Japanska uzbudljiva osmica

Teško je proceniti koliko je istinita, ali legenda kaže da je Soičiro Honda bio poprilično nezadovoljan izborom terena - ravnica prekrivena pirinčanim poljima - na kojem je bila predviđena izgradnja test staze u blizini Suzuka Sitija, pa je u pomoć pozvan Džon Hugenholc, direktor u to vreme čuvene staze Zandvort kraj Amsterdama.

Gospodin Hugenholc, poznat pod nadimkom Hans, zatražio je helikopter kako bi bolje osmotrio predloženi teren, i brzo mu je postalo jasno da je brežuljkasti teren u sredini ravnice prava lokacija za probu Hondinih automobila. Upravo ta potreba za testiranjem je učinila da dobijemo stazu koja ima i elevaciju, i dugačke pravce i ukosnice, i brze i spore krivine, pa čak i pod/nadvožnjak - zbog kojeg autodrom ima specifičan oblik broja osam - kako bi se izbalansirao broj levih i desnih krivina.

Konačan rezultat je uostalom bio toliko dobar da je popularni Hans u narednih deset godina dobio poziv da dizajnira praktično sve nove staze koje su se u to vreme gradile - pomenimo samo Zolder, Hokenhajm i Haramu - a opet, nekim čudom, Formula 1 je „uspela" da punih 25 godina ne primeti ovu lepoticu na obali ogromnog Ise zaliva na pacifičkoj obali Japana.

Jedan od glavnih razloga je verovatno bila lokacija Hondine staze. Tokio je za to vreme, pre autoputeva i Šinkansen vozova, bio predaleko, a najbliži grad - Piksijevu Nagoju - bije glas da poseduje sav šarm i uzbudljivost prosečne provincijske varošice u Čaušeskuovoj Rumuniji.

Ali ni jedna tajna ne može ostati sačuvana pa je jednom ipak morala doći i ta sudbonosna 1987. godina, kada su se najbolji svetski trkači napokon okupili na Suzuki i začeli ljubavnu priču koja i dalje traje, iako se akteri konstantno menjaju. Od prvih asova koji su je isprobali - Pike, Mensel, Prost, Sena - pa do današnjih dana, u svakoj generaciji je gotovo nemoguće pronaći nekoga ko Suzuku neće staviti, iz vozačkog ugla gledano, među 3 najbolja trkališta, obično uz Silverston i Spa.

Fantastična ritmičnost, sa krivinama koje se prirodno nadovezuju jedna na drugu, ali i velika brzina u najvećem delu kruga na ovoj uskoj stazi predstavljaju ozbiljan izazov za vozače, i prava je šteta što se taj doživljaj ne može verno preneti posredstvom TV prijemnika. Unutar kokpita, osećaj je neverovatan. Snažan motor, tvrdo ogibljenje i dobro prianjanje, koje ne sme biti postignuto nauštrb maksimalne brzine - tri su koordinate oko kojih se vrti podešavanje automobila na ovoj stazi; kada se ono pogodi, zadovoljstvo prolaska kroz 130R krivinu, punim gasom, u osmoj brzini, sa više od 300 kilometara na sat i najvećoj konstantnoj G sili u celoj godini, predstavlja jedan od vrhunaca sezone.

Koja je koliko prošle nedelje doživela potpuno neočekivani obrt, kada su oba Ferarija i oba Red bula na kvalifikacijama za Veliku nagradu Singapura potukla moćne Mercedese, pa Srebrne strele dolaze u Japan sa zadatkom da stvari hitno postave na svoje mesto i tako neutrališu Fetelov juriš u generalnom plasmanu. Četvorostruki svetski šampion je prošlog vikenda zabeležio svoju prvu startnu poziciju od kako je početkom godine prešao u Ferari, ali još bitnije, Seb je u poslednjih 5 trka skupio jednak broj bodova kao i Hamilton, za kojim sada zaostaje 49 poena.

Logika govori da je rezultat iz Singapura prosta aberacija, proizvod nekolicine činilaca u koje spadaju i gradska staza, i visoka temperatura, i posebno supermeke gume, koje evidentno pogoduju Ferarijevom automobilu. Po istom principu, na Suzuki, pri znatno nižoj temperaturi i uz kombinaciju dve najtvrđe Pirelijeve mešavine, Mercedes ne bi smeo da bude ugrožen. Ali logika i Formula 1 nisu baš najpouzdaniji partneri, pa će tek treći slobodni trening, a prvi koji bi trebalo da se vozi po suvoj stazi ovog vikenda, pružiti bolji uvid u nivo napretka koji su postigli Ferari i Red bul.

Ako je Ferarijev uspon plod poboljšanja i na nivou motora i na nivou šasije, slučaj austrijske ekipe je mnogo zanimljiviji, budući da Reno i dalje nije iskoristio nijedan od preostalih „žetona" (tokena) koje ima na raspolaganju za razvoj motora, što znači da je postignuti napredak rezultat isključivo poboljšanja aerodinamike Red bula. Možda zvuči paradoksalno, ali upravo ta efikasnost Njujia i saradnika, bez presedana u današnjem svetu Formule 1, predstavlja najveći problem za austrijsku ekipu. Demonstrirajući šta može da učini bez ikakvog poboljšanja agregata, Red bul povećava pritisak na Reno, koji zauzvrat, uvređen javnim napadima austrijske ekipe, konstantno odlaže uvođenje nove verzije motora, ne želeći da pruži bilo kakvu podršku timu sa kojim se rastaje na kraju sezone.

I dok je (nakon uspešnih pregovora sa Bernijem oko dobijanja novca koji se svake godine deli „istorijskim" timovima nezavisno od rezultata na stazi) Reno na korak od kupovine Lotusa i ponovnog uspostavljanja fabričkog tima, Red bul se svojim nespretnim potezima doterao u ćorsokak iz kojeg će teško pronaći zadovoljavajući izlaz. Kao da nije dovoljan problem to što se na pragu oktobra ne znaju za čiji motor se priprema šasija za narednu godinu, već se u ovom trenutku ne zna ni odakle će taj toliko željeni motor stići. Njujieva genijalnost je već oterala Mercedes, koji se verovatno s' pravom uplašio da bi opremljen dobrim agregatom Red bul mogao da potuče njihov fabrički tim, pa je veliko pitanje zašto bi onda Ferari prihvatio sličan rizik, što znači da će Matešicu verovatno ponuditi samo verziju motora koju dobija, recimo Zauber, ali nikako ono što je rezervisano za fabrički tim.

Pošto su na raspolaganju još samo Reno, sa kojim je medijacija već sada nemoguća, i (za sada) očajna Honda, austrijska ekipa nema manevarski prostor i vrlo lako može da se dogodi da na kraju bira između slabije verzije Ferarijevog motora i potpunog povlačenja iz Formule 1, i kada se podvuče crta, ja ne vidim kako je to bolje rešenje od čekanja da Reno razvije svoj agregat.

Naravno da posebnu ironiju u situaciju unosi aktuelni dizelgejt kroz koji prolazi Folksvagen, jer deluje će firmi iz Volfsburga doći glave prevara koja je na nivou najboljih trikova iz istorije Formule 1, baš u momentu kada se očekivao ulazak nemačkog giganta u najbrži cirkus kroz kupovinu austrijske ekipe.

Ove godine, nažalost, povratak na Suzuku će biti manje praznik a više podsećanje na tragičan 42. krug prošlogodišnje trke, kada je na stazi natopljenoj kišom, fatalne povrede pretrpeo Žil Bjanki. Upravo zbog tada naučenih lekcija, promenjen je termin trke, pa će posle kvalifikacija, koje su zakazane u subotu od 8 časova po našem vremenu, nedeljna trka početi sat ranije, kako se ne bi dogodilo da se ponovo vozi pri smanjenoj vidljivosti i bez mogućnosti da se početak trke odloži na neko vreme zbog nepovoljnih vremenskih uslova.

Uz samo 12 pobeda sa prve startne pozicije u dosadašnjih 26 trka, kvalifikacije na Suzuki nisu presudne, jer se uz DRS i čest izlazak sigurnosnog vozila poredak može menjati tokom trke, ali će ovoga puta biti posebno zanimljive kao pokazatelj da li je aktuelna Mercedesova dominacija ugrožena. Iako lično mislim da nije, tako bih voleo da nisam u pravu.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
23° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи