Читај ми!

Dobra godina za F1

Zato što je Hamilton svoj najveći neprijatelj i zato što će Vilijams napokon ponovo pobeđivati; zbog toga što novi Ferari daje Sebu i Kimiju priliku da se iskupe za prošlu sezonu, i zbog toga što je od Rikardovog osmeha zabavnija samo njegova fantastična tehnika preticanja; jer napokon ćemo saznati da li je Meklaren dobio Hondu iz pretposlednje decenije HH veka ili onu iz prve decenije HHI; zbog toga što je zbir godina dvojice debitanata u Toro Rosu 37 i zbog toga što ćemo na stazi ipak imati 10 timova; najzad, zato što će ove godine automobili biti ne samo lepši, već i bar 2 sekunde brži. Zato jedva čekam da počne.

Добра година за Ф1 Добра година за Ф1

Danas je lako pronaći način da se kritikuje Formula 1. Čak i kada se izuzmu nostalgične priče o tome kako je bilo mnogo bolje u „starim dobrim vremenima", obično ostaje sasvim dovoljno municije da se ispali dugačak rafal potpuno osnovane kritike. Jeste, činjenica je da je sport u finansijskoj krizi već duži niz godina. I jeste, način raspodele novca, a pogotovo enormne sume koje iz Formule 1 isisava njen vlasnik, investicioni fond koji se zaklanja iza lika Bernija Eklestona, ceo problem pogoršava, umesto da ga rešava. Bolje izglede imaju nesrećni Starkovi da zadrže glavu na ramenima u „Igri prestola" nego mali timovi da se domognu podijuma, a kamoli pobede. Tačno je i da se, iz meni potpuno neshvatljivih razloga, Formula 1 do sada sebe uspešno distancirala od društvenih mreža, čime je izgubila podršku pre svega najmlađih fanova. I da ne idemo dalje, ko zna koliko daleko bi otišli.

Ali sve to nije bitno. Nije, jer i pored svih problema i mana, na svetu ne postoji ništa toliko uzbudljivo, ludo, dekadentno, romantično, nemilosrdno i nestvarno kao što je trka Formule 1. A pred nama je najlepša od svih - prva trka sezone. Vreme nade i strepnje, u kojem bez naše volje ili mogućnosti da na to utičemo, od prvog slobodnog treninga u petak do karirane zastave u nedelju prolazimo kroz metamorfozu koju donosi svaka nova sezona. Uz ključno pitanje - kako izgleda nova hijerarhija?

Gotovo nepromenjeno, glasio bi najkraći odgovor, jer deluje nemoguće pronaći nekoga ko je spreman da se kladi protiv Mercedesa. Srebrne strele u novu sezonu ulaze sa automobilom od kojeg se očekuje da u Melburnu ima čak i veću prednost u odnosu na takmace nego što je to bio slučaj na kraju prošle godine. Što je, složićete se, na prvu loptu dosta depresivna činjenica. Tajna moćnog agregata nije u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem, već pre svega u neverovatno efikasnim električnim delovima, koji generišu veću snagu nego kod konkurenata. A to, uz odličnu pouzdanost i salivenu šasiju nemačku ekipu u ovom momentu čini praktično nepobedivom.

Ipak, imajući u vidu da je Mercedes prošle godine dopustio svojim vozačima da se nadmeću, a da je tu i rupa u pravilima usled koje postoji šansa da Ferari, Reno i Honda tokom sezone možda mogu da pronađu nekoliko desetinki, ima osnova da verujemo da ćemo u 2015. gledati dobro trkanje.

Iza Mercedesa, Vilijams je za sada u blagoj prednosti u borbi za neželjenu titulu vicešampiona, prevashodno zahvaljujući moćnom pogonskom agregatu. Deluje da će, kao i prošle godine, Vilijams svoju šansu tražiti na stazama koje nisu aerodinamski preterano zahtevne, jer se nova šasija ne čini mnogo efikasnijom od prošlogodišnje.

Najviše je napredovao Ferari. Novi motor navodno proizvodi čak 80 konjskih snaga više od prošlogodišnjeg (procenjuje se da je Mercedes dodao 50 „konja", a Reno samo oko 30, s' tim što je francuska ekipa izgleda sačuvala najviše „tokena"), a i upravljivost je značajno poboljšana. Red Bul, sa druge strane, ponovo ima sjajnu šasiju, ali i značajan deficit u pogonskoj jedinici, pa će puno toga zavisiti od Renoovog tempa razvoja.

Iza vodeće četvorke svoje mesto traži Toro Roso, u blagoj prednosti u odnosu na Lotus, Zauber i Fors Indiju. I tek onda Meklaren. Golgota ekipe iz Vokinga je počela još od momenta kada su prvi put montirali novi Hondin agregat. Iako su napravili aerodinamski znatno efikasniji automobil, usled problema sa pouzdanošću ekipa iz Vokinga tokom zimskih testova nije uspela da odveze ni jedan krug punim gasom. U Melburn dolaze sa skromnim ciljem da samo završe trku, a ni za to im se ne daju prevelike šanse. Šokantno za nekad moćnu ekipu, koja je doduše svoju poslednju konstruktorsku titulu osvojila još pre 17 godina, koja će izgleda u Australiji izbeći začelje samo ukoliko neverovatni povratak iz mrtvih Marusije (od ove sezone pod imenom Manor) na kraju ipak bude uspešan. Naravno, samo naivni će precrtati ekipu Rona Denisa pre prve trke sezone, pogotovo što optimisti tvrde da će Hondin motor, kada preraste dečje bolesti, vrlo brzo biti ozbiljan takmac čak i Mercedesu.

A vozači? E, to je već mnogo veći rebus. Na vrhu je aktuelni svetski šampion, u dominantnom automobilu, pa na prvi pogled treća titula stoji na dohvat ruke. Ali emotivni Hamilton je kroz celu karijeru bio svoj najgori neprijatelj. Luis je (ponovo) raskinuo sa svojom dugogodišnjom devojkom, što odmah priziva sećanje na 2011. godinu, kada se par prošli put razdvojio; te godine Hamilton je jedini put završio sezonu iza klupskog kolege. Zatim je tu i činjenica da pregovori sa Mercedesom oko novog ugovora i dalje traju, a Hamilton posle raskida sa svojim menadžerom ovog puta pregovara sam. Iako smo tokom cele 2014. slušali da se pregovori o novom ugovoru odlažu do završetak sezone, kako bi fokus i tima i vozača ostao na osvajanju titule, sezona se završila, titula je osvojena, a zatim su prošla još tri meseca tokom kojih je bilo sasvim dovoljno vremena da se novi ugovor finalizuje, ali rezultata i dalje nema. Dovoljno razloga za zabrinutost Luisovih navijača?

Niko Rozberg je sušta suprotnost. Stabilan, proračunat i iskusniji za jednu godinu u kojoj je čak na kvalifikacijama bio bolji od Luisa, Nemac će i u 2015. biti glavna (jedina?) pretnja za Britanca. Na ruku mu ide i što je tokom zime izvezao čak 1000 kilometara više od aktuelnog šampiona, što na startu može da bude lepa prednost. Ipak, nepodeljeno je mišljenje da Niko mora ove godine da dodatno napreduje ako misli da potuče Hamiltona. Nije mali broj onih koji veruju da je to moguće.

Valteri Botas ulazi u sezonu sa jednim ciljem - da zabeleži svoju prvu pobedu i tako potvrdi svoju poziciju pretendenta na titulu „Letećeg Finca", što bi mu na kraju godine moglo doneti i mesto u Ferariju. Bitka sa klupskim kolegom neće biti ni malo jednostavna, jer Masa u Vilijamsu prolazi kroz renesansu svoje trkačke karijere, i nije isključeno da prvu pobedu belim automobilima u ovoj sezoni donese baš iskusni Brazilac.

Fetel i Kimi su tokom testova bili prilično izjednačeni, i čini se da za obojicu sledi godina iskupljenja, iako su razlozi bitno različiti. Omiljeni Finac je na zalasku karijere i bilo bi pravo čudo da dobije produženje ugovora u Skuderiji, a pitanje je i da li bi on to uopšte želeo. Ali ono što sigurno želi je bar još jedna pobeda, kojom bi sebi opravdao prošlogodišnju odluku da se vrati u Ferari. Sebu je, pak, ta pobeda još više potrebna kao dokaz da u njemu ekipa ima dugoročno rešenje, lidera koji će biti uspešniji od Fernanda u borbi da titule vrati u Maranelo.

Na listi potencijalnih pobednika je obavezno i Rikardo, koji je prošle sezone sve oduševio i na neki način indukovao Fetelov odlazak iz Red Bula. Uvek nasmejani Australijanac će zato ove godine biti pod pritiskom da ispuni narasla očekivanja ekipe i navijača. Ne deluje da će mu Kvjat praviti preveliki problem, makar na početku sezone, ali kako bude sticao iskustvo talentovani Rus će postajati sve zanimljiviji vozač. Potencijalno i jedno od iznenađenja godine.

Konačno, ni jedna lista favorita ne bi bila kompletna bez Alonsa. Španac se kockao, usled jake želje da napusti Ferari se malo zaigrao i na kraju završio u timu iz kojeg je pobegao glavom bez obzira pre 8 godina. Alonso navodno ima trogodišnji ugovor, ali niko ne sumnja da ima i klauzule koje se odnose na performanse Meklarena. Fernanda zanimaju samo pobede i borba za titulu, a na početku sezone to neće biti na meniju, pa će strpljenje velikog majstora ponovo biti na testu. Ipak, u ovom trenutku je mnogo važnija priča o Alonsovoj mističnoj povredi tokom testa u Barseloni zbog koje će odsustvovati sa trke u Melburnu. Od brojnih špekulacija, potencijalno najstrašnija je ona da Fernando ima problema sa zdravljem (spominje se srčana aritmija) usled kojih mu je čak i karijera dovedena u pitanje. Nadajmo se da ništa od toga nije tačno.

Na kraju i par reči o 17-godišnjaku koji je učinio da poslovično inertna FIA promptno reaguje. Maks Verštapen u Formulu 1 dolazi sa očekivanjem da postane budući šampion. Mnogi koji su ga gledali slažu se da Holanđanin ima ono „nešto" po čemu se izdvaja od svojih vršnjaka, ali nije mali broj ni onih koji smatraju da je momak prerano stigao u Formulu 1. Na testovima se Maks bolje snašao od klupskog kolege, Karlosa Sainca juniora, ali pravi odnos snaga videćemo tek kada krene trkanje.

Sezona počinje u nedelju, u 6 časova po našem vremenu, dok su kvalifikacije dan ranije na programu od 7 sati.

Jedno je sigurno - biće ovo dobra godina za Formulu 1.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 22. септембар 2024.
16° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи