Formula 1: Kritičari, pažnja!

Pomalo neočekivano, posle prve trke nove sezone pojavila se čudna kakofonija kritika, koju su kreirali navijači, promoteri, pojedini vozači pa čak i svemoćni Berni. Slušali smo tako da nova generacija automobila „zvuči bez veze", kako su nova pravila u dizajnu hibridnih motora „bespotrebno zakomplikovala stvari", ili kako je „u prošlosti bilo bolje", pa čak i pozive da se vrate stari V8 motori, „jer bez buke to nije prava Formula 1".

Hm, odakle da krenem. Osim što onim srećnicima koji trku gledaju na tribinama čepići za uši više nisu obavezni, a mehaničari mogu da se nadaju da u penziji neće morati da koriste slušni aparat, novi, niži zvuk motora nam omogućava da jasno čujemo škripu guma i promene brzina, dok komunikaciju između tima i vozača nikad nije bilo lakše pratiti. Meni sve to zvuči sjajno.

Za one koji se pitaju da li smo baš morali da pređemo na nove hibride - posmatrajte stvari ovako: da smo ostali na starim V8 motorima Reno bi se povukao a željno iščekivani povratak Honde se ne bi dogodio pa bi završili sa Formulom 1 u kojoj je izbor sveden na samo dva motora. E, to bi bilo baš super, zar ne?

Uostalom, ko se seća uvođenja V8 motora pre osam godina sigurno pamti iste komentare kako je „stari V10" bio bolji. Ako odemo još dalje u prošlost, legenda kaže da je, kada je krajem 1995. godine Ferari odustao od svog V12 motora u korist pouzdanijeg V10 modela, očaj navijača u Italiji bio toliki da se na pumpama uskoro u prodaji našao CD sa zvukom neprežaljenog dvanaestocilindraša. I sve bi to bilo u redu, samo da taj obožavani V12 nije isto tako silom promene pravila uveden umesto najjačeg motora u istoriji Formule 1, koji je na kvalifikacijama razvijao šokantnih 1350 konjskih snaga, dok je na trci bio ograničen na „samo" 950-1000, što je i dalje bilo dvesta „konja" više od potonjeg V12 božanstva. E pa taj motor nad motorima je bio upravo turbo zapremine 1,5 litara, odnosno još manji motor od ovosezonskih hibrida. Toliko o istoriji. Uostalom, najbolji odgovor na debatu među vozačima o novim motorima dao je inače veoma odmereni Baton: „Kome se novi zvuk motora ne dopada slobodno može da ode i takmiči se negde drugde".

Ali okej, da ne potrošim baš ceo tekst na hejtere kojih nije bilo ništa manje ni u tim „zlatnim starim vremenima" - pravi zaluđenici razumeju da je sudbina Formule 1 da se menja sa vremenom u kome živimo, pa hajde da zajedno izvučemo određene pouke iz onoga što smo videli na otvaranju sezone.

Mercedes AMG je u Melburnu očekivano izdominirao, ali isto tako očekivano pokazao i svoju ružnu stranu u vidu nepouzdanosti. Žrtva je u prvoj trci bio predsezonski favorit Hamilton, što je Rozberg sjajno iskoristio i odmakao punih 25 bodova. Takav ishod je značajno zakomplikovao odnose unutar tima na početku godine, budući da će bilo kakve timske naredbe biti teško sprovesti u Luisovu korist dok god Niko ima više bodova u šampionatu. Što neutralnim navijačima može samo da se dopada.

U Australiji su Srebrne strele bile dominantnije nego Fetel u drugoj polovini prošle sezone, ali nadu da šampionat neće biti dosadan pronalazim u (bar) dva razloga. Prvi je onaj koji ponavljam iz godine u godinu - Albert Park nije klasična staza i ne može biti reprezentativni uzorak za sezonu. Drugi razlog se odnosi na činjenicu da timovi tek upoznaju svoje nove motore i šasije pa je potencijal za unapređenja značajno veći nego inače. Ipak, ekipa iz Breklija ostaje glavni favorit za titulu a koliko su/da li su bolji od ostatka karavana bolje ćemo proceniti već u Maleziji.

Red Bul je tokom prvog vikenda iznenadio one kritičare koji su na osnovu viđenog u predsezonskim testovima otpisali šampione, kroz impresivnu vožnju Rikarda do drugog mesta. Sa druge strane, automobil za čijim volanom je bio Fetel je dao za pravo onima koji smatraju da je RB10 u ovom delu sezone još uvek isuviše nepouzdan da bi bio kandidat za titulu. Stvar se dodatno zakomplikovala kada je nakon više od 5 časova od završetka trke Rikardo ostao bez bodova zbog nepravilnosti u protoku goriva. Ne želim da ulazim u to da li je u pravu FIA koja je tokom celog vikenda upozoravala na povećani protok goriva ili Red Bul koji sve vreme tvrdi da su njihova očitavanja pokazala suprotno a da je obavezni FIA senzor nepouzdan, budući da će se o tome na osnovu žalbe austrijskog tima odlučivati polovinom aprila. Ono što sve mnogo više zanima je da li je i koliko za odličan nastup automobila sa brojem 3 zaslužan taj povećan protok goriva pošto on u teroiji vredi bar 0,2-0,3 sekunde po krugu. I naravno, šta će se dogoditi u Maleziji - da li će Red Bul ostati pri svojim očitavanjima i tako potvrditi stav iz Melburna i osnažiti svoju poziciju pred zakazano ročište, ali uz rizik nove diskvalifikacije?

Meklaren je posle Rikardove diskvalifikacije na otvaranju sezone odmah stigao do podijuma (i to duplog), što im nije pošlo za rukom cele prethodne sezone, i tako pružio punu satisfakciju novom-starom gazda tima. Pogotovo zato što je na trci blistao mladi Magnusen na čijem je angažovanju insistirao upravo Denis. Ipak, Ron ne bi bio to što jeste kada bi se zadovoljavao drugim mestima, pa za Sepang već najavljuje da će automobil biti brži za dodatnih pet desetinki po krugu. MP4-29 tako u Maleziju dolazi sa novim nosem i jasnom ambicijom da se bori za pobedu, a da li će to biti dovoljno videćemo u nedelju.

Vilijams se u Melburnu morao zadovoljiti samo jednim šestim mestom, zbog dva preterano entuzijastična vozača: tuđeg, Kobajašija, koji je u prvoj krivini eliminisao Masu i svojeg, Botasa, koji je cenu za preveliku želju platio „poljupcem" sa zidom posle kojeg je ostao bez zadnjeg desnog točka. Šteta, jer su beli automobili u Australiji mogli da budu najveći rivali Srebrnim strelama, a takve prilike tim sa budžetom koji je u najboljem slučaju tek peti od jedanaest ekipa ne bi smeo da propušta. Posebno kada se ima u vodu da i pored moćnog Mercedesovog agregata FW36 i dalje pati na planu aerodinamike, posebno zadnjeg dela automobila, što tim može skupo koštati na stazama sa zahtevnijim krivinama nego što je to bio slučaj na Albert Parku.

Najveća misterija ostaje Ferari, koji se i na kvalifikacijama i na trci pokazao kao nedovoljno konkurentan, ali uz veliki upitnik zbog problema sa elektronikom koje je tim prijavio u Melburnu. Alonso je i pored toga, po običaju izvukao maksimum osvajanjem četvrte pozicije, dok iz Maranela hrabro najavljuju da je automobil bolji nego što je to pokazao na prvoj trci. Sepang je odlična prilika da to i dokažu.

Od ostatka vredi spomenuti samo Fors Indiju i Toro Roso. Indijski tim je očekivano iskoristio prednost Mercedesovog pogona, pa je Hilkenberg još jednom pokazao da će u konkurentnijem automobilu jednom moći da se nada i tituli, dok je B tim Red Bula u Australiji bio najbolja ekipa sa Renoovim pogonom, pa je impresivni Kvjat smenio Fetela sa pozicije najmlađeg vozača u istoriji koji je osvojio bodove.

Sepang će svojom vrelinom, uvek pretećim pljuskovima, dugim pravcima i mnogo većim brojem brzih krivina u odnosu na otvaranje sezone biti prvi ozbiljniji izazov novim automobilima, a za razliku od Melburna, svoju ulogu bi mogle da odigraju i gume. Kvalifikacije u subotu počinju u 9 ujutru po našem vremenu, dok trka u nedelju startuje u 10 časova, ali samo za one koji se sete da u noći između subote i nedelje pomere kazaljke časovnika za jedan sat unapred. A hejteri mogu slobodno ovaj vikend da iskoriste da se ljudski naspavaju.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
24° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи