Formula 1: Kraj početka

Od završetka prošle trke saznali smo da nas od naredne, ili najkasnije 2016. godine u Formuli 1 očekuje novi, američki tim, pod vođstvom Džina Hasa, Stefano Domenikali je (navodno) svojom voljom napustio Ferari, Red Bul je očekivano izgubio žalbu na Rikardovu diskvalifikaciju u Melburnu, dok timovi najozbiljnije razmišljaju o povratku aktivnog ogibljenja od 2017. godine.

Međutim, svi zaljubljenici u ovu čudnu mešavinu biznisa i sporta i dalje pričaju samo o jednoj stvari - fenomenalnoj trci koju smo gledali u Bahreinu pre dve nedelje. Tako tipično za Formulu 1, u momentu najglasnije diskusije o tome da li su nova pravila upropastila spektakl, servirana nam je poslastica kakvu nismo videli još od kako je Baton u kišnom Montrealu 2011. ispisao scenario za čudesan holivudski hit.

Na jednoj od najdosadnijih staza u kalendaru, za spektakl je bila zaslužna samo jedna stvar, ali ona koja je poslednjih godina najčešće bila zabranjena: timovi su dozvolili svojim vozačima da se međusobno trkaju. Užitak koji smo doživeli gledajući do poslednjeg kruga ratove klupskih kolega Hamiltona i Rozberga, ali i Pereza i Hilkenberga i Barikela i Botasa je ono što održava veru u takmičenje koje je od svog početka 1950. godine prošlo kroz mnogo promena, ali i dalje ostaje vitalno i magično privlačno.

Pitanje zašto onda timovi ne dozvoljavaju svojim vozačima da se na svakoj trci slobodno među sobom trkaju, iako naoko deluje jednostavno i logično, je u stvarnom životu ipak „malo" kompleksnije. Odgovor bi mogao uveliko da se zasniva na činjenici koja se među navijačima najčešće potpuno prenebregava, a to je da je Formula 1 timski, a ne pojedinačni sport. Iako svi pamtimo ko je bio šampion sveta 2008. godine, kada je u čuvenom poslednjem krugu na Interlagosu Hamilton stigao do svoje za sada jedine titule, ili možda 1999. godine, kada je Hakinen u direktnom dvoboju sa Irvajnom, na Suzuki uzeo svoju drugu i poslednju titulu, da li ste sigurni ko je tih sezona uzeo konstruktorske titule? To što nisu u pitanju timovi čiji su vozači postali šampioni te godine je mnogo bitnije od pukog kurioziteta, budući da se novac u Formuli 1 deli na osnovu plasmana u konstruktorskom, a ne vozačkom šampionatu. Zbog toga je za timove svaki bod dragocen, a momenti u kojem timske kolege jedan drugog izbacuju sa staze ozbiljno ugrožavaju opstanak šefa takvog tima.

Ključna reč je zato poverenje. Ukoliko timovi imaju poverenja u svoje vozače, šansa da im dozvole međusobno trkanje značajno raste, ali samo do momenta prvog međusobnog udesa. Kao gledaoci, u Bahreinu smo imali mnogo sreće, jer ne samo da smo gledali bespoštedne bitke i međusobna preticanja timskih kolega, već je sve prošlo bez nepotrebnih dodatnih troškova u delovima budžeta koji su odvojeni za ugljenična vlakna i kompozitne materijale, što daje nadu da će se sa praksom slobodnog trkanja bar još neko vreme nastaviti.

U sezoni u kojoj su u svim do sada izvezenim krugovima vozači Srebrnih strela bili u vođstvu, za neutralne navijače je od posebnog značaja da se praksa međusobnog trkanja Hamiltona i Rozberga što duže održi.

Ovog vikenda u Šangaju zaključujemo uvodni deo sezone, u kojem su se trke vozile daleko od centrala timova, pa je i mogućnost unapređenja automobila bila limitirana. Zato je za sve timove koji se ne zovu Mercedes AMG trka u Kini poslednja u kojoj sa mukom moraju da istrpe greške svojih dizajnerskih timova, pre nego što im se vrati nada da će na tradicionalnom otvaranju evropske sezone, drugog vikenda u maju, sa značajno poboljšanim automobilima, na Katalunji po prvi put ove sezone imati prilike da se ravnopravno suprotstave Luisu i Niku.

Do tada, ostaje da vidimo ko će u nedelju dobiti četvrtu rundu duela Mercedesovih vozača. Iako je u trkama koje je završio, Luis za sada opravdao ulogu favorita u borbi sa Rozbergom, Nemac još od Melburna vodi u generalnom plasmanu i ima bar jednaku ambiciju kao i Hamilton, kada je borba za titulu u pitanju.

Ostatak karavana se za sada uglavnom pomirio sa borbom za poziciju drugog tima u šampionatu, gde se trenutno, pomalo neočekivano, nalazi Fors Indija. Usled promenljivih vremenskih uslova koji nas čekaju u Šangaju, prognozirane kiše tokom kvalifikacija i relativno niske temperature tokom trke, nije nerealno očekivati da Mercedes bude manje dominantan nego u Bahreinu, pa će se kvintet u sastavu Ferari, Red Bul, Vilijams, Meklaren i Fors Indija ne samo bespoštedno boriti za preostalo mesto na podijumu, već i spremno vrebati svoju šansu za nešto više.

Nešto bolje izdanje se najzad očekuje i od Lotusa, koji u Kinu dolazi sa istom verzijom Renoovog motora koju su na prethodnim trkama koristili Red Bul i Toro Roso, pa nije isključeno da Grožan donese prve bodove Enstonu u 2014. godini.

Od guma, na raspolaganju su ponovo srednja i meka mešavina, dok simulacije pokazuju da je najbrža taktika sa dva zaustavljanja u boksu. Staza u Šangaju je poznata po najdužem pravcu u sezoni, i uz dve DRS zone preticanja neće nedostajati. Da li će biti uzbudljivo kao i u Bahreinu saznaće oni koji u nedelju ustanu u 9:00 časova ujutru, dok je za posmatranje kvalifikacija u subotu potrebno budilnik pomeriti jedan sat ranije.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 23. април 2024.
15° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво