Hungaroring, Velika nagrada Jugoslavije

Davne 1983. godine Bernard Eklston je još uvek bio samo uspešni vlasnik i menadžer Brebema, još jednog od mnogih nekad velikih a danas gotovo zaboravljenih timova Formule 1, ali njegova interesovanja su već tada bila mnogo šira.

Rečene godine Bernard, tada 53-godišnjak, je imao dvostruki razlog za slavlje. Nelson Pike je Brebemu doneo drugu titulu u poslednje tri godine, a da bi sve bilo u znaku broja dva Bernard se po drugi put pred matičarem zakleo na večnu ljubav. Izabranica njegovog srca postala je tada 25-godišnja Slavica Radić iz Laktaša kod Banja Luke koja je u bivšoj Jugoslaviji bila poznata pre svega po slikanju za duplericu legendarnog Starta.

U to vreme Berni je izražavao veliku želju da organizuje trku Formule 1 u nekoj od zemalja tadašnjeg Istočnog bloka i kada mu nije pošlo za rukom da napravi Veliku nagradu Sovjetskog Saveza, njegovu pažnju je logično počela da zaokuplja ideja o Velikoj nagradi Jugoslavije. Nikada nećemo saznati da li je glavni razlog bilo to što je u pitanju domovina njegove nove supruge, činjenica da je bivša država tada bila najotvorenija od svih komunističkih zemalja ili jednostavno zato što je već 15 godina u moto trkama postojala Velika nagrada Jugoslavije, koja se zgodno od 1978. godine preselila na novoizgrađeni autodrom Grobnik iznad Rijeke. 

Legenda kaže da je dogovor o organizaciji trke pao ali iz nikad do kraja rasvetljenih razloga do realizacije nije došlo. Svakako da nije pomoglo to što staza na Grobniku nije ispunjavala gotovo niti jedan tadašnji standard Formule 1 pa je u planu bilo ozbiljno renoviranje, ali čini se da je glavni razlog što nikada nismo dobili Veliku nagradu Jugoslavije bilo pre svega nerazumevanje tadašnjih državnih moćnika o značaju koji bi trka Formule 1 mogla da ima. Naravno, ne bi trebalo zaobići ni poslovično nestrpljenje lukavog Bernarda, koji je nakon kršenja prvog dogovorenog roka rešio da sreću potraži na drugom mestu.

I tako smo došli do Hungaroringa i komunističke Mađarske, čiji su čelnici odmah shvatili ono što naši nisu, pa je u rekordnom roku nikao autodrom duboko iza Gvozdene zavese. Za one koji ne pamte to vreme, prikladno poređenje glasi da je trka u Mađarskoj te 1986. godine bila jednako neverovatna kao kada bi naredne godine gledali Veliku nagradu Kube ili možda Severne Koreje.

Dvadeset šest godina kasnije Jugoslavije uveliko nema, Slavica više nije sa Bernijem a Hungaroring ne samo što i dalje opstaje u kalendaru, već uprkos činjenici da je staza grozna i trke uglavnom dosadne, a veliki broj moćnih zemalja traži svoje mesto u kalendaru tako što će istisnuti neku od staza, niko nikad ne spominje mogući nestanak Velike nagrade Mađarske. Još desetak godina, i prašnjavi autodrom naših severnih suseda će početi da se kvalifikuje kao „klasična" staza Formule 1, i koliko god lično ne preferirao Hungaroring, na tome im se mora odati priznanje.

U nedelju ćemo tako po 27. put gledati trku na najsporijoj stazi u kalendaru, ako se izuzmu ulične trke. Veliki broj sporih i srednje brzih krivina Hungaroring čini veoma zahtevnim za vozače, dok na automobilima posebno stradaju kočnice, ne toliko zbog teških kočenja koliko zbog nemogućnosti normalnog hlađenja tokom kruga. Ipak, u modernoj eri super pouzdanih automobila, mala je šansa da vidimo odustajanje zbog otkazivanja pregrejanih kočnica.

Gume takođe ne vole Hungaroring, iz najmanje dva razloga. Prvo, staza se u odnosu na ostale relativno malo koristi pa je veoma prašnjava, dok je asfalt veoma abrazivan, što uzrokuje visok stepen trošenja guma. Nažalost, za razliku od prošle sezone kada su vozači birali između meke i supermeke mešavine, ove godine će umesto potonje u izboru biti srednja mešavina. Pireli je dao neka smušena obrazloženja zašto je doneo takvu odluku, ali iako ja prvi nisam pristalica bilo kakvih teorija zavere ne mogu a da ne kažem da su upravo ovakve, sitne odluke najefikasniji način za ispoljavanje suptilnog uticaja na ishod šampionata. Reći ću još samo da oni koji prate ovogodišnji šampionat dobro znaju kome supermeke gume baš i ne odgovaraju.

Posle Hokenhajma Alonsova prednost u generalnom poretku je stigla do nivoa opasnog po zanimljivost šampionata a utisak je još jači ako se zna da je Nando u nizu od 22 uzastopne trke na kojima je osvajao bodove. Najveći rivali postaju momci iz Red Bula, budući da Hamilton u poslednje tri trke ima dva odustajanja i jedno osmo mesto. Ipak, posle nove kontroverze u vezi sa mapiranjem motora austrijske ekipe i po ubrzanom postupku donete odluke FIA o promeni pravila, pitanje da li će Crveni Bik biti i dalje brz kao na poslednjih nekoliko trka ostaje da čeka odgovor do svršetka subotnjih kvalifikacija, dok je Meklaren u Nemačkoj pokazao da ponovo može da se nosi sa najbržima pa ih nikako ne bi trebalo isključiti iz kruga favorita.

Na četvrtom mestu u ukupnom plasmanu je pomalo neočekivano Kimi Raikonen i mada Lotus još uvek nije pokazao da može da dobije trku ove godine, nije mali broj onih koji očekuju da Finac upravo za vikend stigne do prvog trijumfa u povratničkoj sezoni. Prvi treninzi u petak su bili dobri za Lotus, ali za pobedu će timu iz Enstona pre svega biti potrebno suvo i toplo vreme tokom kvalifikacija i trke a trenutna prognoza im baš i ne ide na ruku, bar kad je u pitanju nedelja. Ako kiša zaista i padne, to znači da ćemo na sva tri ovogodišnja julska trkačka vikenda ili tokom kvalifikacija ili tokom trke imati mokru stazu, što će ostati zapisano kao još jedan u nizu kurioziteta ove fascinantne sezone.

Posle Mađarske sledi duge četiri nedelje pauze u šampionatu pa zato ne propustite nedeljnu trku. Ne zaboravite da su na Hungaroringu do svojih prvih pobeda u karijeri stizali Dejmon Hil, Alonso i Baton a ova sezona predstavlja idealnu priliku da niz produži neki budući Svetski šampion.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 06. мај 2024.
19° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара