Sezona 2017/18 direktnih radijskih prenosa iz Metropoliten opere u Njujorku, na talasima Radio Beograda 2 i 3

Volfgang Amadeus Mocart: TAKO ČINE SVE

Mocartova laka komedija o ljubavi i vernosti

Niz direktnih prenosa iz Metropolitena nastavljamo ove subote od 19 sati operom Tako čine sve Volfganga Amadeusa Mocarta. 

Premijera ovog remek-dela održana je u dvorskom pozorištu u Beču 1790. Treća i poslednja saradnja Mocarta i njegovog libretiste Lorenca da Pontea, posle Figarove ženidbe i Don Đovanija, jeste fascinantan paradoks na nekoliko načina: to je laka komedija manira sa intenzivnom mračnom nijansom o ljudskoj prirodi; zatim je to stara priča - sa prethodnim primerima kod Bokača, Šekspira i Servantesa, između ostalih - ispričana na jedan neverovatno moderan način; i konačno - to je prelepa muzika koja prati jednu moralno vrlo problematičnu fabulu. Opera je imala umeren uspeh na premijeri i ostala je van glavnog repertoara više od jednog veka. Međutim, ona poseduje velike izazove za pevače i odgovarajuću satisfakciju za današnju publiku. U njoj su prikazana sva lica ljubavi - od najpovršnijeg do najdubljeg.

Pred nama je nova produkcija Così fan tutte u Metropolitenu. Kvartet mladih ljubavnika i dvoje lukavih spletkaroša dele scenu sa gutačima mačeva i vatre, ženom sa bradom, te živom boom konstriktor, pošto je fabula smeštena u karnevalski ambijent zabavnog parka na Koni Ajlendu negde u 50-im godinama prošlog veka. Protagonisti na fonu cirkuskog spektakla pričaju svoju priču o ljubavi, iskušenju, izdaji i pomirenju.

Feranda i Guljelma u ovoj postavci tumače američki tenor Ben Blis i češki bas-bariton Adam Plahetka. Ben Blis tumači ovu ulogu i u operama u Sijetlu i Frankfurtu. Na sceni Meta debitovao je 2014. u Vagnerovim Majstorima pevačima, a zatim je nastupao i u Donicetijevoj Lučiji od Lamermura, Mocartovim operama Otmica iz saraja i Čarobna frula, te Vagnerovom Lutajućem Holanđaninu. Naredne sezone ponovo će tumačiti Mocartovog Tamina.

Adam Plahetka je kao Guljelmo debitovao u milanskoj Skali i praškom Narodnom pozorištu. U Metu je prvi put nastupio 2015. kao Mazeto u Mocartovom Don Đovaniju, potom je u istoj operi tumačio i Leporela, a u Figarovoj ženidbi naslovnu ulogu. Ove sezone u Bečkoj državnoj operi peva rolu Grofa u istom delu, zatim naslovnu ulogu u Don Đovaniju, dok će na Salcburškom festivalu tumačiti Papagena u Čarobnoj fruli. Sledeće sezone u Metu ponovo nastupa kao Leporelo.

Američki sopran Amanda Madžeski kao Fjordiliđi i italijanski mecosopran Serena Malfi kao Dorabela pridružuju se dvojici momaka u kvartetu sjajnih mladih zvezda. Amanda Madžeski je istu ulogu prethodno pevala u Omahi, a na sceni Meta je 2014. nastupala kao Dona Elvira u Mocartovom Don Đovaniju, te Grofica u Figarovoj ženidbi. Učestvovala je i u operi Titusovo milosrđe na scenama u Čikagu i Parizu, a pevala je role i u operama Šarla Gunoa (Faust) te Riharda Štrausa (Kavaljer s ružom, Arijadna na Naksosu).

Serena Malfi je prethodno pevala ulogu Dorabele u Versaju, Bukureštu i Stokholmu. I ona je 2014. debitovala u Metu i to kao Kerubino u Figarovoj ženidbi, takođe je bila i Cerlina u Don Đovaniju. Učestvovala je i u operama belkantističkog repertoara iz opusa Đoakina Rosinija (Seviljski berberin, Svraka kradljivica) te Vinćenca Belinija (Kapuleti i Monteki) na scenama u Cirihu, Milanu i Ovijedu.
Ali, konce vuku Don Alfonso, kojeg tumači engleski bariton Kristofer Maltman, i služavka Despina, u ovom slučaju sobarica u motelu u kojem sestre odsedaju. Njenu deonicu po prvi put peva američki sopran Keli O`Hara, dobitnica nagrade Toni za ulogu u mjuziklu Kralj i ja. Brodvejski mjuzikl je, inače, njeno polje rada, a sada ostvaruje svoj san da peva i u operi.
Kristofer Maltman je prethodno tumačio Don Alfonsa U Bavarskoj državnoj operi. Na sceni Meta debitovao je još 2005. kao Harlekin u Arijadni na Naksosu, i od tada je tumačio niz uloga u Pajacima, Čarobnoj fruli, Slepom mišu, Seviljskom berberinu i Manon Lesko. Naredne sezone pojaviće se u Metovoj premijeri opere Marni, čiji je autor Niko Mali.
Ansamblom Metropolitena diriguje Dejvid Robertson.
Radnja je smeštena u Napulj. Sa svojim prirodnim lepotama i obiljem sunca, ovaj grad je postao glavna turistička destinacija u XVIII veku. Smatra se da je velika uloga drvenih duvačkih instrumenata u partituri zapravo evokacija lagodne atmosfere morske rivijere koju stalno miluje povetarac. Zaplet počinje opkladom. Dvojica zaljubljenih mladih oficira, Ferando i Guljelmo, hvale se svom prijatelju Don Alfonsu da su njihove verenice, sestre Dorabela i Fjordiliđi, uzori ženske vrline i vernosti. Stariji, možda i mudriji, ali svakako ciničniji Alfonso smatra da takva savršena odanost ne postoji i tvrdi da će dokazati da su sestre isto tako lakomislene kao i sve druge žene, samo ako Ferando i Guljelmo budu radili sve što im kaže. Opklada pokreće akciju koja se svodi na to da svaki mladić, naravno prerušen, pokuša da zavede devojku onog drugog. Na kraju će svako dobiti svoju lekciju uključujući i Don Alfonsa, povređenog čoveka punog gorčine koji želi da i drugi to budu. 

U pauzi prenosa, koji počinje od 19 sati, čućemo razgovore sa protagonistima takođe vođene uživo i najavićemo naš naredni prenos.

Urednice i voditeljke su Gorica Pilipović i Maja Čolović-Vasić.

Foto: Paola Kudacki/Metropolitan Opera 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво