Ciklus koncerata Radio Beograda 2 u Galeriji RTS-a

Gudači u galeriji - Muzikon

Ciklus Gudači u galeriji Radio Beograda 2 završava se 05. juna 2019. koncertom Kamernog orkestra Muzikon, koji počinje u 19 časova.

Na programu su dela trojice kompozitora koji su delovali na prelazu iz 19. u 20. vek, dok naziv koncerta - Transformacije, sugeriše da je reč o kompozicijama nastalim u godinama kada se njihov stil menjao i razvijao od (pretežno) romantičarskog ka individualnijim i originalnijim načinima izražavanja stvaralačkih muzičkih ideja.

Svita za gudački orkestar predstavlja tako kulminaciju ranog perioda stvaralaštva Frenka Bridža (1879-1941). Danas najpoznatiji kao nekadašnji profesor Bendžamina Britna, ovaj engleski kompozitor, violista i dirigent je ljubav prema gudačkim instrumentima, kao i znanje stečeno tokom aktivnog sviranja u velikom broju gudačkih kvarteta, pretočio u četvorostavačno delo tokom nekoliko zimskih nedelja 1909-10. godine. Svita elegantnih i jednostavnih harmonija i jasne, jednostavne strukture donosi karakterističan „engleski", pastoralni i elegični zvuk postromantičarskog prosedea koji je obeležio prve decenije XX veka u istoriji muzike ove zemlje.  
U tom stilskom idiomu je i Svita za gudački orkestar koju je Leoš Janaček (1854-1928) napisao tokom 1877. godine. Bila je to godina početka prijateljstva sa Antonjinom Dvoržakom, kompozitorom koga je Janaček cenio i čiju je muziku kao mlad dirigent promovisao u Brnu. Sasvim je moguće da ga je upravo izvođenje Dvoržakove Serenade za gudače inspirisalo da komponuje svoje delo za isti sastav. Prvobitno ga je zamislio kao baroknu svitu, ali je od te ideje odustao shvativši da stavovi ne korespondiraju sa starim igračkim formama. Svaki od njih poseduje specifičnu atmosferu, obuhvatajući, unutar dela, veoma širok spektar emocija. Muzika je nežna, lagana, fino izbalansirana i bez naglih promena raspoloženja karakterističnih za kasnija dela poznatog češkog autora.
Na isti način, veoma daleko od zrelog stila Aleksandra Skrjabina (1872-1915) stoje njegova Dva komada za gudački orkestar, koji su 1987. godine rekonsturisani na osnovu delimičnog rukopisa kompozitora nađenog u Glinkinom muzeju u Moskvi. Scherzo, sa asocijacijama na rusku muziku, sasvim netipičnu za zrelije Skrjabinovo stvaralaštvo, najverovatnije je delo 16-godišnjaka, dok kontrastni Andante potiče iz 1899. godine. On otkriva nesumnjive uticaje Šopena, čiji su melodijski i harmonski stil u velikoj meri uticali na slavnog ruskog kompozitora, pre nego što je krenuo putem koji ga je odveo do jednog od najoriginalnijih autorskih jezika u istoriji muzike.

Kamerni orkestar Muzikon je multimedijalni umetnički sastav iz Beograda koji promoviše kvalitet i originalnost u svim aspektima koncertnog izvođaštva, a koji čine profesionalni muzičari, članovi drugih uglednih domaćih ansambala. Orkestar učestvuje u realizaciji raznovrsnih projekata, te njegove koncertne programe čine ne samo dela klasične literature od perioda baroka do dela nastalih u 21. veku, već i muzika drugih žanrova, o čemu svedoči koncert muzike Rock&Classic, kao i saradnja sa kreativnim projektom Queen Symphony Real Tribute.

Nakon prve sezone Hypercube (2017/18), nova serija koncerata tokom 2018-19. godine podignuta je „na sledeći nivo". Nazivom Level up! članovi orkestra želeli su da kao osnovni princip svog delovanja istaknu nadgradnju i podsticaj novih, kreativnih ideja na polju svog delovanja. Na svakom koncertu predstavljen je gostujući koncertmajstor iz inostranstva, kao i uticajni solisti iz Evrope i sveta, među kojima su: Miloš Petrović, Branko Kabadajić, Nikola Jovanović (Bamberški simfoničari), Jelena Ristić i Bram Krajftmejer (Kraljevski Koncertgebau orkestar), Jorg Vinkler (Orekstar festivala Muzički maj u Firenci), Konstantin Fic, Damir Oraščanin (Bečka narodna opera).
Novoj koncertnoj sezoni prethodili su i nastupi na festivalu BUNT, kao i Dan klasike, organizovan u više od 50 lokala širom Beograda, u cilju razbijanja stereotipa i afirmacije i popularizacije klasične muzike.

U tom kontekstu, važan element u realizaciji i produkciji koncerata orkestra Muzikon predstavlja primena novih tehnologija na kreativan način, među kojima su audio i video-snimanje i emitovanje koncerata putem digitalnog prenosa (livestream). Ansambl veliku pažnju poklanja i razvoju nove publike te je deo najavljenih dodatnih aktivnosti muzičara i realizacija edukativnih radionica sa mladima, video-serijal o kompozitorima, predstavljanje interaktivnog igračkog centra, osnivanje muzeja muzike itd...

Urednik ciklusa: Bojana Žižić
Urednik prenosa: Maja Čolović Vasić
Producent: Nela Bulić

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи