dok alonso je potpuno drugaciji lik. i da kimija nisu pratili oni maleri u meklarenu tesko da bi alonso osvojio neku titulu.

(petak, 13. sep 2013, 23:08) - anonymous [neregistrovani]

Kakav, bre, Alonso

Alonso se za svoju prvu titulu nije borio sa Sumaherom jer je Ferari 2005. bio mizerno los, vec mu je glavni konkurent bio Raikonen. Drugu je osvojio kao i prvu - vozeci se na drugom mestu i cekajuci da se vodecem nesto pokvari (2006. Sumaheru je otkazao motor pred kraj trke u Japanu u trenutku kada je imao toliku prednost u odnosu na drugoplasiranog Alonsa da ga ovaj nije ni video sem na startu trke, i to je bio presudni trenutak sampionata).

(petak, 13. sep 2013, 20:50) - anonymous [neregistrovani]

Zaboravljas

Da je Alonso prekinuo Sumaherovu vladavinu,koja je kao svoj simbol imala situacije da,drugi vozac treba da stane,samo da bi Sumi pobedio.U obe svoje titule Alonso je otkinuo Sumija,koji se posle toga nikada nije povratio.Alonso je vratio draz formuli 1!

(petak, 13. sep 2013, 18:26) - anonymous [neregistrovani]

Један је Шуми

Ето, требају им два шампиона да би освојили барем нешто, а са Шумахером су имали све. Колико је тај човек био бољи од конкуренције - то се више неће поновити. Данас доминира Фетел, али то ипак није то.

Кад је Ф1 већ спала на Алонса и Кимија, надам се да ће Кими изаћи као победник. Ако ништа друго Кими је тркач, за разлику од калкулантског Шпанца.

(petak, 13. sep 2013, 16:05) - Voja [neregistrovani]

Forza Fernando!!!

Prvo, ovo i nije bas neka analiza, redjajnje cinjenica, ali dobro.
Drugo, konstruktorsku titulu ne moze , i nikada se to nije desilo, da osvoji jedan vozac. Valjda u Ferraiju postoji i drugi vozac. Tako da, Kimi nije dosao da bi probudili Alonsa vec da bi Ferrari , napokon, osvojio timsku titulu

(petak, 13. sep 2013, 15:46) - anonymous [neregistrovani]

RAIKONEN No1

kada imaš dobar Auto i rezultati su tu!Za mene je Raikonen No.1 pogledajte od kada se vratio u F1 koje rezultate čovek postiže a za koga vozi!? Čak ni Šumaher kada se vratio nije imao takav uspeh!!!

(petak, 13. sep 2013, 13:11) - Pavle M. [neregistrovani]

Dubinski

Hvala RTS-u što nam je podario najbolju analizu transfera veka koju sam pročitao do sada!

zaista je žalosno da o ovakvom vrhunskom takmičenju u Srbiji piše tek nekoliko medija.
Javni servis bi u budućnosti trebalo da razmisli o ponovnoj kupovini prava za F1 jer dokle god se ovo takmičenje ekituje na nekoj od marginalnih televizija, popularnost F1 u Srbiji biće na nivou statističke greške.

(petak, 13. sep 2013, 13:07) - Miloš [neregistrovani]

Odličan članak...

... i objektivna analiza. Lično navijao sam za Hakkinena i kasnije Raikkonena dok je bio u Meklarenu, zapravo, uvek navijam za Meklaren bez obzira na vozače i navijam za to da se vrate vremena duela sa Ferarijem... Red bul je korporacija, gigant na globalnom nivou i Red bul i Fetel arogantno pokazuju svima da para vrti gde burgija neće... To je tim bez istorije i tradicije, publika im zviždi, a pogotovo svojim tretmanom Vebera, izazvali su ljutnju mnogih ljubitelja Formule 1... Lično jedva čekam povratak Honde u Formulu 1, i nadam se ponovnom uzdizanju Meklarena i borbe sa Ferarijem do poslednje trke, kao 2008. kad je Hamilton u Brazilu u poslednjoj krivini uzeo titulu Felipeu Masi... E to je sezona kakvu ponovo priželjkujem...