Последњи круг у Монци?

Иако то име данас вуче потпуно другачије конотације, пре стотинак година Монца је била само непознати успавани градић на ободу Милана, ни по чему различит од десетина истих таквих варошица широм Апенинског полуострва. Чак и данас, уколико вас тамо пут нанесе било кад током 51 недеље у години наћи чете се у лепом, чистом и поприлично досадном месту које свој мирни живот проводи окован крошњама и баштама. Дођите, међутим, првог викенда у септембру и присуствоваћете трансформацији какву свет није видео још од како је Роберт Луис Стивенсон пре 132 године измаштао Необични случај доктора Џекила и господина Хајда.

Разлог је свима познат: Монца је реч која је у данашњем свету синоним за Формулу 1. За Ферари. За брзину. При томе, Латини су својем господину Хајду подарили значајно лепше име - Магична писта и Катедрала брзине су међу најчешће коришћенима - али и много злокобнији карактер. И једно и друго су плод размишљања Алфреда Роселија, човека који је стазу осмислио са циљем да буде најбржа на свету. Светска слава којом је овај топоним данас овенчан најбоље сведочи о томе колико је посао успешно изведен.

На Монци је све баш онако како би требало да буде - широки асфалт вијуга кроз бујну вегетацију Краљевског парка, гроздови тифоза у свим нијансама црвене боје окупирају сваку трибину и природно узвишење око стазе а ретке и логично поређане кривине омогућавају ритмичан и течан круг у којем возачи доживљавају олују емоција у распону од среће до страха. Идилу кваре само сене 52 возача - укључујући и два светска шампиона - који су своје животе уткали у легенду о најбржој стази на свету.

Срећом, у данашњој ери безбедности без преседана, то поглавље смрти је заувек затворено - није нам потребан бољи доказ од Ериксонове суботње авантуре са поквареним ДРС-ом - али респект према страшној стази опстаје. Изузимајући три током година уметнуте шикане, у целом кругу је потребно само четири пута скренути десно и једном лево што Монцу чини у исто време и најлакшом и најтежом стазом на свету. Према Џекију Стјуарту на Монци није дозвољена ни најмања погрешка јер и минимални губитак брзине значи да је круг уништен. Наоко једноставан круг је за Џекија у ствари специфичан изазов: „Тамо свако може да вози брзо, што значи да ако сте направили боље време од својих ривала, мора да сте радили нешто посебно".

Ове суботе, нешто веома посебно урадио је Кими Раиконен. Последњим кругом на квалификацијама оставио је иза себе Фетела и Хамилтона, успут оборивши један од рекорда за које је до пре само пар година мало ко веровао да су достижни. Кимијев бивши клупски колега, Хуан Пабло Монтоја је 2004. године на располагању имао моћни десетоцилиндрични тролитарски BMW и на Монци постао најбржи човек у историји Формуле 1.

Од јуче, та симболична титула припада Кимију и имајући у виду техничке промене које ће бити уведене од наредне сезоне сва је прилика да ће тако остати бар неко време. Слично као што је то био случај и са Монтојом, који у Формули 1 никад није испунио оно што се од њега очекивало, али је независно од тога за кога сте навијали, тих година као карактер одскакао од своје генерације и због тога људима био макар занимљив ако већ не и драг, није потребно бити навијач чудног Финца - иако ја признајем да јесам - да би вам било драго што ће ова неважна али звучна титула најбржег човека Формуле 1 бар неко време бити у рукама човека који је могао много више него што је на крају постигао.

Фокус данашње трке ће бити на сјајном двобоју два четворострука светска шампиона - Фетел креће као други а Хамилтон као трећи - што њих двојица свакако заслужују. Немац упркос супериорном аутомобилу и даље има 17 бодова заостатка а данас ће му осим сјајног Британца (колико добро Луис вози најбоље показује разлика коју прави у односу на Ботаса) притисак правити и више од сто хиљада тифоза који победу Пропетог коњића на домаћој стази чекају већ осам година.

Ниже у поретку биће занимљиво видети: да ли Макс може коначно да постане Верстапен са најбољим пласманом на Монци (или ће четврто место тате Јоса у Ероузу још бар годину дана остати недостижно), наставак борбе Реноа и Хаса за четврту позицију у поретку конструктора те докле може да стигне Рикардо из последњег реда?

Ипак, за оне који фасцинацију Формулом 1 проналазе и изван дешавања на самој стази, пажња ће бити фокусирана на Раиконена, чија судбина на данашњој трци ће нам одати макар део тајне коју Ферари за сада љубоморно али и све мање успешно чува. Знамо да је Маркионе пре смрти већ потписао Леклера за наредну сезону, једнако као што знамо и да Камилијери није нарочито срећан тим избором и тражи начин да Финца задржи и догодине. Пошто је Скудерија на последњим тркама престала да тражи суптилне начине да онемогући Кимију пласман испред Себа - сада то раде врло отворено - уколико Финац данас у првом кругу као водећи проведе караван кроз Ретифилио шикану, оно што се буде дешавало током 53 круга ће бити изузетно узбудљиво. Са уговором у џепу за 2019. Раиконен ће радо данашњу победу препустити клупском колеги којем је сваки бод у борби за титулу драгоцен. Међутим, ако тог уговора још увек нема, Кими нема разлога да се повинује тимским наредбама и тако пропусти да свој вероватно последњи круг у Монци заврши тријумфално.

број коментара 0 пошаљи коментар