Ово је Формула 1 будућности

Луис Хамилтон ће данас и званично постати шестоструки светски шампион и тако се позиционирати на вечној листи између Михаела Шумахера који је стигао до једне титуле више и Хуана Мануела Фанђа, који је пет пута у каријери био најбољи на свету. Једини који може у томе да га спречи је тимски колега Ботас који би данас морао да победи а да Хамилтон при томе не освоји више од два бода, па ви сами прерачунајте колика је шанса да се тако нешто и догоди.

Додуше, донекле повративши репутацију некад омраженог хер Тилкеа, Остин је без премца најбоља „нова" стаза коју је Формула 1 добила у последњих двадесет година па са својим променама у елевацији, изазовним комбинацијама кривина и необичним временским условима обично добијемо занимљиву трку што за нијансу повећава Валтеријеве шансе.

Уз интересантну расподелу почетних позиција - Хамилтон креће тек пети и мораће да се припази на старту - и доста тактичких опција на располагању, своју шансу ће данас подједнако тражити и Мерцедес и Ферари и Ред Бул па можда по први пут видимо и победника који није стартовао из првог реда у Тексасу. Ипак, колико год то необично звучало, ни занимљива трка, ни Луисова неминовна шеста титула нису у фокусу овог викенда јер је пажњу верног али све мање бројног племена обожавалаца ове чудне комбинације спорта и бизниса у потпуности окупирало коначно откривање правца у којем ће Формула 1 кренути од 2021. године.

После две године детаљних анализа свих аспеката тркања у модерној ери, Чејс Кери и Жан Тод су нам у четвртак представили визију нове Формуле 1 постављену на три кључна аспекта: боље тркање, већа конкурентност тимова и економска одрживост. Уз то, следе нам и подједнако важне измене у руководећој структури спорта, односно систему расподеле новца.

Најважнија промена се односи на аутомобиле, који би новим, секси изгледом, али пре свега другачијим тркачким особинама морали да поврате имагинацију милиона навијача широм света. Поједностављено предње и повећано задње крило, упрошћен систем ослањања и нископрофилне гуме, те аеродинамика која се великим делом заснива на подвозју би у теорији требало да омогуће ближе тркање и мањи губитак аеродинамичне ефикасности за аутомобил који се налази иза.

Увођење (одређених) стандардизованих делова, односно делова са задатим дизајном, уз ограничење аеро тестирања у ваздушним тунелима би требало значајно да смањи трошак тимова како би могли да се уклопе у финансијско ограничење које ће од 2021. године износити 175 милиона долара за све оно што утиче на перформансе аутомобила. Из ове суме ће бити изузети трошкови маркетинга, путовања, плате возача и топ менаџера, тако да ће већи тимови и даље имати веће буџете али би разлика међу аутомобилима морала да се смањи чиме би Формула 1 поново постала занимљива не само за гледаоце и тимове из средине табеле, већ и привлачна за потенцијално нове екипе.

Истина, нови аутомобили ће бити 25 килограма тежи, што ће, уз губитак тренутне аеродинамичне ефикасности резултирати круговима који су 3-3,5 секунде спорији него данас, али уколико се све остале претпоставке о блиском тркању покажу као тачне мало ко ће се због тога жалити.

Коначно, сви тимови ће имати обавезу да на бар две тренинг сесије у току сезоне пробају неискусне возаче (у обзир долазе возачи који су претходно учествовали на највише две трке Формуле 1) што је сјајна вест за будуће генерације којима ће овако врата краљевске категорије ауто спорта бити лепо одшкринута.

Ипак, пре него што се препустимо маштању о сезони у којој на подијум редовно стижу Рено, Мекларен или Алфа - а деси се да понеки пут и победе - постоји једно битно али. Ферари, као једини тим који је учествовао у свим сезонама Формуле 1, је у периоду када је спортом руководио Берни Еклстон (некако смо га брзо заборавили, зар не?) добио право вета на све промене које им се не свиђају. Иако је Биното у начелу гласао за нови сет правила, тек када крене детаљна разрада ћемо видети шта Скудерија заиста мисли о предложеним променама па ће тек наредни месеци показати да ли нови оптимизам има упориште у реалности или ће цела иницијатива бити зачињена и понеким трулим компромисом.

У тренутку у којем смо - у сезони у којој је још једна титула одавно (заслужено) резервисана за Мерцедес - оптимизам је једино што нам преостаје. Ваљда и Ферари то разуме.

број коментара 4 Пошаљи коментар
(понедељак, 04. нов 2019, 21:07) - Kablar [нерегистровани]

@Eto sta je postala Formula

Hahaha o cemu ti to?Ko je sampion sest puta a da nije nikada pobedio?Kazu ne veruj usima,zato veruj ocima,izgleda da moram kod ocnog da provefim dali me oci varaju.Vecu glupost nisam procitao.

(понедељак, 04. нов 2019, 20:54) - anonymous 23 [нерегистровани]

Kralj

Ti očigledno imaš problem, ili si navijač ferarija pa ti je teško da prizna da je čovek najbolji ikada... Kapa dole za kralja...

(недеља, 03. нов 2019, 18:20) - anonymous [нерегистровани]

XxX

Ti ocigledno ili ne gledas formuku 1 ili nisi sav svoj. Neko ko je 6 pita sampion nije pobedio ni jednu trku??? Ma jok, gremlin mu uoravlja bolidom

(недеља, 03. нов 2019, 10:33) - anonymous [нерегистровани]

Eto šta je postala Formula

Ne pobediš nijednu trku u životu, a osvojiš šest titula. Da Formula nema hamiltonska pravila za žute zastave i bezbednosno vozilo Hamilton nikad nijednu trku ne bi završio među prvih pet. Najgori vozač i najgori čovek koji je ikada bio u Formuli.