Читај ми!

Tamna senka pod teksaškim suncem

Na tri trke do kraja šampionata, Formula 1 je ponovo u Americi, u najvećem gradu okruga Trevis u centralnom Teksasu, ali umesto priče o uzbudljivoj borbi za titulu, poklonike sporta više okupira neizvesna sudbina koja sport čeka posle (ne)očekivanog gubitka Kejterama i Marusije.

20.46 - Vozač Mercedesa, Nemac Niko Rozberg osvojio je početnu, pol poziciju u kvalfikacijama na trci Formule jedan za Veliku nagradu Sjedinjenih Američkih Država u Ostinu.

Rozbergu će društvo u prvom startnom redu praviti klupski kolega Britanac Luis Hamilton.

Treće mesto zauzeo je vozač Vilijamsa, Finac Valteri Botas, dok će mu društvo u drugom startnom redu praviti klupski kolega Brazilac Felipe Masa.

Trka Formule jedan za Veliku nagradu SAD vozi se u nedelju u 21 sat po srednjeevropskom vremenu.

Krajem 2009. godine budućnost Formule 1 delovala je veoma uzbudljivo. U upravo okončanoj sezoni desila se Bron GP bajka, i u dugoj zimskoj pauzi grozničavo se očekivao početak nove ere.

2010. je trebalo da bude poslednja godina mrskog Bridžstona, na horizontu se pomaljao novi super tim u liku Red Bula, Mercedes se sa velikim ambicijama vratio u karavan i iz penzije isterao velikog Mihaela, a posle mnogo godina promenjen je i sistem bodovanja. Ali ono što je posebno radovalo sve zaljubljenike u ovu čudnu mešavinu biznisa i sporta, bio je najavljeni ulazak čak 4 nova tima, koji su trebali da potvrde vitalnost najskupljeg auto sporta čak i u vreme svetske ekonomske krize.

Ni pet godina kasnije, slika je značajno mračnija. Od nove četvorke, američki USGP je ispao mrtvorođenče, Kampos-Hispaniju (kasnije HRT) smo izgubili krajem 2012. godine a Velika nagrada Rusije u Sočiju je po svemu sudeći bila poslednja stanica i za Kejteram (nekadašnji Lotus) i Marusiju (eks-Virdžin). Najgore od svega, i dok su trajali, novi timovi Formuli 1 nisu doneli gotovo ništa, sve vreme mučeći se na dnu, svetlosne godine daleko od timova iz sredine tabele. Za poređenje, Fors Indija je posle preuzimanja jednako beznadežnog Spajkera/Midlenda veoma brzo dograbila mesto negde u sredini, uz veliki broj osvojenih bodova, nekoliko najbržih krugova, par podijuma, pa čak i jednu pol poziciju.

Ali to što su bili neuspešni, nipošto ne znači da nam mali timovi neće nedostajati, budući da će njihov nestanak imati ozbiljne posledice na Formulu 1. Karavan je tako spao na 18 automobila (najmanje još od Monte Karla 2005. godine), pa ćemo za početak, do kraja sezone gledati promenjenu dinamiku kvalifikacija, sa po četiri vozača koji će ispadati u prvom i drugom delu. Ono što je mnogo bitnije, mali broj automobila nije prihvatljiv za nosioca komercijalnih prava (čitaj Berni), pa se po prvi put posle mnogo godina otvara prostor da pojedini timovi nastupe sa tri automobila*, što je već nekoliko godina unazad neskrivena želja najmoćnijih ekipa.

Dobra strana ovakvog rešenja je otvaranje dodatnih konkurentnih sedišta, jer, složićete se, dva mesta u Marusiji ne mogu imati istu težinu kao po jedno dodatno u Mercedesu i/ili Ferariju (Red Bulu, Meklarenu...). Međutim, upravo zbog povećane konkurencije dodatno bi patili timovi iz sredine tabele (Lotus**, recimo, ili spomenuta Fors Indija) kojima bi put do bodova bio značajno otežan, a samim tim put ka sudbini Kejterama i Marusije gotovo neizbežan.

Stvari su poslednjih dana toliko eskalirale da se po kuloarima spominjala čak i mogućnost bojkota Ostina od strane Fors Indije, Lotusa i Zaubera, sve dok vlasnik Lotusa, Žerar Lopez nije u petak takve priče odbacio kao spekulacije.

Činjenica ipak ostaje da je za male timove Formula 1 u ovom momentu preskupa, što je tužna posledica načina raspodele novca, kojeg paradoksalno - i te kako ima?! Godišnji budžet za nagrade koji timovi dele je veći od 750 miliona dolara, i dok je sasvim prihvatljivo da oni koji su uspešniji dobiju više, raspon razlike novca koji dobijaju oni na vrhu i oni na dnu je neprihvatljiv.

U Premijer ligi, recimo, je raspodela novca u odnosu 1,5 prema 1 za uspešnije, dok u Formuli 1 taj odnos iznosi oko 4,5 prema 1, zbog čega iz sezone u sezonu razlika među timovima raste, umesto da se smanjuje. Gotovo sigurna posledica će biti gubitak još nekih timova, možda već od naredne godine, pa je Berni nedavno izjavio da se ne bi preterano iznenadio da u 2015. ostanemo na samo 7 timova.

Formulu 1 u narednim mesecima čekaju zato neke važne odluke, ali umesto da se dalje bavimo spekulacijama, hajde da se okrenemo predstojećoj trci.

Iako je još 1908. godine održana prva Velika nagrada Amerike, Formula 1 je u Americi doživela neke od najneverovatnijih momenata, kako na stazi tako i van nje. Na jednoj strani su romantične šezdesete i sedamdesete, obeležene trkanjem na zanosnom Votkins Glenu, svojevrsnoj hipi komuni Formule 1 u kojoj je trka bila samo jedan deo zabave tokom vikenda, čak tri trke u sezoni 1982, ili Indijanopolis 2000. godine, sa 225'000 gledalaca i do danas najposećenija trka u istoriji.

Na drugoj strani su pre svega ozloglašena trka iz 2003. godine kada se na startu našlo samo šest vozača sa Bridžston gumama, ili moj lični favorit - trka u Feniksu 1991. godine koju je posmatralo mizernih 18'500 gledalaca, budući da se vozila u isto vreme kada i mnogo posećeniji - festival nojeva.

Posle deset različitih lokacija, novi američki dom je pronađen u srcu Teksasa i Formula 1 ne krije da se u Ostinu oseća izuzetno komforno. Replika najuspešnijih krivina sa drugih staza uz velike promene elevacije terena rezultirala je originalnom stazom koju vole i vozači i publika, a veliki broj dešavanja u gradu tokom Grn pri vikenda privlači u Ostin veliki broj turista pa je trka lepo posećena.

Posle četvrte pobede zaredom, Hamilton je prednost nad Rozbergom povećao na 17 bodova i ukoliko ne bude problema sa pouzdanošću trokrake zvezde, titula se smeši momku iz Stivenidža. Niko je od incidenta u Belgiji u evidentnoj defanzivi, ali i dalje ne bez šansi. Za Nemca je od smanjenja bodovne razlike još bitnije i da napokon ponovo pobedi Luisa na stazi, ne bi li povratio psihološku stabilnost koja ga je krasila u prvoj polovini sezone.

Obojici će i u Teksasu posao biti olakšan superiornošću Srebrnih strela koje u ovom delu sezone niko ne može da ugrozi ni na kvalifikacijama ni na trci. Za preostalu poziciju na podijumu favoriti su vozači Vilijamsa, a zbog kazni, bar na kvalifikacijama ne bi trebalo računati na Fetela (koji će zbog upotrebe šestog agregata u sezoni u trku krenuti sa bar 10 mesta niže pozicije od one koju izbori, ili čak iz boksa) i Batona (koji će izgubiti pet pozicija zbog promene menjača).

Uz toplo i suvo vreme, Pireli se ove sezone odlučio za meku i srednju mešavinu guma, što je za po stepenicu mekša varijanta nego prethodnih godina, pa neće biti iznenađenje ukoliko na trci budu dva zaustavljanja u boksu, nakon što smo prethodne dve godine gledali trku sa jednim servisom. Uz široku stazu i dve DRS zone, nadamo se značajno većem broju preticanja (bar od treće pozicije naniže) nego što je to bio slučaj u Rusiji.

Kvalifikacije kreću u subotu u 19 časova, dok je trka na programu u nedelju od 21.
#Forza Jules

*Oni sa malo više mašte čak tumače da je Alonsovo premišljanje da li da prihvati Meklarenovu ponudu za narednu godinu smišljeno odugovlačenje dok ne postane izvesno da će treći automobili postati stvarnost, čime se Fernandu otvara željeno mesto u Mercedesu

**Crno zlatni automobili su na slobodnim treninzima u petak nastupili sa novim prednjim krajem, bez karakterističnih kljova, što je nesumnjivo deo priprema za dolazak Mercedesovog agregata u 2015. godini

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 19. април 2024.
12° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво