Читај ми!

Obračun na gradskim ulicama

Često se kaže da je u nepredvidljivom svetu Formule 1 sve moguće. Podešavanje automobila, klimatski uslovi, izbor taktike, uvežbanost mehaničara u garaži, i još bar tuce drugih faktora čini razliku između pobede i poraza. O sreći da i ne govorimo.

Ipak, na stazi Marina Bej u Singapuru, najuspešnijoj priči Bernijevog pohoda na Aziju koji traje evo već dvadeset godina, jednačina je uvek umanjena za jedan od tih faktora, i to onaj najnepredvidljiviji: klimu. U gradu u kojem je vremenska prognoza u ovo doba godine svakog dana ista - vruće i vlažno uz obilne pljuskove - u prethodnih šest godina sve trke su vožene po suvoj stazi. Što bi bio kuriozitet svoje vrste, samo da priča nije mnogo prozaičnija: prošle godine smo saznali da gradske vlasti koriste tehnologiju disperzije oblaka koju su još devedesetih godina prošlog veka stvorili Rusi.

Za dobrostojeću zemlju koja živi od turizma dilema je nepostojeća - na jednoj strani smo mi, televizijski gledaoci, za koje bi tropski pljusak na gradskoj trci bio jedna od poslastica sezone, dok je na drugoj strani 110 hiljada srećnika sa plaćenim ulaznicama čija želja za ponovnim dolaskom i naredne godine biva značajno uvećana gledanjem trke u suvoj odeći.

Šteta, ali ne budimo negativni. Uticaj slučajnosti koji nam Singapur uskraćuje u klimatskim uslovima barem delimično se nadoknađuje - zagarantovanim izlaskom sigurnosnog vozila. Pri tome, ove godine, uloga sigurnosnog vozila bi mogla da bude posebno interesantna - uz automobile koji su nekoliko sekundi po krugu sporiji nego u prethodnim sezonama, velika je šansa da istekne maksimalno dozvoljeno vreme za trku (2 sata) pre nego što se odveze svih 309 kilometara, odnosno 61 krug.

Što opet stavlja poseban akcenat na - potrošnju goriva. Koja je u Singapuru i inače najveća u sezoni, a nije tajna da timovi na gradskim trkama imaju običaj da u trku pošalju automobil sa manje goriva nego što je potrebno, računajući da će se dovoljno uštedeti tokom perioda kada je sigurnosno vozilo na stazi. Pitanje koje intrigira: da li će sutra oni skloniji avanturama u računicu da ukalkulišu i trku koja traje kraće od 309 kilometara?

Imajući u vidu da su pred ovu trku uvedene restrikcije u radio komunikaciji, a da poruke o potrošnji goriva više nisu dozvoljene, u jednačini je sasvim dovoljno intrigantnih sastojaka koji garantuju zabavnu trku.

A onda su došle kvalifikacije i sve je postalo još mnogo zanimljivije. Mercedesovi vozači jesu (ponovo) zaposeli prvi red, ali razlika u odnosu na oporavljeni Red Bul, neočekivano konkurentan Ferari, i uvek opasni Vilijams je bila manja nego što smo to ove sezone navikli da gledamo. Srebrne strele će sutra same krojiti svoju sudbinu, s'tim što će svaka greška bila skuplja nego inače.

U posebno teškoj situaciji će biti Rozberg, koji izgleda i ovog vikenda plaća cenu za glupost iz Belgije. U Monci je psihološku nestabilnost neutralisala snaga Mercedesovog agregata, što je bilo dovoljno za drugo mesto i i dalje komforna 22 boda prednosti u generalnom plasmanu, ali u Singapuru, na stazi gde su rivalski timovi mnogo konkurentniji, šteta bi mogla da bude mnogo veća. Nemcu ne ide u prilog ni činjenica da u sutrašnju trku ulazi sa jednim setom manje novih supermekih guma u odnosu na Hamiltona i Rikarda (i Ferarijev dvojac), što bi na stazi gde se očekuju (bar) dva odlaska na zamenu guma moglo da bude i presudno.

Paradoksalno je da je Hamilton, koji je i sam često umeo da se slomi pod pritiskom, posle Belgije uspeo toliko da „uđe u glavu" Rozbergu, koji je tokom većeg dela sezone, zadovoljan lepom bodovnom prednošću, delovao mnogo stabilnije. Niku je zato pod hitno potrebno da se izvuče iz defanzivne pozicije, što može da postigne samo ako pobedi Luisa u direktnoj borbi, ali za sada ne deluje da će u Singapuru to biti moguće.

Za Rozberga će zato biti posebno važno da iza sebe zadrži Red Bulov tandem, imajući u vidu koliko se šampionska ekipa popravila u odnosu na početak sezone. Na brzim stazama kao što je Monca, ta razlika je i dalje velika, ali na gradskoj stazi u Singapuru austrijska ekipa s'pravom može da očekuje jednog, a možda čak i oba vozača na podijumu. Tempo oporavka plavih automobila u odnosu na situaciju iz prvih nekoliko trka je posebno porazan za Ferari, jer pokazuje šta je sve moguće učiniti sa automobilom tokom sezone, čak i kada je razvoj uveliko ograničen restriktivnim pravilima.

Umesto da kao tim prihvate izazov, Skuderija je otišla u pravcu međusobnih svađa, optužbi i nepoverenja u ljude na vodećim pozicijama, što je rezultiralo tektonskim poremećajima u menadžerskoj strukturi (od početka sezone otpušteni ili dali ostavke Domenikali, Marmorini i večiti di Montecemolo), dok je rezultat izostao. Singapur zato može biti poslednja šansa u ovoj sezoni da se crveni automobili ozbiljno umešaju u borbu za vrh i velika je šteta što Raikonen zbog softverske greške nije u subotu dobio priliku da se bori za mesto u prva dva reda.

Trka u nedelju startuje u standardnom evropskom terminu, od 14 časova, ali sam start trke bi mogao da bude sve samo ne standardan. Zbog zabrane vođenja vozača preko radio veze kroz proceduru startovanja (podešavanje kvačila, diferencijala, kočnica, zagrevanje guma...) tokom instalacionog kruga, očekuju se brojna pomeranja u odnosu na u subotu izborene pozicije i pre okončanja prvog kruga. Jedva čekam.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 20. септембар 2024.
16° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи